Vapaaehtoinen lapsettomuus
Olen aina miettynyt, että minkä takia ihmisten pitää haukkua sitä, joka poikkeaa normista. Itse en halua lapsia tai puolisoa ja sen minulle ihan hyvä ratkaisu. Ei muut ihmiset siitä kärsi tai ei se heihin vaikuta. Joten, minkä ihmeen takia pitää melkein aina hokea, että kyllä se mieli vielä muuttuu, eli haluat lapsen tai puolison? Entä jos ei vaan halua ja on tyytyväinen elämäänsä.
Kommentit (41)
Vierailija kirjoitti:
Luonolista kaikki yksitän ei halua lapsia.Mutta älä ota kissa tai koiraa korvaamaan lapsetomuutes.Täytä päiväsi vaan omin tarpeisin,ei ole keneltäkän multa se pois!
Miksi lapseton ei saisi ottaa kissaa, koiraa tai muuta lemmikkiä, jos sellaisen haluaa ja siitä pystyy huolehtimaan? Ei lemmikkieläin ole lapsen korvaaja. Moni lemmikinomistaja pitää eläimistä juuri siksi, että ne ovat eläimiä. Eläin tuo elämään lisäsisältöä ihan itsenään, eikä sillä ole tarkoitus "korvata" ketään ihmistä.
Törkeitä kommentteja, hohhoijaa taas. Mulle on joskus sanottu, että menen hukkaan perheettömänä ja äitini on sanonut vain, etten ole saanut mitään aikaan. Ikävältä on tuntunut nuo. Oikeastaan en edes tiedä olenko vela varsinaisesti, mun kohdalla totuus taitaa olla kyllä se, ettei oikeaa ihmistä tullut vastaan. Onneksi olen kuitenkin tyytyväinen yksinkin. Elämä nyt meni vaan näin.
Vierailija kirjoitti:
Luonolista kaikki yksitän ei halua lapsia.Mutta älä ota kissa tai koiraa korvaamaan lapsetomuutes.Täytä päiväsi vaan omin tarpeisin,ei ole keneltäkän multa se pois!
Ihmetyttää tää kuvitelma että lemmikki ois lapsettomalle lapsen korvike - miksi ihmeessä tarvitsis korvikkeen jollekin mitä missään nimessä EI halua? Lemmikki yleensä otetaan siksi että halutaan lemmikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä aloitus ole aika korni vauva.fi -palstalla? Jokaisen teidän vanhemmat on hankkineet lapsia. Katuvatko he?
Osa katuu, mutta tästä aiheesta on alettu vasta hiljalleen puhua ääneen. Tabu se on vieläkin toki.
Tunnen monia veloja eikä kukaan kyllä kadu vaan ovat päinvastoin onnellisempia lapsettomana tätä maailmanmenoa katsoessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö tämä aloitus ole aika korni vauva.fi -palstalla? Jokaisen teidän vanhemmat on hankkineet lapsia. Katuvatko he?
Osa katuu, mutta tästä aiheesta on alettu vasta hiljalleen puhua ääneen. Tabu se on vieläkin toki.
Tunnen monia veloja eikä kukaan kyllä kadu vaan ovat päinvastoin onnellisempia lapsettomana tätä maailmanmenoa katsoessa.
Tuolla katumisella viitattiin lastenhankinnan katumiseen, ei siihen, että velat katuisivat lapsettomuusvalintaansa.
Terve välinpitämättömyys muiden ihmisten valintoihin auttaa. Se lisääntyykö joku muu tai ei lisäännyt ei vaikuta minuun mitenkään. Miksi minun pitäisi välittää toisen valinnoista?
On ok haukkua ihmisiä koska niitten mieli voi muuttua?
Voi teidän lapsia, on niillä karseet vanhemmat kun tollanen asenne on elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Puhuinkin niistä jotka katuvat sitä että ovat lisääntyneet, kun joku siitä kysyi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama täällä. Puhuinkin niistä jotka katuvat sitä että ovat lisääntyneet, kun joku siitä kysyi.
