Suomalaiset sotaelokuvat
Valitaan itsenäisyyspäivän kunniaksi tämän hetken suosikki suomalaisista sotaelokuvista. Jos valikoimasta ei löydy suosikkiasi, kerro se tekstikentässä ja voit pistää myös viisi parasta järjestykseen.
Kommentit (33)
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäsin siitä eilen telkkarista tulleesta elokuvasta, joka kertoi Lotista. Laura Birn oli siinä.
Lupaus
Rauni Mollberg: Tuntematon sotilas = Paras kaikista ja todenmukaisin. https://areena.yle.fi/1-1727347
Sitten pitkän historian kuvaava Edwin Laine: Täällä pohjantähden alla https://areena.yle.fi/1-1532434
Ja jatko-osa : Akseli ja elina: https://areena.yle.fi/1-1546387
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tosta listasta puuttuu ehkä paras Tuntematon, eli se '85-versio? Ymmärrän että siitä piti vaieta viisi vuotta sitten jotta uudelle Tuntemattomalle saatiin katsojat, mutta miksi yhä?
Minä katsoin sitä tasan siihen saakka, kun ruutuun ilmestyi PP Peteliuksen naamavärkki. Riitti, kiitos.
Entäs uusimman Tuntemattoman naamavärkit?
Siitä sain ennakkovaroituksen. Pysyn loitolla.
Petelius on noissa kaikissa leffoissa
Vierailija kirjoitti:
Mä tykkäsin siitä eilen telkkarista tulleesta elokuvasta, joka kertoi Lotista. Laura Birn oli siinä.
Ihan kohtuullinen, mutta melkoinen kiiltokuva. Ja sisältää joitain asiavirheitä. Mutta hyvä tarina, jos sen kykenee katsomaan vain tarinana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tosta listasta puuttuu ehkä paras Tuntematon, eli se '85-versio? Ymmärrän että siitä piti vaieta viisi vuotta sitten jotta uudelle Tuntemattomalle saatiin katsojat, mutta miksi yhä?
Koska se on Suomettumisen aikana tehty pökäle, jonka tarkoitus myötäillä murhaajia idässä
Sehän on nimenomaan eniten romaanin kaltainen ja henkinen. Et tietenkään ole jaksanut lukea sitä, mutta täällä möliset kuin tajuaisit mistään mitään.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisemmista sotaelokuvista Hiljaisuus on todella hyvä. Kertoo ruumiinpesijöistä ja pääosissa mm. Ilkka Heiskanen, Joonas Saartamo ja Lauri Tilkanen.
Tämä on tosi hyvä. Vuodelta 2011. Kertoo siis kaatuneiden evakuoimiskeskuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan kohtuullinen, mutta melkoinen kiiltokuva. Ja sisältää joitain asiavirheitä. Mutta hyvä tarina, jos sen kykenee katsomaan vain tarinana.
Aivan, esim. venäläinen partio ei olisi ottanut suomalaista lottaa mukaansa, vaan olisi raiskannut ja tappanut samantien.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska se on Suomettumisen aikana tehty pökäle, jonka tarkoitus myötäillä murhaajia idässä
Sehän on nimenomaan eniten romaanin kaltainen ja henkinen. Et tietenkään ole jaksanut lukea sitä, mutta täällä möliset kuin tajuaisit mistään mitään.
Igor
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä katsoin sitä tasan siihen saakka, kun ruutuun ilmestyi PP Peteliuksen naamavärkki. Riitti, kiitos.
Entäs uusimman Tuntemattoman naamavärkit?
Petelius on noissa kaikissa leffoissa
Petelius syntyi v. 1953, joten ei ole kovin monessa. Eikä tämä ole yksin Peteliuksesta kiinni, koska en halua nähdä vessahuumorilla ja ihmissuhdesotkuillaan julkisuudessa keikkuvia näyttelijöitä missään muuallakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan, esim. venäläinen partio ei olisi ottanut suomalaista lottaa mukaansa, vaan olisi raiskannut ja tappanut samantien.
Muistelen, että naisia päätyi myös vankileireille, synnyttivät siellä jopa raiskaajiensa lapsia. Mutta todennäköisemmin ainakin lotta olisi tapettu. Muutenkin se ilmavalvontatorni lähellä rintamaa on kummallinen, miten sinne ei kuulu mitään ääniä etulinjasta? Mutta tosiaan, jos ei huomioida asiavirheitä ja kiiltokuvamaisuuksia, niin se on hyvä ja hyvin toteutettu tarina.
Ihme tyttömäistä hihittelyä tässä Linnan tuntemattomassa, vähän väliä.