Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten kotihoidon ja sairaanhoidon yhteistyö menee?

Vierailija
25.11.2022 |

Mun isä on vanha tissuttelija, ja nyt alkaa olla ikää sen verran, että alkaa ralli paikallisen ja keskussairaalan välillä. Isällä käy kotihoito kaksi kertaa päivässä, ja nyt oli sitten kaatunut ja kotihoito kiikutti terveyskeskukseen, josta sitten käynti keskussairaalaan. Auttelemassa käyvä entinen naisystävänsä oli tietoinen asiasta, mutta ei minusta erin pidä eikä sitten myöskään ilmoita minulle suoraan.

Keskussairaalasta lähettivät kotiin ja soittivat kotihoidon paikalle katsomaan että vanha pääsee sisälle ja saa maksettua kelataksin. Mutta siis, jos minulle ei kukaan huomaa ilmoittaa mitään etenkään kun viikonloppukin tuli, niin huolehtiiko joku, että ukko menee labraan viikon päästä niinkuin ohje oli? Vai olettavatko kaikki osapuolet minun tietävän tilanteen vaikka asun kauempana ja välit ovat sen verran hankalat, etten ole suoraan tietoinen tilanteesta muuten kuin vahingossa, etenkin kun ukkoparka ei kerro näistä kaatuiluista ja tk-reissuistaan, vaan kuulen niistä kotihoidon omahoitajalta, jos ymmärrän soittaa.
Pitäisikö heidän kertoa minulle mitä, kun he ovat tietoisia että entisen naisystävän kautta tieto ei kulje kuin korkeintaan välikäsien kautta? Että he saattelivat tyypin terveyskeskukseen? Eiväthän he kai tiedä, mitä hänelle sen jälkeen on tehty? Kun potilaalla ei ole puhelinta mukana eikä osaa pyytää ilmoittamaan,

Eli jos nyt ajatellaan, että omaiset ovat kuutamolla syystä tai toisesta, niin mitä tapahtuu tuollaisen kotiutuksen jälkeen, hoitaako kotihoito äijän uudelleen teekoohon ja labraan vai onko meillä miljoona vanhusta systeemissä, jossa ei ole logiikkaa ja jos on, niin sitä ei maallikko pysty hahmottamaan? Oletetaanko minun siis toimivan asiassa ilman, että minulle on kukaan missään kohtaa kertonut tilanteesta?

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pliis sanokaa nyt joku jotain? En mä haluaisi haaskata niiden aikaa kysymällä tyhmiä niin haaskaan mieluummin teidän aikaa. Tiedä vaikka saisi hyviä vastauksia. 

Vierailija
2/10 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa nyt ainakin varmistaa että sinun tietosi ovat ensimmäisenä yhteyshenkilönä terveydenhuollon potilastietojärjestelmässä ja kotihoidon yhteystiedoissa ja lisäys ohjeissa että sinulle pitää ilmoittaa aina kun joutuu sairaalaan ja sieltä kotiutuu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaalasta otetaan yhteyttä tarvittaessa ensisijaiseen yhteyshenkiköön. Se on se ihminen, kenet potilas on joskus ilmoittanut. Ei välttämättä tytär, vaan voi olla vaikka se ex-naisystävä.

Jos tietojenluovutuslupaa ei ole, tietoja ei anneta, ja koko suvulle ei ole resurssienpuutteessa mahdollista ilmoittaa, vaikka olissikin, siinä jää sitten itse potilaan hoito vähemmäksi, jos näin toimittaisiin.

Kotihoito jos käy, niin ottavat myös verinäytteitä ainakin kunnallisella, joten aina ei tarvinne raahautua labraan.

Jos isäsi kuitenkin on ihan "asiallinen" ihminen, ja haluaisit olla enemmän hänen hoidostaan perillä, niin keskustele asiasta isäsi kanssa, jotta vaisi tarvittaessa vaihtaa sinut ensisijaiseksi yhteyshenkiköksi.

Vierailija
4/10 |
25.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten teillä mutta meillä kotihoidon sairaanhoitaja katsoo lääkärikäynneistä ja osastollaoloista tekstit kun tiedetään että joku on jossain käynyt tai jostain kotiutuu. Yleensä asiakkaan mukana tulevissa kotiutuspapereissa on myös tiedot kontrollikokeista ja meillä sh hakee ne sitten kotoa.

Vierailija
5/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidon olisi pitänyt ilmoittaa yhteyshenkilölle sairaalaan joutumisesta ja sairaalasta kotiutuksesta. Meillä on erikseen työntekijät tätä varten, jotka huolehtii että osastolta kotiutuva yli 65v jo kotihoitoa saava sekä ei kotihoidon piirissä oleva saa kotiinsa tarvitsemansa avun ja on myös omaisiin yhteydessä - tietenkin mikäli asiakas tähän antaa luvan.

Onko isäsi potilaspapereissa sun yhteystiedot?

Kun on jo kotihoidon asiakas niin sieltä pitäisi huolehtia jatkotoimenpiteet sairaalassaolon jälkeen, eli tässä tapauksessa noi verikokeet.

