Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kannattaisiko nyt myydä vai pitää rahastot?

Vierailija
04.12.2022 |

Olen säästellyt muutaman tonnin pankin sijoitusrahastoihin. Ovat olleet ymmärrettävästi pahasti miinuksella pitkään, nyt tilanne aika lailla plus miinus nolla, eli omansa saisi pois, jos myisi. Pidänkö vai otanko rahat ulos? En tarvitse rahoja nyt mihinkään, mutta harmittaa, jos säästöt pian taas sulavat. Mitä te olette tehneet?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulla kulut siinä pankin rahastossa?

Merkintäpalkkio 0,75% ja juoksevat kulut 1,36%

Paljonko maksaa nostaa sijoitukset pois?

Vierailija
22/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VaahtoVasara kirjoitti:

Tavan katusijoittajan ei kannata rahastoihin sijoittaa.

Oon parikyt vuotta säästänyt pikkusumman pankin rahastoon kuukausittain. Mennyt rahaa noin 5000e. Nyt siellä on joku 12000. Olen ihan tyytyväinen kyllä että on joku hätävara. Ehkä niille tosin tarttis tehdä jotain etteivät kaikki katoa kuin pieru saharaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun on selvästi paljon ammattitaitoista porukkaa paikalla, niin kysynpä: Mihin sitten kannattaisi kaltaiseni sijoittamisesta epäkiinnostuneen tallaajan rajalliset varansa laittaa? Pankkien sijoitusrahastot täällä teilataan aina järkiään ylikalliina, mutta kun itselläni ei ole kiinnostusta nähdä sitä vaivaa, että etsiskelisin sopivia osakkeita, ostelisin ja myisin. Hallinnointipalkkiothan maksetaan juuri siitä hyvästä, että joku ammattilainen tekee homman puolestani?

Indeksirahastot on jo täällä kerrottu.

Vierailija
24/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VaahtoVasara kirjoitti:

Oon parikyt vuotta säästänyt pikkusumman pankin rahastoon kuukausittain. Mennyt rahaa noin 5000e. Nyt siellä on joku 12000. Olen ihan tyytyväinen kyllä että on joku hätävara. Ehkä niille tosin tarttis tehdä jotain etteivät kaikki katoa kuin pieru saharaan.

Olisit vaan ostanut kultaa. Se maksoi 2002 260€ unssi.

Nyt ollaan 1750€:ssa

Vierailija
25/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko sulla kulut siinä pankin rahastossa?

Merkintäpalkkio 0,75% ja juoksevat kulut 1,36%

Paljonko maksaa nostaa sijoitukset pois?

1%

Vierailija
26/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP on kaiketi aloittanut rahastosijoittamisen aika vasta (tänä vuonna?). 2kk on lyhyt aika ja laskumarkkinassa aina nähdään voimakkaimmat nousut kunnes kohta taas mennään lujaa alas.

Jos rahalle on tarvetta lähivuosina niin myy. Jos ei, niin pidä ja unohda ja osta kuukausittain lisää hieman.

Rahastot/osakkeet eivät automaattisesti tuota voittoa vaikka kuinka kauan odottaisi. Jos on ostanut vaikkapa Nokian osaketta 25v sitten niin edelleen miinuksella. Tämän ei pitäisi olla mahdollista -onhan Nokia sentään suomen teollisuuden lippulaiva- mutta niin se vain on. Eli kannattaa hajauttaa ajallisesti. Ostaa kuukausittain vähän ja jatkaa hamaan tulevaisuuten. Näin tehden voi saada 6-8% vuotuisen tuoton mutta se ei missään tapauksessa ole satavarmaa(!).

Itse poistuin markkinoilta viime vuoden syyskuussa. Ei ole kiirettä palata. Ahneella on kakkainen loppu ja pyrin välttämään sitä.

Vierailija
27/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No rahastot on pitkän aikavälin sijoittamista varten. Oletettavasti talous tulee paranemaan tulevaisuudessa niin miksi myisit rahastot nyt halvalla?

Vierailija
28/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VaahtoVasara kirjoitti:

Mihin tavan katusijoittajan kannattaa sijoittaa?

Kuluton indeksirahasto.

Minulla on ainakin tapana puhua kaikista rahastoistani vain rahastoina, eikä eritellä niitä kulujen mukaan.

Kulut syö tuottoa. Ihan eri onko rahastossa 0.25% vai 2% kulut.

Vierailija
29/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No rahastot on pitkän aikavälin sijoittamista varten. Oletettavasti talous tulee paranemaan tulevaisuudessa niin miksi myisit rahastot nyt halvalla?

Eurolla alle 5v elinaikaa.

Vierailija
30/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskon olevani ketjun paras antamaan vastauksen. Nyt ei missään nimessä ole aika myydä tappiolla. Pohjat on todennäköisesti nähty ja nousu alkanut. Älä siis tee mitään.

Vierailija
31/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eurolla alle 5v elinaikaa.

Höpöhöpö

Vierailija
32/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskon olevani ketjun paras antamaan vastauksen. Nyt ei missään nimessä ole aika myydä tappiolla. Pohjat on todennäköisesti nähty ja nousu alkanut. Älä siis tee mitään.

Myydään hyvä öljynjalostamo porvoossa...

Nythän se vasta alkaa.

Vierailija
33/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VaahtoVasara kirjoitti:

Mihin tavan katusijoittajan kannattaa sijoittaa?

Kuluton indeksirahasto.

Minulla on ainakin tapana puhua kaikista rahastoistani vain rahastoina, eikä eritellä niitä kulujen mukaan.

Kulut syö tuottoa. Ihan eri onko rahastossa 0.25% vai 2% kulut.

Ihanko totta?

Vierailija
34/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina noista kuluista... Onhan ne tärkeitä joo mutta pahin moka on posauttaa isoja kertasijoituksia kun ei malta odottaa. Siinä ei sitten 0.429% alemmat kulut auta kun ollaan 40% miinuksella.

Sijoittaminen on pitkää peliä. Hyvin pitkää peliä. Jos haluaa rikastua niin on mietittävä jotain muuta tapaa. Maailman superrikkaista vain hyvin harva on tehnyt omaisuutensa pörssikaupankäynnillä.

Vierailija
35/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Palataan asiaan keväällä kun alkaa kuplan todellinen tyhjeneminen kryptovaluutta sotkuineen kaikkineen:-)

Vierailija
36/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smartääs kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Palataan asiaan keväällä kun alkaa kuplan todellinen tyhjeneminen kryptovaluutta sotkuineen kaikkineen:-)

Meillä on valuuttakupla.

USA:lla on öljyä ja valtavat sotavoimat.

Kiinalla on valtava kulutustavaratuotanto, josta muut on riippuvaisia.

Mitä EU:lla on?

Kenen valuutta puhkeaa?

Vierailija
37/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kun on selvästi paljon ammattitaitoista porukkaa paikalla, niin kysynpä: Mihin sitten kannattaisi kaltaiseni sijoittamisesta epäkiinnostuneen tallaajan rajalliset varansa laittaa? Pankkien sijoitusrahastot täällä teilataan aina järkiään ylikalliina, mutta kun itselläni ei ole kiinnostusta nähdä sitä vaivaa, että etsiskelisin sopivia osakkeita, ostelisin ja myisin. Hallinnointipalkkiothan maksetaan juuri siitä hyvästä, että joku ammattilainen tekee homman puolestani?

En ole ammattilainen vaan tavis. Minusta on ollut helpointa sijoittaa indeksiin ETF-rahastojen kautta. Minulla on keskiansiot, en vivuta ja kaihdan turhia riskejä.

Talousennuste Euroopalle on tällä hetkellä kylmäävä, mutta esim. S&P 500 on mielestäni ihan kelpo sijoituskohde ja Yhdysvalloissa satsataan tällä hetkellä etenkin omaan markkinaan. Kiinassa on velkapommi, kehittyvien markkinoiden tilanne on siksi aika kallellaan, en suosittele. Japani on talouskyntäjä, jos ei tappioita, eipä juuri voittojakaan. Suomen pörssin indeksi on ilmeisesti tuottanut hyvin verrattuna muihin indekseihin, mutta muista kuitenkin, että historian tuotot eivät ole tae tulevasta.

Kryptot minua kiinnostavat, sitten kun ovat romahtaneet. Nyt siellä voi olla vielä aika paljon ilmakuplia, mutta tulevaisuudessa meillä hyvin todennäköisesti on käytössä digivaluutta. Miten se realisoituu, ei kukaan vielä tiedä.

Joudut kyllä vähän opiskelemaan, ennen kuin lyöt rahoja tiskiin. Aloita tutustumalla ETF-rahastoihin ja vertaa rahastojen kuluja. Minusta hallinnointipalkkioiden tulisi olla korkeintaan 0,5 %, mutta eihän se mikään ehdoton raja ole, jos rahasto on muuten minusta kiinnostava.

Ja tätä ei tule ottaa sijoitussuosituksena, itse sun on tutustuttava tai sitten jatkat nykyisissä pankkisi tarjoamissa palveluissa, jotka eivät tuota muuta kuin pankille.

Vierailija
38/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannatti myydä vuosi sitten, nyt kannattaa odottaa. Vai onko sinulla jokun hyvätuottoinen kohde tiedossa? Esimerkiksi indeksirahastot kyllä nousevat aikanaan, kun nousu alkaa.

Kenen kannatti, kenen ei. Minulla salkku on reilusti plussilla vuoden takaiseen nähden.

Sama täällä.

Ap, nyt on viimeiset hetket ostaa, ei missään tapauksessa myydä.

Vierailija
39/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VaahtoVasara kirjoitti:

Olisit vaan ostanut kultaa. Se maksoi 2002 260€ unssi.

Nyt ollaan 1750€:ssa

Mistäpä noista tietää, varsinkaan katusijoittaja. Mutta ihan kiitollinen olen pankille ett ehdotti tuota 20e/kk minimisummalla rahastoon laittamista. Muuten olisvat menneet ihan normikäyttöön. Mutta pointti oli se että jossain tapauksissa ni pankinkin rahastot voi olla ok vaikkei niistä mitään tajua. Kysyi vaan haluanko pienemmällä vai vähän isommalla riskillä niin valitsin jälkimmäisen.

Vierailija
40/50 |
04.12.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smartääs kirjoitti:

Aina noista kuluista... Onhan ne tärkeitä joo mutta pahin moka on posauttaa isoja kertasijoituksia kun ei malta odottaa. Siinä ei sitten 0.429% alemmat kulut auta kun ollaan 40% miinuksella.

Sijoittaminen on pitkää peliä. Hyvin pitkää peliä. Jos haluaa rikastua niin on mietittävä jotain muuta tapaa. Maailman superrikkaista vain hyvin harva on tehnyt omaisuutensa pörssikaupankäynnillä.

Noinhan se on, että ajallisesti, maantieteellisesti ja toimialoittain on hyvä hajauttaa, jos haluaa välttää riskejä. Sitten rahaston kuluista olen samaa mieltä, että tuottohan on se pääasia. Jos rahasto A on kuluiltaan 0.2% ja tuottaa vuodessa 4%, mutta rahasto B on kuluiltaan 2% ja tuottaa vuodessa 10%, niin tietenkin rahasto B on parempi. Suoraan jotain indeksiä seuraava rahasto tai ETF on yleensä toki pienikuluinen.