Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ärsyttää sukulaisten sairauksista puhuvat ihmiset

Vierailija
05.12.2022 |

Äreä aamu, ärsyttää kun fb- ryhmissä ihmiset omilla nimillään selvittää läheistensä terveydet ja sairaudet ja työkavereiden ja naapureiden. Ovatko henkilöt mielissään kun lukevat noita omien sairauksiensa pohtimista ja päivittelyä ja kuoleman ennustuksia facesta jos sattuu silmiin.

Voiko muuten edes työpaikan puhelimeeen vastaaja kertoa kysytyn henkilön olevan masennuslomalla, keskenmenon takia pois, koronassa, syöpäleikkauksessa?
Ei ennen vanhaan , kerrottiin vain henkilö joka nyt hoitaa ko. Asiaa.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä nää ihmiset repii päästään kaikki , minusta tuntuis ainakin ikävältä lukea facesta lasten kommentointia, äitikin sairastaa sitä ja tätä. Tai naapuri nimellään kertoisi olettamuksiaan terveydentilastani, tunnistettavasti, piikkien takia siltäkin meni lonkat, kohta saa sydärin varmaan.

Vierailija
2/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joskus työpaikan kahvihuoneessa tuntuu, että ihmiset oikein kilpailevat, kenen naapurin serkun tutulla on pahimmat sairaudet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä hiljenevät, kun muistuttaa että ihmisen terveystietojen levittely on Rikoslain mukaan edelleen rikos nimeltä yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen.

Ja joo todellakin ärsyttää tällaiset sukulaiset.

Vierailija
4/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole instagram/ en f.b. Jätän elämässäni taakse ihmiset joilla ei elämässä ole muuta kuin sairaskertomuksia ja pahan puheet muista ihmisistä.Molemat ovat meinaan kuin kulkutauteja naisilla ja paljon liikellä tällä Itä Helsingissä.Kukaan ei jaksa aina selkän pukotamista kuunella toisista ihmisitä .Tai sairaskertomuksia kunella.Ei masenus ja kuitenkin masenusta kertova ei yhtään masentunut kun seisoo paarin edessä tupakalla ja astelee sisälle kaljalle.Samat namat näkee kauppa matkalla siellä parin edessä notukumassa ja kesäisin se terasilla.

Vierailija
5/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole törmännyt onneksi omassa työpaikassani tai fasessa. ei vaikuta kovin fiksulta. Voin kyllä kuvitella tyypin, joka näin toimii. Sellainen ei tiedostava, hieman kapea, hieman yksinkertainen. Tuntuu, että se ajatus ei ihan pysy mukana tekemisissä ja sanomisista. Joistakin ihmisistä ei oikein ota selvää, että ovatko ilkeitä vai tyhmiä. Olen itse aika valikoiva enkä halua elämääni ko. ihmistyyppiä. Siksi vältyn vastaavalta. Onko työpaikkakin sellainen, että yleinen sivistystaso tai koulutustaso ei ole kovin korkea, jos kahvipöydässä näin toimitaan? Ei fiksut ihmiset toimi näin. Tuohon voisi vaikka rauhallisesti reagoida, että eikö nämä ole aika henkilökohtaisia asioita.

Vierailija
6/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni juoruaa kaikki sairaudet. Ei tosin somessa mutta kasvotusten aina, kun näkee. Laittaa vielä vähän värikynää sekaan. Suuttui vielä, kun sanoin asiasta. Nyt ihmettelee, kun en kerro asioita hänelle. Mutta en halua, että kertoo minusta tai perheestäni samalla tavalla kuin mitä on kertonut sukulaisten ja tuttavien sairauksista minulle. Onhan se kiva, kun puheissa masennus muuttuu skitsofreniaksi jne.

Vierailija
7/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yleensä hiljenevät, kun muistuttaa että ihmisen terveystietojen levittely on Rikoslain mukaan edelleen rikos nimeltä yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen.

Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen on rikos, eikä yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen. Salassapitovelvollisuus ei koske yksityistä ihmistä. Ei pidä kertoa sukulaisille sairauksistaan jos haluaa sairautensa pitää vain itsellään. Minä kerron sairauksistani ja olen sanonut, että saa kertoa muillekin jos yleensä ketään kiinnostaa.

Vierailija
8/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksityiselämää loukkaavan tiedon levittäminen on rikos, eikä yksityiselämää koskevan tiedon levittäminen. Salassapitovelvollisuus ei koske yksityistä ihmistä. Ei pidä kertoa sukulaisille sairauksistaan jos haluaa sairautensa pitää vain itsellään. Minä kerron sairauksistani ja olen sanonut, että saa kertoa muillekin jos yleensä ketään kiinnostaa.

Minä taas en ole antanut kenellekään lupaa kertoa sairauksistani, silti esim. tätini lempipuuhaa on muistella kuinka olin lapsena mummolan kissanpennuille niin kovasti allerginen. Sitä jaksetaan miettiä vieläkin näin 40 vuotta myöhemmin, kaikkien kuullen, vaikka harvoin tavataan. Että kuinka kaupunkilainen olinkaan! Niin hienohelma ettei edes kissaa voinut silittää!

Vierailija
9/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näissä ryhmissä joissa näistä vaikka vanhempiensa ( kamala kun tyhmiä, ottivat rokotukset) sairauksista tai työkaverin jne puhuvat ja kuolemaa kieli pitkällä odottavat ovat siis usein hyvin jotain muka terveystietoisia vielä ja eivät itse sairasta.

Ja eivät tajua että monet ryhmät joissa jauhavat omalla nimellään läheisten tai työtovereiden terveyttä, ovat kaikille avoimia lukea vaikka he olisivatkin itse liittyneet tai jonkun kavereita.

Ei tosiaan olisi hauska lukea jos saisi vaikka keskenmenon , työkaveri vouhkaisi fb- kommenteissa omalla nimellään että työkaverikin sai keskenmenon kun otti vuos sitten rokotukset.

Saati olla tälläisen ihmisen äiti. " Itken kun äitikin kohta kuolee kun otti neljännen. "

( Näin tutulta eräässä ryhmässä tuommoisen päivityksen, äitinsä ihan virkku täti vielä, kiertää joka aamu viiden kilometrin lenkin.)

Vierailija
10/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole törmännyt tällaiseen, mutta olen myös kuullut, että levitetään useille sadoille ryhmäläisille vaikkapa äidistään tietoa arkaluontoisesta sairaudesta ja yleensäkin kerrotaan negatiiviseen sävyyn, ehkä perätöntä tietoa perhe-elämästä. Väärinhän siinä menetellään.

Vierailija
11/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä edes työpaikalla tiedetään, minkä sairauden takia joku on sairaslomalla, ellei asianomainen itse kerro?

Ainakin meillä töissä, ne on tiukasti salattuja tietoja, eikä niitä kerrota edes lähimmälle työkaverille. En tiedä, tietääkö edes esimies, mutta hän pitää suunsa kiinni.

Jotenkin sivistymätöntä puhua toisten sairaudesta, kun ne ovat henk.koht. asioita.

Vierailija
12/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei varsinaisesti ärsytä mutta heti "nousee karvat pystyyn " ja tulee mieleen että kertookohan tuo sen henkilön luvalla ja täytyypä olla tarkkana tämän henkilön kohdalla mitä kertoo .

Vierailija
13/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua tämä aihe jotenkin tuohdutti.

Ryhmä ( oletetaan kaikkien olevan facessa oikeilla nimillään) jossa sen lisäksi että kerrotaan isän/ äidin/sisarusten/ työtovereiden vaivat sen lisäksi saatetaan parjata vaikka jo vanhusikäisen hoitopaikka tai kotona käyvät hoitajat. Olisiko päästään virkeä vanhus samaa mieltä?

Samoin näillä onnkäsitys kaikkien muiden olevan täysin hölmöjä jotka eivät ymmörrä asioita kuten he ja tiedä sairauksien alkusyytä.

Tai juuri tuo , tuntemattomalle asiakkaalle kerrotaan tarkkaan sairaus miksi henkilö x, jota asiakkaalle joku on suositellut, ei ole tavattavissa.

Tuntematon asiakas kirjoittaa nimellään faceen että yrityksen z henkilö X sairastaa sitä taikka tätä. Noh, julkkikset itse julkaisevat asiansa

Vierailija
14/14 |
05.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harva isä tai äiti, ehkei itse ees facessa, tulee mieleen että aikuinen lapsi omalla nimellään vouhottaa ryhmissä vanhempiensa sairauksista, liioitteli tai tilanne vakava, miten vaan. Lisäksi korostaen miteh tyhmä isä/ äiti oli kun meni ja otti rokotukset ja nyt se tai se vaiva. Yleisesti esiintyvä sairaus ikäihmisillä.

En viitsi naapurin rouvalle , joka ei käytä tietokoneita) sanoa mitä tyttärensä kirjoittelee vanhemmistaan joukkohurmos- ryhmissä.