Jos ei ole varaa maksaa elatusmaksua
Erottiin miehen kanssa ja lapset jäävät asumaan hänen kanssaan. Minun tulisi maksaa elatusmaksuja, mutta rahat menee kaikki viimeisiä pennejä myöten vuokraan ja velkoihin. Minulla ei ole mitään omaisuutta. Miten tällaisessa tilanteessa toimitaan? Ovatko elatusmaksut aina ensisijaisia? Maksanko elarit ensin ja jätän lainat maksamatta ja menetän luottotiedot? Tiedän, että ei olisi pitänyt velkaantua ja olen sössinyt asiani täysin ja mieskin jätti ja joudun eroon lapsistani.
Kommentit (22)
Vierailija kirjoitti:
Tulojen mukaan vahvistetaan sopimus. Velkojen maksua ei huomioida varsinkaan jos ovat jotain "turhia". Ulosotossa elatusmaksut ovat ensisijaisia ja ne ne kannattaa maksaa itse ja ilmoittaa ne ulosottoon, jotta huomioidaan suojaosuudessa.
Kyllä, osamaksuja, pikavippeja yms ei huomioida. Monella menee siis käytännössä niin, että ei ole varaa maksaa sitten muita velkoja ja ne menee ulosottoon.
Hae myös asumistuki yms niin saatte kerralla sovittua elatusmaksut. Ei tarvitse rampata siellä jatkuvasti.
Tulojen mukaan vahvistetaan sopimus. Velkojen maksua ei huomioida varsinkaan jos ovat jotain "turhia". Ulosotossa elatusmaksut ovat ensisijaisia ja ne ne kannattaa maksaa itse ja ilmoittaa ne ulosottoon, jotta huomioidaan suojaosuudessa.