Kannattaisiko nyt myydä vai pitää rahastot?
Olen säästellyt muutaman tonnin pankin sijoitusrahastoihin. Ovat olleet ymmärrettävästi pahasti miinuksella pitkään, nyt tilanne aika lailla plus miinus nolla, eli omansa saisi pois, jos myisi. Pidänkö vai otanko rahat ulos? En tarvitse rahoja nyt mihinkään, mutta harmittaa, jos säästöt pian taas sulavat. Mitä te olette tehneet?
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sulla kulut siinä pankin rahastossa?
Merkintäpalkkio 0,75% ja juoksevat kulut 1,36%
ouch..
Ouch tosiaan. Kovat on kulut.
Jos et ole tappiolla, voit lunastaa rahastot ja sijoittaa vähän paremmin. Osakkeisiin tai vähempi kuluisiin rahastoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko sulla kulut siinä pankin rahastossa?
Merkintäpalkkio 0,75% ja juoksevat kulut 1,36%
ouch..
Tämä. Ihan järjettömän kallis rahasto. Jos tuotto vaatimaton, ei ihme. Kulut syövät voitoista suurimman osan ihan ilman tätä huonoa sijoitusaikaakin XD
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä kun on selvästi paljon ammattitaitoista porukkaa paikalla, niin kysynpä: Mihin sitten kannattaisi kaltaiseni sijoittamisesta epäkiinnostuneen tallaajan rajalliset varansa laittaa? Pankkien sijoitusrahastot täällä teilataan aina järkiään ylikalliina, mutta kun itselläni ei ole kiinnostusta nähdä sitä vaivaa, että etsiskelisin sopivia osakkeita, ostelisin ja myisin. Hallinnointipalkkiothan maksetaan juuri siitä hyvästä, että joku ammattilainen tekee homman puolestani?
Indeksirahastot on jo täällä kerrottu.
Seligson on hyvä luotettava suomalainen, nykyään Tapiolan omistuksessa. Googlaa. Siellä esim. top Brands ja Top Pharma olleet tosi hyvin tuottavia rahastoja maltillisin kuluin. Aidosti asiakkaan asialla.
Itse olen tehnyt kolmessa vuodessa kryptoilla kaksi sijoitusasuntoa. Alkupääomaa oli 5000.
Mutta ei euroakaan bitcoiniin, ethereumiin tai muihin Iltapulun sivuilla mainostettuihin.
Vaatii kyllä jatkuvan ruudun tarkkailun, mutta edelleen pystyy kuukausissa tekemään satoja prosentteja.
Elämäm peli kirjoitti:
Myyt nyt ja ostat jonkun ajan päästä kalliimmalla takaisin.
Näin. Kauppa se on, joka kannattaa.
Ei tietenkään kannata myydä nyt, ellet aivan ehdottomasti niitä rahoja tarvi. Ja jos tarvit, olet sijoittanut rahaa jota ei olisi pitänyt alkujaankaan sijoittaa. Kyllä ne rahastot sieltä nousee. Tuu kysymään asiaa 10v päästä uudestaan, niin tsekataan tilanne. On siinä kohtaa reipaasti voitollisia.
Minulla on joku Nordean rahasto, näköjään 1,76% kuluilla eli palstan mukaan huippukallis.
Noin kuuden vuoden aikana tämän hetken kasvu on kuitenkin pyöristettynä 20%
Ehkä sijoittajasta mitätöntä, mutta kun taviksen vaihtoehtona on koroton "säästötili" niin onhan tuo ihan hyvä.
Kannattaisi