Onko teillä akkukäyttöisi laitteita joissa akku hyväkuntoinen vielä 10v jälkeen?
Itsellä ei ainakaan ollut yhtäkään. Sama tulee koskemaan myös sähköautoja ja niiden akkujen uusimiseen saa varata 10 000€. Ellei ihan hajonnut, niin ainakin ovat helposti voineet menettää 50% kapasiteetista eli toimintamatkasta.
Akkutakuuthan nykyään vain 8v ja nekin monella merkillä sallii jopa 30% häviön kapasiteetista ennen kuin takuu korvaa. Autonvalmistajat varmaan laskeneet että 20% kapasiteetista voi keskimäärin hävitä 8 vuodessa.
Tämähän tarkoittaa sitä että alle kymppitonnilla ei ainakaan tule saaman käytettyjä sähköautoja joissa akku kunnossa.
Kommentit (9)
Nissanin mukaan 2010 Leafeissa on vielä lähes kaikissa akut ajokunnossa. Haluaisivat päästä kehittämään akkujen kierrätystä mutta ei ole vielä akkuja mitä kierrättää.
Nykyisellä akkusukupolvella tuskin tulee olemaan mitään ongelmia kestää se ~15 vuotta mitä autonvalmistajat ylipäätään autoilleen elinkaaren pituudeksi laskevat. Siksi pääfokus kehityksessä onkin siirtynyt siihen, että mitä niillä akuilla tehdään toiset 15 vuotta sen jälkeen kun auto menee paaliin ja akut ovat edelleen käypää tavaraa.
Sähköautojen akut toimii jossain määrin eri periaattella kuin esim puhelinten, niissä on erilaisia järjestelmiä jotka estää ennenaikaista kulumista. Näin on sanottu.
Mutta itsellä ainakin yli 10v puhelin käytössä. Ihan riittävä akun kesto.
Vierailija kirjoitti:
Nissanin mukaan 2010 Leafeissa on vielä lähes kaikissa akut ajokunnossa. Haluaisivat päästä kehittämään akkujen kierrätystä mutta ei ole vielä akkuja mitä kierrättää.
Nykyisellä akkusukupolvella tuskin tulee olemaan mitään ongelmia kestää se ~15 vuotta mitä autonvalmistajat ylipäätään autoilleen elinkaaren pituudeksi laskevat. Siksi pääfokus kehityksessä onkin siirtynyt siihen, että mitä niillä akuilla tehdään toiset 15 vuotta sen jälkeen kun auto menee paaliin ja akut ovat edelleen käypää tavaraa.
Voihan se olla ajokuntoinen vaikka pääsee enää 80km kun uutena pääsi 200km....
Veneessäni on jo 13 vuotiaita 12V AGM akkuja 8 kpl ja ovat ihan iskussa.
Omistan myös leafin ja toimii vallan mainiosti.
Virolainen taksifirmalla oli noin 100 leafia joilla ajettiin keskimäärin 300 000km ennen uusimista ja kaikissa akut kunnossa, lataukset oli tehty pikalaturilla
Jaha, sarvipää taas vauhdissa.
No itse asiassa on moniakin. Esim. akkuruuvinväännin, jonka akut ovat uudenveroiset.
Lisäksi liikenteessä on vaikka kuinka paljon 10v vanhoja sähköautoja, joiden akut ovat priimakunnossa. Sähköautoissa tietysti on hiukka kehittyneempi akunhallinta kuin joissain pikkuvehkeissä. Lisäksi akkukemia on niissä erilainen.
Ainut 10v vanha taitaa olla läppärin akku ja kyllä se sentään pari tuntia vielä vetelee. Uutena taisi olla jotain 4-5h luokkaa kesto.
Solid state battery -akut eivät tule enää kärsimään lainkaan tuosta ajan myötä heikentymisestä.
Valitettavasti eivät vielä myynnissä mutta labroissa ovat jo.
Sähköautoihin yleistyvät ehkä vuonna 2025.
Kyllä tulee olemaan huvittavaa katsoa pienempituloisten autoilua tulevaisuudessa.
t. porvari uudella teslalla