Pääseekö lähihoitaja tosiaan suoraan todistusvalinnalla nykyään ammattikorkeaan?
Siis jos lähärillä todistuksessaan kaikista aineista vitonen (asteikko 1-5)?
Sitten taas esim. hieman keskinkertaista paremman (muttei täydellistä) todistuksen saanut lukiolainen joutuu menemään valintakokeen kautta, eikä välttämättä pääse sisään?
Onko oikeasti näin, tuttu väittää että tyttärensä pääsee samantien ammattikorkeaan, jos haluaa, koska todistuksessa pelkkiä vitosia.
Itselläni myös lähihoitajan tutkinto 5 vuoden takaa, ja sain myös täyden rivin vitosia, mutta ne tulivat ihan älyttömän helpolla, ei tosiaan tarvinut uurastaa lukemisen kanssa yhtään, lähinnä riitti kun tuli työharjoittelussa toimeen ihmisten kanssa.
Kommentit (24)
Mullakin on lähihoitajan todistus samaa luokkaa kuin sulla sekä melko keskinkertainen yo-todistus ja todella hyvä lukion päättötodistus niin olenkin miettinyt että tuolla lähihoitajan todistuksella pääsen paremmin sisään kuin yo-todistuksella mutta miten se valitaan siellä hakuohjelmassa, sitä en muista...
Todistusvalinnalla pääsee, mutta yo-todistuksesta on mahdollista saada enemmän pisteitä kuin ammattikoulun todistuksesta. On siinä siis jonkinlainen suhteutus mutta en osaa sanoa onko riittävä.
Sairaanhoitaja kouluun AMK haki keväällä 27000 ja pääsi alle 3000.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee. Lähes millä tahansa alalla sama. Todistusvalinnassa suositaan hyviä todistuksia. Eri AMK:ssa onkin eri pisteerajat.
Itse en edes aikonut mennä valintakokeisiin, koska tiesin pääseväni AMK-opintoihin todistusvalinnassa.
Täähän on ihan järkyttävän epäreilua. Kenen kannattaa enää lukioon mennäkään, jos jatko-opintoihin haluaa, lukiosta on PALJON vaikeampaa saada hyvä todistus kuin ammattikoulusta!
Ap
Ja näyttää olevan että todistusvalintapaikkoja on varattu erikseen yo-todistuksella hakeville ja ammattikoulun todistuksella hakeville,. Eli hakevat tavallaan ihan eri kiintiössä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pääsee. Lähes millä tahansa alalla sama. Todistusvalinnassa suositaan hyviä todistuksia. Eri AMK:ssa onkin eri pisteerajat.
Itse en edes aikonut mennä valintakokeisiin, koska tiesin pääseväni AMK-opintoihin todistusvalinnassa.Täähän on ihan järkyttävän epäreilua. Kenen kannattaa enää lukioon mennäkään, jos jatko-opintoihin haluaa, lukiosta on PALJON vaikeampaa saada hyvä todistus kuin ammattikoulusta!
Ap
Ammattikoulupapereilla otetaan sisään todistusvalinnalla vähemmän kuin yo-todistuksella. Ei se hyvän yo-todistuksen saaminen niin ylivoimaista ole jos siihen alusta asti panostaa. Kyseessä on lähinnä ihmisen omat mieltymykset PK:n jälkeisistä opinnoista.
Itse hain ammattikorkeakoulun todistuksella, koska (hyvä) yo-todistukseni oli sen verran vanha.
Eli kyllä edelleen lukiolaisia suositaan ja yo-todistus on ns.arvokkaampi kuin toisen asteen todistus.
Eikä pääse! Hakenut neljä kertaa lähäri todistuksella jossa pelkkiä vitosia enkä ole saanut opiskelupaikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en edes aikonut mennä valintakokeisiin, koska tiesin pääseväni AMK-opintoihin todistusvalinnassa.Täähän on ihan järkyttävän epäreilua. Kenen kannattaa enää lukioon mennäkään, jos jatko-opintoihin haluaa, lukiosta on PALJON vaikeampaa saada hyvä todistus kuin ammattikoulusta!
