Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

It-alan ylimielisyys

Vierailija
28.11.2022 |

Vika on aina käyttäjässä, selvissä ohjelmabugeissakin.

Lapsi ei enää jaksa it-asiantuntijana työkavereiden välinpitättömyyden takia. Lisäksi asiakas pyytää jo häntä aina nimeltä, kun muut ei neuvo kunnolla. Hän on saamassa onnekseen uuden työn, sama ala, erilaiset projektit. Hän kertoi, että syynä paikan vaihtoon on asenne "ei ole enää minun ongelma", kun joku juttu on kerran tehty, siihen pyydetään neuvoa ja se on sitten aina hän, joka menee opettamaan asiat loppuun.

Mitä jos sähkömies alkaisi veetuilla että etkö sä nyt itse osaa vaihtaa tätä kontaktria tai putkimies että etkö itse osaa korjata pyttyäsi tai lääkäri, että pitäisi tuo nyt itse osata kipsata tuo murtunut ranne. Huvittavaa vielä on, että tässä ylimielisessä it-porukassa on väkeä, joista osaa ei osaa edes vettä keittää ilman äitinsä apua, mutta alan termeillä pitää päästä pätemään ja naureskella niille, jotka eivät tiedä alan termejä - ilman alan koulutusta.

Itsellä ei ole tätä ongelmaa, tämä tuli vain mieleen tuosta lapsen vuodatuksesta, mutta muistan jo vuosien takaa eräässä harjoittelupaikassa jonkun sanat "kerrankin täällä on joku, joka osaa neuvoa kunnolla", kun opastin jossain ohjelmistoasiassa.

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työskenteleekö tuo kaverisi tuotekehityksessä vai asiakastuessa? Jos tehtäväalue on olla epämääräinen jokapaikan höylä, niin silloin tuo on johtamisongelma, ja tehtäväalue pitää tarkentaa. Kyllä minäkin tuotekehityksessä työskentelevä saisin koko ajan olla passaamassa asiakkaita, mutta se ei kuulu tehtäväalueeseeni. Ja tehtäväalueesta kuuluu pitää itse kiinni, muuten palaa loppuun.

Vierailija
2/2 |
28.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen it-alalla, vähän erilaisessa roolissa tosin eli siellä tuotekehityspäässä, kun taas ilmeisesti lapsesi on asiakastuessa - kehittäjät ei juuri ole asiakkaita neuvomassa. En kyllä tunnista tällaista yleistä ylimielisyysongelmaa. Asiakkaita, projekteja ja toimittajia on kyllä valtavasti erilaisia, eli en väitä ettei missään olisi huonoa palveluasennetta. Mutta ainakin yksityissektorilla asiakkaat kyllä aika äkkiä vaihtaa toimittajaa, jos palvelu yhdellä on luokatonta. Vaihtoehtoja löytyy. Jossain valtio- ja kuntapuolella vielä on sellaisiakin mammuttiprojekteja, joissa asiakas on käytännössä toimittajaloukussa eikä pysty vaihtamaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla