Mitä vaaditaan että alkaa ymmärtämään muita ihmisiä ja toisenlaisia perheitä?
Tätä palstaa kun selaa, niin hirvittävän paljon on ihmisiä ihan siellä omassa kuplassa, ei mitään ymmärrystä erilaisuudelle. Luullaanko oikeasti, että kaikki on kuten minä ja minun lapsi, ja jos joku ei pärjää "minun lapsen kaltaisen kanssa", sen täytyy olla tyhmä. Todella ilkeitä kommentteja ihan jatkuvasti.
Miksei voi kannustaa ja yrittää edes ymmärtää? Mitä siihen vaaditaan että alkaa tajuamaan, että ollaan erilaisia? Näytön läpi ei voi tietää millaisia ongelmia toisella ihmisellä voi olla. Muutaman rivin perusteella ei tiedä yhtään mitään.
Lasten kanssa työskentely ei ihmisestä tee ymmärtäväisempää, tuntuu että ihan päinvastoin, ainakin somessa.
Erityislasten äideissä tuntuu olevan niitä, joilla on enemmän ymmärrystä muiden(kin) epätäydellisyydelle. Saattaa olla tuttua niin lukihäiriöt kuin mt-ongelmat.
Kommentit (15)
Se on se henkinen kasvu. Katse pois omasta navasta. Valitettavasti kaikki ei koskaan pääse siihen.
Vierailija kirjoitti:
Se on se henkinen kasvu. Katse pois omasta navasta. Valitettavasti kaikki ei koskaan pääse siihen.
Tulen perheestä, jossa oli kuusi lasta, mutta ei rahaa elättämiseen. Ei meitä paljoa kasvatettu tai periytetty mitään arvoja. Joka paikassa vaan esitettiin kuinka rakkautta riittää ja se riittää. Olisi jotenkin pitänyt itse kasvaa ja kehittyä. Olen äärestä pahoillani etten arvosta perheitä, joissa lapsia on enemmän kuin ylitarpeen, eikä minulta riitä heille empatia. Siinä elämän tavassa ei ole mitään hyvää.
Esim tuo "sairastuin touretteen" on aivan kamala ohjelma, ymmärrän ihmisiä, mutta en todellakaan pidä heidän päätöksiään aina hyvänä. Äiti kiroilee ja haukkuu lapsiaan ja muita ihmisiä jatkuvasti, mies vaan myötäilee häntä ja lapset kärsivät perheen tilanteesta. Kunnollinen mies olisi yksin hoitanut lapset ja jättänyt äidin elämään oireidensa kanssa. Vahvasti elämää haittaavat sairaudet ei mielestäni pitäisi automaattisesti olla osa lasten elämää, jos mahdollisuuksia olisi parempaan.
Ei ymmärtäminen tarkoita, että pitää toisen päätöksiä hyvinä tai että on samaa mieltä heidän kanssaan.
Miksi minun pitäisi ymmärtää? Minä en ole = sinä. Minulla on perustuslakiin perustuva itsemääräämisoikeus esim ilmaista mielipiteeni. Jos sinulle erilainen mielipide on uhka, se on sinun ongelmasi.
Lasten kanssa työskentelevien voimavarat ovat usein aivan lopussa, siksi ei välttämättä riitä empatiaa... Lapsiryhmät kouluissa ja päiväkodeissa ovat valtavia ja lapsilla on monenlaisia ongelmia...
Et tunnista itsestäsi käytöstä, josta syytät muita? Tuleeko nyt jotenkin kiva olo, kun muut haukkuu muita?
Vierailija kirjoitti:
Lasten kanssa työskentelevien voimavarat ovat usein aivan lopussa, siksi ei välttämättä riitä empatiaa... Lapsiryhmät kouluissa ja päiväkodeissa ovat valtavia ja lapsilla on monenlaisia ongelmia...
Jokainen ns ihmisryhmä kuvittelee olevansa jotenkin erikoisasemassa esim työn raskauden, aliarvostamisen suhteen, jne. Elämme uhriutumisenkulttuurissa, jossa jokainen kokee olevansa jollakin tapaa uhri ja liioittelee niitä itseensä kohdistuvia negatiivisia asioita. Hei, me kaikki eletään ihan sitä samaa arkea.
Koska haluamme nostaa itseämme ja laskea muita, tulkitsemme muiden viestinnän pinnalliseksi ja omamme syvälliseksi. Suojelemme itseämme torjumalla sen, mitä emme voi saavuttaa.
Rakastan eniten sitä, että muiden tapa elää ei kuulu minulle pätkän vertaa.
Vierailija kirjoitti:
Rakastan eniten sitä, että muiden tapa elää ei kuulu minulle pätkän vertaa.
Sama. Kun olen kasvanut ihmisenä, olen huomannut kuinka vähän tunnen tarvetta kontrolloida muiden elämää ja verrata sitä omaani. Tämä on hirvittävän vapauttava tunne ja se on myös piirre, mistä pidän itsessäni eniten.
Vierailija kirjoitti:
Et tunnista itsestäsi käytöstä, josta syytät muita? Tuleeko nyt jotenkin kiva olo, kun muut haukkuu muita?
Missä kohtaa aloitusta nimiteltiin, haukuttiin, vähäteltiin muita? Hyvä torjumisyritys mutta ohi meni.
Vierailija kirjoitti:
Miksi minun pitäisi ymmärtää? Minä en ole = sinä. Minulla on perustuslakiin perustuva itsemääräämisoikeus esim ilmaista mielipiteeni. Jos sinulle erilainen mielipide on uhka, se on sinun ongelmasi.
Ei ole, jos mielipiteesi esim kiihottaa kansanryhmää vastaan. Tai loukkaa jonkun toisen kunniaa. Ei ole mitään rajatonta "perustuslaillista" oikeutta sanoa mitä tahansa.
Todellakaan minä ei ole sinä, mutta juuri siksi olisi niin tärkeää opetella edes vähän ymmärtämään muidenkin ihmisten näkökulmia. Koska emme ole samanlaisia.
Walk a mile in someone else's shoes. En jaksa nyt miettiä suomenkielistä vastinetta.
https://grammarist.com/phrase/walk-a-mile-in-someone-elses-shoes/
Vierailija kirjoitti:
Koska haluamme nostaa itseämme ja laskea muita, tulkitsemme muiden viestinnän pinnalliseksi ja omamme syvälliseksi. Suojelemme itseämme torjumalla sen, mitä emme voi saavuttaa.
Palsta on täynnä ketjuja, joissa haukutaan ja nimitellään toisia ihmisiä. Ei se ole mitään "tulkintaa", että aivan suoraan haukuttiin tuossa alkupuolella linkitetyssä ketjussa tuntemattomat tytöt vaikka millä nimillä. Haukkujia oli monta sivua. Ja ne saivat kasoittain yläpeukkuja. Pahan mielen palsta.
No kappas, tämä sama kysymys tuli mieleen kun luki tuota ketjua kun tytöt vastasivat "väärin" itsenäisyyspäivän juhlimisesta.
https://www.vauva.fi/keskustelu/4917634/mitakohan-niiden-itsensa-eilen-…
Hirveää nälvimistä vaikka tytöistä tai heidän mielipiteistä tai kodeista (tai mistään!) ei ole mitään tarkempaa tietoa.