Pääsen työhaastatteluun! Kaikki vinkit kehiin!!!
Pääsen ensi viikolla työhaastatteluun, joten kaikki vinkit kehiin! Olen SH, mutta ollut työelämästä pois muutamia vuosia. Tämä työ olisi itselle unelma, olisi päivätyötä ja pitkälti "toimistotyötä". En ole vuosiin ollut työhaastattelussa, enkä tiedä nykyään käytäntöjä?
Kaikki vinkit ovat tervetulleita! Myös vaatetuksen osalta?
Mitä kannattaa sanoa, mitä ei ? Mitä kaikkea voivat kysyä?
Jännittää todella paljon, sillä todella haluan tämän työn!
Kommentit (37)
Kiitos vastauksesta. Viimeisin kohta oli hyvä, on myös varauduttava ettei saa paikkaa. Tämän paikan vain niin todella paljon haluan! Tiedän, että samana päivänä haastatellaan myös muita, mutta en tiedä, kuinka monta muuta on "kilpailijana". Oma heikkouteni on se, että olen ollut muutaman vuoden pois työelämästä :(
Olen mielestäni ihan sosiaalinen, sellainen "perus Pirkko". En tosin tiedä, mitä pitää vastata, jos kysytään "miksi meidän tulisi valitat sinut?". Enhän siihen voi vastata, että tämä työ helpottaisi omaa arkeani niin paljon :D
-ap
Miten olet päässyt lusmuilemaan vuosikaudet? Miehen vai yhteiskunnan rahoilla vai molempien?
Esitä superihmistä. Voimavarasi ovat rajattomat ja innostuksesi ääretön. Muista, että et hae töihin saadaksesi rahaa, vaan toteutat kutsumustasi. Heikkouksia ole ole, ellei nyt liiallista vaatimattomuutta sellaiseksi lasketa.
Kerro miten kutsut yksisarvista iltaisin ja miten se parantaa kaikki taudit. Demostroi myös miten yksisarvinen nelistää huoneeseen, kopotikopotikop.
En oikeastaan osaa antaa muun neuvon kuin ole oma itsesi. Itse en koskaan opetellut ulkoa mitään vastauksia. Vastasin intuitiolla sen hetkisen fiiliksen mukaan. Monta kertaa oli haastattelussa hyvä fiilis, mutta joku meni aina edelle valinnassa. Nyt sain hiljattain työpaikan. Työ vastasi hyvin pitkälle aiempia työkokemuksiani, joten silloin on helppo vastata että miksi työnantajan pitäisi valita minut; minulla on eniten kokemusta juuri sen tyyppisestä työstä. Koita keksiä jotain vahvuuksia, mitä olet oppinut kun olet ollut pois työelämästä. Oletko opiskellut lisää tai hoitanut lapsia tmv? Ja vaikka et saisi paikkaa, älä lannistu. Ajattele niin että vielä parempi paikka odottaa sinua. Niin kävi minulle, ainakin palkan suuruuden mukaan, muusta en tiedä vielä tarkemmin. Tsemppiä haastatteluun!
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. Viimeisin kohta oli hyvä, on myös varauduttava ettei saa paikkaa. Tämän paikan vain niin todella paljon haluan! Tiedän, että samana päivänä haastatellaan myös muita, mutta en tiedä, kuinka monta muuta on "kilpailijana". Oma heikkouteni on se, että olen ollut muutaman vuoden pois työelämästä :(
Olen mielestäni ihan sosiaalinen, sellainen "perus Pirkko". En tosin tiedä, mitä pitää vastata, jos kysytään "miksi meidän tulisi valitat sinut?". Enhän siihen voi vastata, että tämä työ helpottaisi omaa arkeani niin paljon :D
-ap
Se on yleensä viimeisimpiä kysymyksiä, joten voit vähän vetää yhteen aiemmin todennäköisesti mainitsemiasi vahvuuksiasi ja motivaatiosi. Mieti niitä valmiiksi joka tapauksessa, ettet jäädy. Todennäköisesti olet jo hakemuksessakin ne kertonut, joten nyt vaan kertailet siitä ja ehkä keksit jotain lisääkin. Hyvä haastattelu on keskustelu, jossa luontevasti sinullekin tulee mieleen, mitä kaikkea kannattaa mainita.
Miksi olet ollut pois työelämästä? Mieti siihen tarpeeksi rehellinen mutta tarpeeksi kaunisteltu vastaus ja muista korostaa motivaatiotasi työllistyä juuri nyt juuri siihen työpaikkaan.
Muista olla kiinnostunut työnantajastasi, esitä mahdollista työpaikkaasi koskevia kysymyksiä ja kerro, miksi pidät työpaikkaa houkuttelevana. Älä kuitenkaan kehu ylikorostavasti, vaan pidä maltti mukana.
Varaudu myös kysymykseen, jossa kysytään hyviä ja heikompia puoliasi. Vrt. itse törmäsin joskus tähän kysymykseen nuoruudessani, jolloin vastasin, että olen vahva itsenäistä otetta vaativassa työssä, mutta ryhmätyöskentelystä en omannut kuin vähän kokemusta, joten kerroin sen rehellisesti. Samalla kuitenkin mainitsin sopeutumistaidoistani, mikäli ryhmässä toimimista tarvitaan enemmän. Eli tavallaan käänsin heikkouden tilanteeseen, jossa laimensin sitä asennepuolellani.
