Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huoltajuuden määräytymisestä. Apua!

Vierailija
08.11.2006 |

Olen 4-vuotiaan lasen yksinhuoltaja. Isä ei ole juurikaan ollut kuvioissa lapsen elinaikana, mutta nyt on yhtäkkiä saanut päähänsä hakea yhteishuoltajuutta lapseen. Tapaamiset ovat olleet hyvin satunnaisia, eikä isällä ole virallista tapaamisoikeutta lainkaan. En haluaisi missään nimessä että mies saisi huoltajuutta lapseen. Emme kykene keskustelemaan järkevästi, sillä keskustelut päätyvät aina siihen, että mies joko haukkuu minut tai uhkailee. En siis usko että yhteishuoltajuus voisi hänen kanssaan toimia. Pelkään myös että tämän kautta miehellä on suurempi mahdollisuus tehdä kiusaa minulle ja siten vaikeuttaa elämäämme.

Tapaamisten sopimiseen olen ollut suostuvainen, mutta mies on sitä mieltä että lapsen tulisi olla hänen luonaan vähintään joka toinen viikonloppu koko viikonlopun ajan. Lapsi ei kuitenkaan kunnolla edes tunne isäänsä, joten en todellakaan haluaisi että lapsi joutuu viettämään kokonaisen viikonlopun vieraan ihmisen kanssa! Olen yrittänyt ehdottaa, että aluksi sopisimme tapaamiset niin, että olen itse paikalla. Tämä ei kuitenkaan miehelle kelpaa.

Mitä voin tehdä tässä tilanteessa jos mies vie asian käräjille? Onko todennäköistä että huoltajuus myönnetään miehelle, tai että hän saisi rajoittamattoman tapaamisoikeuden lapseen?

Pahoittelen sekavaa tekstiä. Osaisikohan joku auttaa?

Kommentit (2)

Vierailija
1/2 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinulla on aluperin yksihuoltajuus? Onko miehessä jotain oikeasti " pilallista" , millä voisi vaikuttaa lapsen kehitykseen? Oletteko käyneet lastenvalvojan luona juttusilla?

Yksin- ja yhteishuoltajien liiton sivuilta näät varmaan mallia vähän tapaamisten suhteen. Siellä on psykologien suositukset.

Vierailija
2/2 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos isä ei ole tavannut lasta säännöllisesti tähän asti, oikeus päättää todennäköisesti " pehmeästä laskusta" eli tapaamisia lisätään asteittain. Todennäköisesti isä ei edes halua eikä aio toteuttaa mitään säännöllisiä joka toisen viikonlopun yöpymistapaamisia - voit pitää sitä lähes varmana, jos hän tosiaan on tähän asti ollut niin heikosti kiinnostunut. Hän haluaa vain OIKEUDEN tavata lasta säännöllisesti ja se on eri asia kuin tapaaminen. Tuon oikeuden hän ihan varmasti tulee saamaan.

Huoltajuuden saaminen ei ole yhtä varmaa, vaikka yhteishuoltajuutta suositaankin. Toisaalta sinulle ei olisi katastrofi, vaikka hän saisikin huoltajuuden, koska voit kaikessa rauhassa sen jälkeenkin toimia ikään kuin olisit yksinhuoltaja. Toisen huoltajan nimeä ei OIKEASTI tarvita mihinkään muuhun kuin lapsen nimen ja uskonnon vaihtamiseen. Kiusanteko on yhtä mahdollista huoltajuusmuodosta riippumatta, jos vain pahaa tahtoa riittää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla