Bussissa vaikeaa lapsen kanssa
Neuvokaa miten te pienten lasten kanssa bussilla kulkevat oikein toimitte, jotta kulkeminen sujuisi helposti. Emme käytä rattaita enää, joten kuljemme etuovesta, bussi on usein täynnä tai puolitäynnä eli ei todellakaan pääse ekalle penkille istumaan. Bussi kaasuttaa liikkeelle heti kun on astunut sisään. Lapsi ei vielä osaa pitää kaiteista kiinni niin että pysyisi itse poukkoilevassa vauhdissa pystyssä eikä rukkaset kädessä pienin kämmenin saa otetta edes kaiteista. Itse en meinaa pärjätä bussin käytävää eteenpäin bussin kaasutellessa ja jarrutellessa ja mutkitellessa niin, että saisin pidettyä sekä itseni että lapsen pystyssä kohti bussin takaosassa olevaa vapaata penkkiä kävellen. Ja kun vihdoin pääsee vapaan penkin kohdalle pitäisi jotenkin nostaa lapsi penkille bussin ajaessa ja samalla pitäisi pitää itsensä pystyssä vaikka tarvitsee molemmat kädet lapsen nostamiseen. Miten tämä oikein kuuluu tehdä?
Kommentit (20)
Meilläpäin kuskit odottaa ennen liikkelle lähtöä että pääsee istumaan.
Ota ne rattaat vielä matkaan. Turvallisempaa niin.
Vierailija kirjoitti:
Hän kasvoi niistä ulos niin annoin ne pois.
Ap
Auttaisiko, jos kuskia pyytää odottamaan sen aikaa kunnes pääsette istumaan? Toki osa kuskeista on sellaisia mölkkyjä, ettei paljoa kiinnosta matkustajien turvallisuus, mutta mitä muutakaan siinä tilanteessa voi matkustajana tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Auttaisiko, jos kuskia pyytää odottamaan sen aikaa kunnes pääsette istumaan? Toki osa kuskeista on sellaisia mölkkyjä, ettei paljoa kiinnosta matkustajien turvallisuus, mutta mitä muutakaan siinä tilanteessa voi matkustajana tehdä.
Niillä on minuutti aikataulu ei ole heidän kiinnoatuksesta kiinni. Jos jokaista vanhusta ja kakaraa pitää odottaa jäädään jälkeen ja seuraavalla pysäkillä taas valietaan ku 10min myöhässä.
Jos oikeasti et edes itse pysy kunnolla pystyssä liikkuvassa kulkuneuvossa, neuvoni on kuntosalikortti. Sulla on selvästi keskivartalon lihasten ja oman tasapainon kanssa ongelma,joka ei korjaannu kuin hankkimalla niitä lihaksia.
Kannattaa laittaa lapsi lähimmälle vapaalle penkille.
Katson usein lapsiperheiden hoippumista bussin käytävällä ja aina on sama vika: lapsi kulkee edellä bussin perälle ja ohittaa kaikki vapaat penkit ja äiti kompastelee perässä yrittäen huudella ohjeita.
Monesti tekisi mieli sanoa äidille, että pidä se lapsi vierelläsi sisään tullessa ja lähde itse ekana metsästämään istumapaikkaan. Nosta lapsi ekalle vapaalle penkille, vaikka vieressä ei olisi tilaa istua ja seiso sitten lapsen vieressä.
Niinkö., Itse selkävikaisena sanon aika kuskille että odottaa kunnes öydän istumapaikan ja tämä toimii mainiosti.
Vierailija kirjoitti:
Jos oikeasti et edes itse pysy kunnolla pystyssä liikkuvassa kulkuneuvossa, neuvoni on kuntosalikortti. Sulla on selvästi keskivartalon lihasten ja oman tasapainon kanssa ongelma,joka ei korjaannu kuin hankkimalla niitä lihaksia.
Ei minulla ilman lasta kulkiessa mitään ongelmaa ole pysyä pystyssä.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Sulla on ongelmia yläpäässä.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa laittaa lapsi lähimmälle vapaalle penkille.
Katson usein lapsiperheiden hoippumista bussin käytävällä ja aina on sama vika: lapsi kulkee edellä bussin perälle ja ohittaa kaikki vapaat penkit ja äiti kompastelee perässä yrittäen huudella ohjeita.
Monesti tekisi mieli sanoa äidille, että pidä se lapsi vierelläsi sisään tullessa ja lähde itse ekana metsästämään istumapaikkaan. Nosta lapsi ekalle vapaalle penkille, vaikka vieressä ei olisi tilaa istua ja seiso sitten lapsen vieressä.
Se eka vapaa penkki on usein takaosassa. Ap
Kulje ruuhkattomina aikoina.
Silloin on busseissa enemmän vapaata tilaa.
Ruuhkaton aika on yleensä klo
10 - 14.
huolehdi siitä, että pääset lapsen kanssa ensimmäisenä sisään bussiin
opeta lapselle, että tukea voi ottaa bussin selkänojista
jos bussissa on vapaita yksittäisiä paikkoja, niin sanot lapselle, että käy sinä nyt siihen istumaan, äiti menee tuonne kauemmas (tai sitten jäät seisomaan siihen lapsen viereen, riippuen lapsen iästä ja kypsyystasosta, että kummin voi tehdä)
kun menette bussiin sisään, niin sinä pidät kiinni toisella kädellä kaiteesta, bussin selkänojista/mistä nyt pidätkään kiinni ja toisella kädellä pidät kiinni lapsen kädestä. jos lapsi meinaa kaatua, niin saa tukea sinun kädestäsi
voit kantaa lapsesi bussiin/bussissa
lapsen voi myös opettaa itse kiipeämään istuimelle
jos et itsekään meinaa pysyä pystyssä bussissa vaikka pitäisi yhdellä kädellä kiinni, niin sinulla todellakin on tarvetta tehdä lihastreeniä/tasapainoharjoituksia. Tai sitten et vain osaa kävellä liikkuvassa bussissa, sekin on taito, joka pitää itse opetella
Aikoinani pidin lapsen kädestä koko ajan, enkä kokenut mitä ihmeellistä vaikeutta kulkea bussissa.
Ennen bussiin menoa säännöt selväksi lapselle, kaikki sujuu siten hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hän kasvoi niistä ulos niin annoin ne pois.
Ap
Osta uudet. Jos lapsi ei osaa/pysty kulkemaan bussilla turvallisesti muutoin etkä hanki rattaita, sit ette kulje bussilla.
Ekoilla kerroilla vaatii vähän harjoittelua, mutta rutiinista tuo nykyään jo menee. Sama kun aluksi rattaiden kans oli ihan hullua kulkea bussissa (toisella kädellä rattaista ja toisella kaiteesta), senkin oppi pikkuhiljaa ja jaloilla oppi sääteleen matkan kulkua. Sama lapsen kanssa ilman rattaita, muutaman kerran kun tekee sitä ja molemmat oppii "säännöt" ja tekniikan niin hyvin menee. Tässä ketjussa pari antanut jo oikeen selkeät ohjeet!
Kyllähän ihan aikuisetkin noissa busseissa välillä kaatuu kun bussi kaasuttaa pysäkiltä yhtäkkiä ennen kuin on ehtinyt istumaan.
Ja HSL-alue siis kyseessä.
Ap