Pitkäaikaisesti työhön sitoutuvaa katsotaan yleensä positiivisemmin, joten esim. kysymykseen "missä näet itsesi viiden/kymmenen vuoden kuluttua?" on tärkeää osata vastata. Voit vaikka ajatella, että omaat tuolloin jo paljon kokemusta työstäsi ja osaisit kouluttaa omien vahvuuksiesi kautta uusia työntekijöitä taloon.
Suurimpana kynnyksenä paikan saamiselle mainittiin tuossa yllä, sillä mahdollinen tuleva työnantajasi haluaa taatusti tietää, miksi cv:ssäsi on aukko. Kerro esimerkiksi harrastustoiminnastasi, mahdollisesta vapaaehtoistyöstä/töistä välivuosina, itsesi sivistämisestä ja vaikkapa liikuntaharrastuksistasi, joka kertoo aktiivisuudestasi.
Esitä työantajalle lopuksi kysymys tau kaksi mitkä osoittaa kiinnostusta
Älä ainakaan mitään negatiivista kerro.
Minulta on kysytty:
- Kuinka palaudut työpäivästä
- Missä olet huono
- Kumpiin väsyt ensin: Numeroihin vai kirjaimiin
Kyseessä eri toimistotyöt
Työnantaja : kuinkas tuo alkoholi?
Hakija : kaikki maistuu kiitos!
Työnantaja : mikä teitä kiinnostaa eniten työssä?
Hakija : Raha
Työnantaja : Kiinnostaako teitä mitkä muut asiat työssä?
Hakija : Ei
Työnantaja : tuletteko hyvin toimeen työyhteisössä muiden kanssa?
Hakija : En
Työnantaja : haluatteko kehittää itseänne uralla, jos saatte työpaikan?
Työnantaja : Harrastatteko jotain vapaa-ajallanne?
Jne. Tässä hyviä vinkkejä näin ensialkuun.
Onnea! Toivottavasti saat paikan.
Ole oma itsesi, esittäminen on turhaa eikä edistä kummankaan osapuolen tavoitteita.
Ota selvää lafkasta, johon haet
Valmistaudu vastaamaan näihin iänikuisiin "mitä ovat vahvuutesi / heikkoutesi" kysymyksiin
Osoita halua kehittyä ja kouluttautua
Valmistaudu itse kysymään jotain firmasta ja hakemastasi työpaikasta
Älä missään tapauksessa moiti entisiä työpaikkoja/työnantajia, tai valita mistään
Jos kysytään kysymys, mikä on tärkein asia työelämässä, vastaat:
- Positiivisena pysyminen, on tilanne mikä tahansa.
Pukeudu niin että yleisvaikutelma on siisti
Ole oma itsesi
Tee kotiläksyt niin että tiedät firmasta mihin olet menossa ja olet kiinnostunut
Tsemppiä!!
Kiitos kaikille vastauksista!
En ole elänyt "miehen tai yhteiskunnan rahoilla". Pystyn hyvin perustelemaan tämän muutaman vuoden poissa olon työelämästä (lapsen vakava sairastuminen, jota en tässä avaa enempää). Nyt tilanne on parempi ja koen, että on aika palata työelämään. Tämän tyylinen työ olisi niin täydellistä itselleni! Näitä paikkoja ei yleensä ole paljoa haussa ja luultavasti tähän on paljon hakijoita.
Kiitos kaikille neuvoista. Käyn tätä ketjua huomenna tarkemmin läpi ja kirjoitan ihan paperilla näitä kysymyksiä ja tsemppaan itseäni!
- ap
Minulla on kolme vinkkiä:
1. Valmistaudu
2. Valmistaudu lisää
3. Varmistu, että olet valmistautunut
Näillä vinkeillä sain unelmieni työn.
Työhaastatteluun kannattaa mennä humalassa. Silloin ei jännitä ja esiintyy rehvakkaammin ja itsevarmemmin ja saa todennäköisemmin paikan kuin selvin päin. Humalassa murjoo parempia vitsejäkin.
- Ole oma itsesi. Paitsi, jos olet jollain tavalla sosiaalisesti kömpelö tai muuten outo, niin älä ole oma itsesi. Älä kuitenkaan esitä mitään, koska haastattelija huomaa feikkaamisen.
- Lue lista niistä asioista, joita haastattelussa ei saa kysyä tai vastata. Kyseessähän ei varsinaisesti ole haastattelu vaan näytelmä, jonka vuorosanat on syytä opetella ulkoa. Tärkeintä on, ettet missään kohtaa kysy palkasta, koska sinun pitää olla niin kiinnostunut työpaikasta, että olisit valmis tekemään työtä ilman palkkaakin!
- Valmistaudu pettymään haastattelun jälkeen. Valmistaudu myös siihen, ettei paikasta kuulu enää pihaustakaan, ja siihen, että paikka laitetaan viikon kuluttua uudelleen hakuun.
T. Työnhakija