Tiedän yhden, joka rakastaa lapsiaan, mutta tekisi toisin, jos saisi uudelleen päättää.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisi päästä eroon siitä normista, että parisuhde, avioliitto, seksielämä, lapset jne. tekevät ihmisen onnelliseksi. Toki monen ne tekee onnelliseksi mutta on muitakin tapoja olla onnellinen. Tällä palstalla häiritsee ne aloitukset miehistä, jotka jäävät ilman naista. Ei se kumppani välttämättä elämästä mitään auvoisaa tee, asia voi olla myös päinvastoin.
Ei todellakaan. Olen itse ollut onnellisesti avioliitossa vapaaehtoisesti lapsettomana 30 vuotta, mutta tässä syksyllä kuuntelin sukulaiseni muistoja siitä, kun hän oli psykopaattinarsistin kanssa naimisissa melkein 20 vuotta. Se oli sellaista tekstiä, että sydäntä kylmäsi ja suuri sääli valtasi mielen. Sellaista helvettiä ei toivoisi kenellekään. Melkein nelikymppiset lapsetkin ovat ihan rikki, ja yksi tarvitsisi ehdottomasti psykiatrista hoitoa, mutta itse ei pysty ottamaan sitä viimeistä askelta eikä Suomessa pakkohoitoa saa, jos ei jotakuta tapa tai itseään vakavasti fyysisesti vahingoita. Ei todellakaan kumppani aina tuo onnea ja iloa elämään, vaikka minulle niin kävikin.
En ole koskaan halunnut lapsia, onneksi löysin puolison joka ei myöskään halunnut. Olemme olleet 40 vuotta yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi lapseton ei saisi ottaa kissaa, koiraa tai muuta lemmikkiä, jos sellaisen haluaa ja siitä pystyy huolehtimaan? Ei lemmikkieläin ole lapsen korvaaja. Moni lemmikinomistaja pitää eläimistä juuri siksi, että ne ovat eläimiä. Eläin tuo elämään lisäsisältöä ihan itsenään, eikä sillä ole tarkoitus "korvata" ketään ihmistä.
Tuolla perusteella lapsiperheisiin ei sitten saa ottaa lemmikkejä, koska ne kerran korvaavat lapsia. Jos lapsiperheessä on kaksi koiraa ja kissa, niin siltä perheeltä puuttuu sitten lapsiluvusta kolme. Eläimet veks ja lapsentekoon mars!
🙄🙄🙄
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmetyttää tää kuvitelma että lemmikki ois lapsettomalle lapsen korvike - miksi ihmeessä tarvitsis korvikkeen jollekin mitä missään nimessä EI halua? Lemmikki yleensä otetaan siksi että halutaan lemmikki.
Tämä. Vapaaehtoisesti lapseton ei halua lapsia, eikä tarvitse niille korviketta.
Jos taasen on tahattomasti lapseton, saattaa ottaa sen lemmikin toteuttaakseen hoivavaistoa, mutta ei se lasta silti korvaa ja syli jää tyhjäksi.
Ne, joilla on lapsia, voi myös ottaa lemmikkejä ihan vain siksi, että haluavat lemmikin lasten lisäksi, koska lapset ei korvaa lemmikin puutetta. Minulla on lapsia, mutta koen jääväni jostain paitsi, koska miehen allergian takia en saa koiraa, vaikka olen koko ikäni oman karvatassut halunnut. Ei noita lapsia voi silitellä ja pussailla kovin pitkään, kun kasvavat ja alkavat sanoa "hyi äiti" ja sitten loppuu niiden ulkoiluttaminenkin, kun lähtevät itse omille juoksuilleen :( No, siinä vaiheessa hankin sen hauvan, oli mies mitä mieltä hyvänsä.
Sitten ihan tosissaan, mitä väliä sillä on haluaako joku lapsia vai ei? Uteliaisuuttani saattaisin kysyä, miksi on tähän lopputulokseen päätynyt (esim. ei kiinnosta, maailmantilanne, ekologisuus jne), etten sitten tahattomasti loukkaa puhumalla ohi suun.
