Onko se äänien kuulemista, jos kuulee päänsäsisällä toisinaan oman äänen, mutta se on syyttelevä, ilkeä ja aivan oma persoonansa
En osaa selittää, anteeksi. Tunnistan siis, että se on oma ääneni joka minulle joskus puhuu mutta se on erilainen kuin useimmin omat ajatukseni. Tuntuu kuin se olisi oma persoonansa jolla on vain mun ääneni ja se puhuu kamalia asioita eikä anna mun nukkua. Saiko tästä viestistä kukaan kiinni?
Kommentit (7)
Monesti ääniharhat ovat juuri sellaisia kuten kuvasit. Yhteys pian lääkäriin.
Jos on traumataustaa, oire voi liittyä myös dissosiaatiohäiriöön.
Kyllä, harhoilla voi olla henkilön oma ääni , mutta sen erottaa juurikin siitä harhaksi että se puhuu kuin toisen ihmisen suulla. Normaalisti ajatukset ovat taisisia mutta harhaääni on ilkeö ja käy oikeasti päänsisällä vuoropuhelua. Minä luulin pitkään olevani terve koska kuulin juurikin vain oman äänen puhuvan mutta se puhui myös sairaita asioita. Haukkui, väitti että olisin lapsena nauttinut siitä kun minua käytettiin hyväksi. Myös kehotti itsemurhaan. Ne ei ollut omia ajatuksiani todellisuudessa. Emmehän me oikeasti edes kuule ajatuksiamme mutta tämä ääni, minun ääneni puhui oikeasti ja häiritsi minua. Löin välillä itseäni poskelle ja sanoin jätä minut rauhaan. Olin psykoottinen
Ei todellakaan, jos kuulet ne nimenomaan "pään sisällä" eli ne on ikään kuin sisäistä puhetta, eikä niiin että vaikuttaisi tulevan ihan korvien kautta ulkomaailmasta.
Siis jokaisen ihmisen sisäisessä puheessahan on aina erilaisia ääniä. Sisäinen puhe syntyy sekä omasta ajattelusta, että sisäistetyistä toisten ihmisten puheista ja ajatuksista. Esim. minulla on hyvin vahvana sisäisessä puheessa ankara äitini, joka on luonteeltaan ihan päinvastainen kuin minä. Siinä missä minä olen laiska, matalaenerginen ja vähän saamaton, äitini on vaativa, ankara, pakkomielteisen tehokas. Siellähän se äittä minun päässäni jäkättää sisäistettynä äänenä osana sisäistä puhettani.
Kyllä, äänien kuulemista ja psykoosin oire. Mene välittömästi lääkärille kertomaan näistä oireistasi. Kotikuntasi terveyskeskuksen päivystykseen, tai jos sinulla on varaa, yksityiselle lääkäriasemalle. Ihan mikä tahansa lääkäri käy, ei tarvitse olla psykiatri.
Kannattaa mennä lääkäriin, mutta musta kuulostaa dissosiaatiohäiriöltä. Mulla samaa ja on II-tason dissosiaatiohäiriö.
Millaisia ilkeitä asioita ääni sanoo?
Kuulostaa harhoilta, syynä se että et saa nukuttua, ja psykoottiset äänet ovat yleensä juuri ilkeitä.
Käy tkssa tarkastamassa asia, niin pääset parhaassa tapauksessa äänestä eroon ja saat yöunet takaisin :)