Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sinulle kerrottiin aikoinaan seksistä ja lisääntymisestä?

Vierailija
23.11.2022 |

Minulle ei kerrottu oikeastaan mitään. Vain se, että miehen siittiösolu hedelmöittää naisen munasolun, josta kehittyy äidin mahassa lapsi, joka sitten syntyy. Mutta mitään muuta en oikein muista siitä aikuisilta kuulleeni, siis lisääntymisestä ja seksistä. Itse piti salaa kaikki tieto hakea ja olisin kipeästi kaivannut jonkun luotettavan aikuisen kertomaan minulle vaikka siitä, että mitä minussa oikein murrosiässä tapahtuu, kun kaikki oli niin outoa ja hämmentävää. Muuttuva keho ja mieli jotka eivät olleet minulle ollenkaan tuttuja ja monet muutokset olivat minusta outoja, kun en kunnolla tiennyt niistä

Kommentit (31)

Vierailija
1/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eipä juuri kerrottu ja äiti meni kiusaantuneeksi kun kyselin. Siittiöistä ja munasoluista kuulin vasta koulussa opettajalta. Luulin ennen kouluikää että vauva leikataan aina äidin mahasta. Minulla ei ollut mitään tietoa isän merkityksestä.

Vierailija
2/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei mitään.

Ala-asteella 5 ja 6lk biologiassa oli aiheesta kappaleet, mutta opettaja hyppäsi ne yli, koska "olimme opetussuunnitelman aikataulusta jäljessä".

Yläasteella terkkari piti kahdenkeskisen lyhyen juttutuokion aiheesta hermostuneesti sopottaen.

Aloitin koulutieni 1978.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulun pihalta tuli 1. valistus rivouksien muodossa:

"Äh puh, Pentti, työnnä vielä sentti!

Älä enää kauaa, ettei tule vauvaa!"

Vierailija
4/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mitään. Suoriin kysymyksiin valehdeltiin eli ei ole siitä kysymys ettenkö olisi uskaltanut kysyä. Kieltämättä tuli outo olo.

Vierailija
5/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei puhuttu ja en kysynyt.

Vierailija
6/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti on lääkäri joten kotona ei nolosteltu tai hyssytetty. Asiallisesti äiti kertoi asioista. Samoin minä olen kertonut omalle lapselle.

Vierailija
7/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katselin naapurissa lehmän astutusta jo alle 5-vuotiaana ja naapurin poika valisti lisääntymisaiheesta riittävästi.

Vierailija
8/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen mitä pitikin. Nyt sitä "valistusta" tulee joka tuutista, eipä oikein kiinnosta.

Vierailija
9/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun asioista yritin kysyä, niin äiti sanoi etteivät ne minulle kuulu ennen kuin olen naimisissa.

M 48

Vierailija
10/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äiti on lääkäri joten kotona ei nolosteltu tai hyssytetty. Asiallisesti äiti kertoi asioista. Samoin minä olen kertonut omalle lapselle.

Minun äitini puolestaan oli opettaja, ja avoimesti ja selkeästi meilläkin asioista puhuttiin. Muistan kahden luokkaoverini keskenään ihmetellen - vielä neljännellä luokalla - että miten jonkun serkku oli voinut ensin saada vauvan ja sitten mennä naimisiin. Olivat ällistyneitä kun kerroin heille ettei seksiin tarvittu mitään häitä. Noottia tuli heidän vanhemmiltaan minun äidilleni muttei äiti ollut siitä moksiskaan.

Tästä on nyt noin 50 vuotta aikaa.

Vierailija
11/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ilmestyi mun murkkuiässä kirja, jossa lisääntymisestä piirroskuvia selvitettiin. Raskauden vaiheet jne.

Ihan ok tapa lähestyä asiana.

Silti näin jälkikäteen aikuisena olen miettinyt, että oma seksuaalikasvatukseni oli pääosin kuitenkin sitä, että kerrottiin ehkäisystä, sukupuolielimistä, - taudeista ja munasolun hedelmöittymisestä. Piste.

Kaikki muu on pitänyt tutkia itse ja todeta, että enemmän olisi nauttinut ja nauttisi, jos ihmisen seksuaalisuutta käsiteltäisiin kokonaisuutena eikä vain penetraationa. Mitä se nyt sitten onkaan.

Vierailija
12/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin 7-vuotiaana joitakin kirjoja, joissa kerrottiin asiasta. Lisäksi opin kavereiltani aihepiiriin liittyviä sanoja. Vanhemmilta en koskaan saanut sukupuolivalistusta, en myöskään koulusta.

Vierailija
13/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on muistikuva, että kotiin tuli joku sexteen lehti tai sinnepäin ja siellä oli näytekortsu mukana. Koulussa näytettiin terveystiedon tunnilla kuvia visvasyylän kukittamista pimpeistä ja pippeleistä.

Vierailija
14/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden vanhempi serkkulikka taisi muistaakseni jo joskus viisivuotiaana ekan kerran puhua nussimisesta, eri asia sitten on paljonko itse ymmärsi aiheesta.

Vierailija
15/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa biologian opettaja puhui asiasta punastellen. Luin mummulassa tietosanakirjasta sukupuoliasioita, esim.raskaudesta. Kotona ei puhuttu asiasta ollenkaan. Näin 70-luvulla.

Vierailija
16/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti kysyi vain, onko asiasta puhuttu koulussa eikä sanonut mitään kun kerroin että oli. Koulussa vanhapiikaopetteja näytti kuivakkaasti jotain diagrammeja sukuelimistä. Kukaan ei puhunut varsinaisesti siitä, mitä naiseksi kasvaminen tarkoittaa. Toivottavasti nykyään on paremmin, tämä oli 70-80 -luvulla.

Vierailija
17/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotona ei puhuttu mitään, enkä kysellyt. Koulussa joko 4, 5. tai 6. luokalla oli joitakin oppitunteja aiheena murrosikä.

7 - 9. luokilla taisi olla kerran terveydenhoitajan pitämä seksuaalivalistus. Tämä siis 70-luvulla.

Vierailija
18/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mitään valistusta tai tietoa saanut. Itse luin tietosanakirjasta mistä on kyse.

Vierailija
19/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin 16 vuotias, äiti sanoi, että pidä huolta ehkäisystä. Ja suojaudu taudeilta.

U Olin silloin juuri lukion aloittanut.

Mutta sukupuolielämää mulla ei tuolloin vielä ollut ollenkaan.

Äiti kysyi myös, että tilaako hän minulle ajan gynekologille, että saan tarvittaessa e-pillerit.

Kieltäydyin.

Vasta vuotta myöhemmin asia tuli ajankohtaiseksi ja hankin e-pillerit.

Vierailija
20/31 |
23.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulussa lisääntymisasiaa käsiteltiin ylimalkaisesti. Kiire oli opettajalla seuraavaan aiheeseen. Kotona asiasta ei puhuttu. Onneksi olin hankkinut tietoa muualta.

On vaarallista pitää nuoret tietämättöminä seksiasioista. Sillon voi olla helppo saalis vaikka minkälaisille sairaille saalistajille.

Liikunnanopettaja sentään piti oppitunnin kuukautisista ja esitteli kuukautissuojia.

Tämä 70-luvun loppupuolella.