Meillä on suvussa paljon lapsettomia ihmisiä, eikä kukaan pidä sitä outona. Isän vanhin sisarus on vapaaehtoisesti lapseton ja sinkku, käytti elämänsä itselleen mielekkäämpään tekemiseen eli opiskeluun ja puhuu kahdeksaa kieltä sujuvasti. Puolisoa ei tarvinnut mihinkään.
Toinen sisarus ei saanut lapsia, vaikka olisi halunnut, ja kolmannella ei ollut puolisoa, joten ei sitä kautta omia lapsia koskaan saanut, mutta vietti sitten aikaa senkin edestä meidän lasten kanssa. Lähinnä tuli ihmeteltyä, miksi ei ollut puolisoa niin mukavalla ihmisellä. Nykyään on, mutta lapsista aika ajoi jo ohi. Puolison lasten ja lastenlasten kanssa aikaa viettää, samoin meidän nykyään jo aikuisten sisarusten lasten ja lastenlasten kanssa.
Tuota tahattomasti lapsetonta sukulaista ajatellen mainitsin tuon, että joskus ihan hyvä tietää, miksi lapsia ei ole, ettei sitten tee niin kuin äitini, joka puhui selvästi kipeästä asiasta niin vähättelevään sävyyn ko. sukulaisen kuullen, että se tuntui jo sivusta kuuntelijasta ihan hirveältä. Lopulta oli pakko yrittää vaihtaa puheenaihetta, että lopettaisi jankkaamisen, kun ei ymmärrä edes sanottaessa olla hiljaa. Ja äitini sentään TIESI että aihe on kipeä, mutta ei ottanut sitä huomioon, ettei se kipu katoa edes vuosikymmenten saatossa.
Olemme puolisoni kanssa olleet jo yli 30 vuotta veloja. Päätimme asiasta 19-vuotiaina. Parisuhde on parempi kuin koskaan ja elämme onnellista elämää. Mitään lapsen korvikkeita meillä ei ole. Päätös ei ole kaduttanut - nyt kun näkee mihin maailma on menossa, olen siitä entistäkin onnellisempi. Jos minulla olisi nyt lapsia, huolehtisin itseni hengiltä heidän tulevaisuutensa vuoksi.
Syitä, miksi vanhemmuus ei juuri nimenomaan sovi minulle:
1. Olen täysin riippuvainen vapaa-ajasta ja harrastuksista. Minulla on mielenterveydellisiä ongelmia ja nuo ovat minulle aivan välttämättömiä keinoja hoitaa mieltä ja ylläpitää päivittäistä vireystasoa.
2. En pysty kuuntelemaan huutavaa/itkevää lasta. Minulla on kuuloyliherkkyys ja korvani alkavat tinnittää hyvin helposti jo pelkästä kovasta musiikinkuuntelusta.
3. En ole koskaan kokenut saavani tarpeeksi empatiaa, enkä hyviä elämänneuvoja omalta isältäni, joten en osaisi olla lapselle minkäänlainen roolimalli.
4. Olen pienipalkkainen ja olen itseasiassa laskenut hyvin tarkkaan, kuinka paljon lapsen elättäminen tulisi maksamaan ja mitä kaikkea tuolla rahamäärällä voisikaan hankkia.
En ole tehnyt lapsiani tarkoituksella. Olen tullut yllättäen raskaaksi. Elämä ei ole ollut helppoa. Rakastan sekä poikaani että tytärtäni yli kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä katuivat. Vahinkolapsi, äitini ei saanut aborttia. Tspahtui ennen vuotta 1970.
Ihan sama mitä va jakin ajattelevat. Jos ei pysty käsittämään, että kaikille elämän tarkoitus ei ole lisääntyminen, se ei ole minun ongelmani.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olisi korni? Tämän palstan nimi on Aihe vapaa. Ei aihetta ole rajattu vain ylläpitävän tason lehden nimen perustella.
Ai sen takia että on itse syntynyt, pitäisi itsekin synnyttää, halusi tai ei? Ja tämä on Aiha vapaa -palsta, jossa keskustellaan 95-prosenttisesti muista asioista kuin vauvoista. Ja koskeehan tämä aihe vauvoja hyvinkin tarkasti.