Ap
No yliopistoon ei pääse todistusvalinnan kautta ammattikoulusta. Amk:ssakin on omat kiintiöt yo-todistuksilla ja ammattikoulun todistuksilla hakeville
Vierailija kirjoitti:
Eikä pääse! Hakenut neljä kertaa lähäri todistuksella jossa pelkkiä vitosia enkä ole saanut opiskelupaikkaa.
No miten tämä on sitten muka mahdollista??
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavimmin liian vanha todistus. Lukekaa lisy ammattikorkeakouluun.fi. Siellä on asia selitetty auki.
No jos AMK:hon hakee opiskelemaan sairaanhoitajaksi, niin eiköhän kaikilla ole hyvät mahdollisuudet päästä opiskelemaan todistusvalinnasta riippumatta. Taitaa hakijamäärät romahtaa, kun kuka haluaa enää alalle? Omalle lapselle ainakin suosittelen mitä tahansa muuta
Siis kyllähän hakukelpoisuus säilyy ikuisuuden eikä tutkintoja tarvitse uusia jatkuvasti? Tuolle joka syöttää jotain outoa linkkiä? Vanheneeko yo-todistuskin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Niin se on jo kauan toiminut. Periaatteessa hyvän oppilaan kannattaisi mennä amikseen ja vetää sieltä TÄYDELLINEN todistus. Lukiosta on vaikeampi saada samanlaisia numeroita.
Ja kyllä. Monet on käyttäneet tätä systeemiä hyväkseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Luultavimmin liian vanha todistus. Lukekaa lisy ammattikorkeakouluun.fi. Siellä on asia selitetty auki.
Siis eli väität että lähihoitajatodistukseni v. 1999 on liian vanha, samoin ammattitutkintotodistukseni v. 2012 joilla kuitenkin molemmilla olen hakukelpoinen ja sitten taas yo-todistukseni v. 2005 ei vanhene koskaan?
Vierailija kirjoitti:
Siis kyllähän hakukelpoisuus säilyy ikuisuuden eikä tutkintoja tarvitse uusia jatkuvasti? Tuolle joka syöttää jotain outoa linkkiä? Vanheneeko yo-todistuskin?
Tietysti säilyy, mutta laskutapaan on tullut muutoksia ammattikoulun todistusten osalta. Käy lukemassa linkin takaa, niin saat ymmärrystä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eli väität että lähihoitajatodistukseni v. 1999 on liian vanha, samoin ammattitutkintotodistukseni v. 2012 joilla kuitenkin molemmilla olen hakukelpoinen ja sitten taas yo-todistukseni v. 2005 ei vanhene koskaan?
Edelleen, laskutapa on eri ennen vuotta 2018 saaduilla todistuksilla. Ammattikoulu-uudistus tuli voimaan 2018 ja sen vuoksi on jouduttu tekemään muutoksia.
Lukekaa hyvät ihmiset ja tutkikaa asioita. Ei ihme, jos ei pääse AMK:n, kun ei osata etsiä itse tietoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Edelleen, laskutapa on eri ennen vuotta 2018 saaduilla todistuksilla. Ammattikoulu-uudistus tuli voimaan 2018 ja sen vuoksi on jouduttu tekemään muutoksia.
Lukekaa hyvät ihmiset ja tutkikaa asioita. Ei ihme, jos ei pääse AMK:n, kun ei osata etsiä itse tietoa.
No tietysti voin sitten suorittaa uuden ops:n jonkun ihan huuhaa alle vuoden ammattitutkinnon jolla saa taas uuden hakukelpoisuuden mutta siinä menee kyllä koulutus ihan hukkaan.
Itse en edes aikonut mennä valintakokeisiin, koska tiesin pääseväni AMK-opintoihin todistusvalinnassa.