Vierailija
6/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotiutuminen jatkohoitosuunnitelmineen ja sairaalaan joutuminen ilmoitetaan yhdelle ensisijaiselle lähiomaiselle.

Aika harvoin keskussairaalasta ilmoitetaan kotisairaanhoitoon/ kotihoitoon jatkohoitosuunnitelmasta. Tk vuodeosastolta ilmoitetaan ehkä useammin, koska sama potilastietojärjestelmä ja kotihoidon käytännöt ovat tutumpia ja yhteystiedot paremmin tiedossa.

Se on sitten sattuman varaista osaako isä/lähiomainen tiedottaa kotihoitoa jatkohoitosuunnitelmista. Tai huomaako kotihoito sen jostain papereista (jos isä ne antaa kotihoidolle tai antaa edes lukea) Tai tietääkö kotisairaanhoitaja sairaalareissusta, että voisi sen tiedon tarkistaa potilastietojärjestelmistä. Ilman syytä potilastietojen katsominen ei ole sallittua eikä siihen ole edes aikaa, jos ei ole tiedossa että tarve on.

Kotisairaanhoito voi käydä verikokeet ottamassa jos niistä tietää. Automaatio se ei ole, jos isä on hyväkuntoinen voi käydä labrassa.

Ei tiedonkulku ole eri tahojen välillä toimivaa. Varsinkin kun on eri potilastietojärjestelmiä käytössä jopa samassa kaupungissa. (Erikoissairaanhoito/perusterveydenhuolto)

Eli kyllä omaisena ottaisin yhteyttä kotihoitoon. Ja keskustelisin isän kanssa että kuka on lähiomainen potilastietojärjestelmissä jos haluat itsesi siihen merkittävän.

Vierailija
7/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä että yleensä ne, jotka eivät ollenkaan pärjää ilman kotihoitoa tai omaisia ei ole, tulevat paremmin kotihoidon tietoon. Koska jo kotiutus on pakko sopia kotihoidon kanssa.

Mutta jos omainen vie sairaalaan tai hakee sieltä, sairaalan oletus on että omainen tiedottaa jatkohoidosta kotihoitoa.

Vierailija
8/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä saat ainakin kysymällä tiedon, jos isäsi on antanut luvan luovuttaa sinulle tietoja. Kotihoito voi ottaa useimmat laboratoriokokeet kotona ja huolehtii kyllä kontrolliajoista sairaalassa, jos asiakas itse tai ensisijainen lähiomainen on tähän myötämielinen. Kannattaa soittaa ja varmistaa.

Vierailija
9/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taksikuskin ainakin jo kuuluu varmistaa että kyytiläinen pääsee kotiin sisälle.

t. Kela kyytejä ajava taksikuski.

Vierailija
10/10 |
26.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos teille, on tämä sekava homma tosiaan. Minua ei oltu merkattu yhteyshenkilöksi alun perin kun olivat siinä uskossa, ettei olla oikein väleissä, ja oli merkattu lähiomaiseksi entinen naisystävä, joka kuitenkin omien sanojensa mukaan ei halua siinä roolissa olla, vaikkei osaakaan päättää ja käyttäytyy sekavasti. Käy kitisemässä ja hyppyyttämässä kotihoitajia ja kisaa heidän kanssaan semiaggressiivisesti, kuka mitenkin hoitaa.

Kun aiemmin soitin kotihoitoon kysyäkseni miksen tiedä mitään mistään,  juttelin omahoitajan kanssa ja he lupasivat jatkossa ilmoittaa minulle, ja myös isän apteekkilasku tulee minulle kun änkyrä ei itse suostunut allekirjoittamaan mitään papereita. 

Tänään juttelin isän kanssa, luuli olevansa sairaalassa edelleen ja olleensa kolme päivää, vaikkei ollut yötäkään. Menee aivan sekaisin noilla keikoilla.

Ei varmaan kannata viikonloppuna häiritä, soittelen viikolla sitten asiasta. Sen minäkin olen huomannut, että asiat sujuvat aika hyvin kun omainen ei pyöri jaloissa, vaikka se sitten tarkoittaakin että minä en tiedä mittään. Äidille hoidon saaminen oli todella vaikeaa, kun terveydenhuolto sysi vastuun minulle eikä antanut mitään apua ennen kuin oli ihan pakko. Isän kohdalla asiat olivat lähteneet yhden sairaalakeikan myötä tk:n käynnistämänä rullaamaan omalla painollaan ilman että edes tiesin kotihoidon lopultakin päässeen isää auttamaan. Aiemmilla kartoituksilla hän kun oli kieltäytynyt kaikesta.

Mutta onhan tämä ikävä tilanne, stressaan jos yritän pitää yhteyttä ja stressaan jos välttelen, ja näköjään aiheesta kun tieto ei tänne asti kulje. Ehkä tässä pitää lähteä ottamaan aktiivisempaa roolia ja alkaa käydä paikan päällä useammin. 

Ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme