Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

IMETYSAPUA!!??Pikaisesti vinkkejä herumiseen.Kiitos.

08.11.2006 |

Hei,

olen aivan epätoivon partaalla!! Vauvani on 2viikkoa ja olen panostanut imettämiseen paljon. Esikoisen kanssa homma tyssäsi liian " vuolaisiin" rintoihin ja aloitin pulloruokinnan. Tunsin silloin todellakin epäonnistuneeni.

Nyt tämän toisen kanssa rintani ovat olleet " rauhallisemmat" . Ei tietoakaan suihkuavasta maidosta. Maitoa on kyllä tähän mennessä tullut, koska vauvan paino on noussut, mutta varsinaista kunnon herumista en imettäessä tunne. Eilen en sitten tuntenut herumista ollenkaan imettäessä ja vauva halusikin olla usemmin rinnalla eli ei varmasti paljoa saanut maitoa.

Viime yönä sitten kaivoin tuttelit ja pullon esiin. Ja itkin loppuyön epäonnistumistani.

Tiedän, että korvikkeellakin kasvaa terveitä ja ihania lapsia (esikoiseni), mutta nyt haluaisin todellakin onnistua, enkä luovuttaa 2 vkon kovan yrittämisen jälkeen. Emme ole antaneet vauvalle edes tuttia, että oppisi imemisotteen kunnolla. Ja imeekin ihan kiitettävästi, mutta jostain syystä heruminen ei ala.

Autttakaa te kokeneemmat minua! Vinkkejä maidon lisäämiseen ja herumisen käynnistämiseen.

Muistan kun esikoisen aikana ei tarvinnut kuin kuulla vauvan itku, niin tissit suihkusi. Nyt ongelmana on se ettei tämä vauva oikeastaan itse, vaan hieman tuhisee kun maitoa haluaa. Muutenkin olen ollut vähemmän herkkä kuin ekan kanssa (ei itkeskele jokaista onnittelukorttia tai aina kun vauvaa katson). Rinnatkaan ei tunnu yhtä täysiltä kuin esikoisen kanssa, vaan nämä ovat pikemminkin pehmoiset pussukat...

Kaipailen siis herumista auttavia vinkkejä ja ehkä myös maidon lisäämistä auttavia asioita. Vauva saa imeä aina kun näyttää olevan kiinnostunut ruoasta. Onko jollekin ollut esim vyöhyketerapiasta apua?? Tai vastaavasti??

Kiitos kovasti jo etukäteen. Halusisin niin kovasti onnitua....

bambola

Kommentit (10)

Vierailija
1/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.imetystukilista.net/ sieltä varmasti löytyy apua.

Vierailija
2/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terve Bambola, ihan pikaisesti vaan halusin kommentoida kun apua kaipasit.

Viestisi luettuani tuli mieleeni, että ehkäpä kaikki onkin ihan kohdallaan - heruminen onnistuu ja vauva saa tarpeeksi maitoa - mutta sinusta vaan tuntuu ettei saa kun esikoisen kohdalla rinnat toimivat niin eri tavalla?

Minulla on nyt puolivuotias poika ja erityisesti alussa en edes tiennyt mitä heruminen on, kun en sitä koskaan mitenkään tuntenut. Maidon nousuakaan en tuntenut, rinnat eivät tulleet supertäyteen tai suihkunneet tai vuotaneet tai mitään. Minunkaan vauvani ei koskaan oikeastaan itkenyt, tuhisi vaan pikkuisen tai oli jotenkin tyytymättömän oloinen, ja silloin imetin hänet. Välillä hän imi useammin tai kauemmin (erityisesti tehoimukausina, joista yksi oli muistaakseni siinä 10 päivän iässä) ja normaalisti kahden tunnin välein. Näin on poikani kasvanut pelkällä rintamaidolla kymmenkiloiseksi puolivuotiaaksi!

Eli kehottelisin odottamaan sen korvikepullon kanssa - kyllä se varmasti alkaa onnistumaan se imetys. Jos vauva kasvaa ja on tyytyväinen, hän saa maitoa vaikket sitä itse niin tuntisikaan!! Minustakin välillä tuntui että ei rinnassa voi enää olla maitoa, tai että saakohan se tuolta enää mitään, mutta aina on saanut. Ja joskus vauva haluaa imeä tyhjääkin rintaa - näin hän " tilaa" maitoa lisää! Eli, jos vauvasi ei kahta kolmea päivää kauemmin ime todella usein (tehoimukausi), vaan palaa vaikkapa kahden tunnin välein syömiseen ja ei itkeskele nälkäänsä, niin jatka vaan sinnikkäästi! Muista myös, että älä turhaan tarjoa maitoa liian usein, ellei vauva sitä selvästi pyydä, näin hänkin oppii luottamaan vaistoihinsa sen suhteen että milloin ja paljonko on hyvä syödä.

Toivottavasti tästä sepustuksesta on edes jotain apua... halusin vaan heti vastata vaikka kiire onkin, kun ajattelin että olet siellä ihan pahalla mielellä. Kyllä se siitä ja meni miten meni olet loistava äiti!!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan ole yhden lapsen kokemuksella mikään ekspertti, mutta voisiko olla, että murehdit suotta..? Tarkoitan, että maitoa voi hyvinkin riittää, vaikka rinnat eivät tunnu jalkapalloilta, ja vaikkei maitoa suihkua, tai edes pisaroi esim. vauvan itkua kuullessasi. Jos vauvasi on pääosin tyytyväinen ja saa imeä niin usein kuin haluaa, voisiko luonto vielä hoitaa tuon maidonerityksen kysyntää ja tarjontaa vastaavaksi?

Ja noita tiheän imun kausiakin on, jolloin vauva tekee tavallaan lisätilausta maidosta, eli imee usein rinnat ihan tyhjiksi ja on pian uudelleen tulossa rinnalle, mutta kyse on täysin luonnollisesta asiasta eikä siitä että maito olisi loppunut tai sinä olisit epäonnistunut (edes täysimetyksessä). Joka tapauksessa olet paras ja se täydellinen äiti omalle vauvallesi.

Oletko muuten kokeillut soittaa Imetystukipuhelimeen? Itse sain sieltä aluksi hyviä vinkkejä. Numero oli ainakin ennen 041-5285582.

Tsemppiä ja onnellisia vauvahetkiä sinulle!

Vierailija
4/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin TSEMPPIÄ!

Vie pullot ja tuttelit pois ja luota itseesi, maitoa kyllä varmasti tulee, rinnat vaan ovat erilaiset kuin ensimmäisellä kerralla.

Minulla myöskin epäonnistui ensimmäinen imetys tuon suihkutissisyyden vuoksi ja neuvolahan tietty tyrkytti korvikkeet peliin, niinpä ihana imetys lopahti jo 4kk =(((

Nyt toisella kerralla päätin jo raskausaikana ottaa rauhallisemmin, luin imettämisestä ja hankin tietoa, jotta osaisin arvostaa äidinmaitoa ja perustella neuvolan tätille imetyksen etuja.

Imetys lähtikin hyvin käyntiin ja sujuu edelleen hyvin, mutta rinnat ovat tosiaan erilaset kuin ensimmäisellä kerralla.

Ei suihkuamista ja herumisnipistystäkään harvemmin tuntuu. =)

Itseluottamusta ja tsemppiä toivottaen!

pid ja maitovampyyri 6kk

Vierailija
5/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pikaisesti raapustan,että minulla herumiseen on auttanut ihan se,että olen imetyksen alussa huokaissut pari kertaa oikein syvään niin johan on alkanut maitoa tulla. Välillä herumisen alku vie minuutin tai kaksikin mutta vauva,pian 4kk ,on jaksanut sen odotella ja ei ole hermostunut. En tiedä sitten onko muille huokailusta apua mutta kannattaahan sitä kaikki " kikat" kokeilla. Tämä lapsi on minun kolmas ja vasta nyt tuntuu,että imetys sujuu ,ensimmäisen kanssa se meni aivan puihin ja toisen kanssa imetys tyssäsi RS-virukseen 3kk iässä. Imetys ei vain aina mene niin kuin on ajatellut mutta vaivaa sen onnistumiseen kannattaa nähdä.

Lykkyä sinulle,me ollaan kaikki samassa veneessä!

Catania kera lasten 99,05,06

Vierailija
6/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä olen saanut apua lämpimästä suihkusta ja lämmitettävästä geelipussista. kaurapussikin ajaa saman asian. itselläni hieman samaa ongelmaa. vauva oli pari päivää tosi tiiviisti rinnalla ja nyt tuntuu että tursuaa taas.

ja rinnat voi olla aika erilaiset eri imetyksen kanssa. kuten joku tossa sanoikin, että vaikka ei tunnu jalkapallolta (kuten ekaa imetettäessä) niin maitoa tulee silti riittävästi.

tsemppiä peliin!

Vierailija
7/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikka maitoa kyllä tuli tulvimalla, se oli selvä. Ihmettelin aina että mikä ihmeen herumisen tunne. Vähitellen se vaan alkoi tuntua. Nyt toisen vauvan synnyttyä maidonnoususta kesti muistaakseni muutama päivä, ennen kuin aloin tuntea herumisen.

Kuten sanottu tässä jo aiemmin, rinnat voi olla niin erilaiset, eri tuntuiset ja näköiset ja kokoiset ja muotoiset, että itse asiassa maidon tulosta ja riittävyydestä ei kannattaisi paljon päätellä näiden seikkojen valossa. Varminta todistusaineistoa ovat vauvan pissavaipat ja riittävä kasvu. Ja yleinen tyytyväisyys, paitsi että alussahan voi olla kaikenlaista mahavaivaa ja muuta alkukränkkää, vaikka maitoa saisikin tarpeeksi. Pyydä päästä neuvolaan ylimääräisille punnituksille, jos epäilet vauvan kasvua! Ja varmista, että neuvolasi henk.kunta on perillä imetysasioista eikä ole ensimmäisenä keinona tuputtamassa korviketta kehiin.

Mulla jos heruminen on joskus esim. kiireen tai huonosti syömisen takia tiukemmassa, pidän tapanani juoda muutaman kulauksen vettä tai teetä heti kun otan vauivan rinnalle, suljen silmät, ajattelen suihkulähdettä tai vesiputousta (!!) tai ihan vaan koitan rentoutua.

Vierailija
8/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse saan herumisen nopeammin käyntiin juuri syvään hengittämällä ja lisäksi rentouttamalla rinnan alueen nostamalla leuan normaaliasentoon. Herumisen alkaminen kestää kauemmin, jos katson alas, vauvaan päin.

Vierailija
9/10 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

imettelen neljä viikkoa vanhaa esikoista, joten en myöskään ole asiantuntija, mutta haluaisin huomauttaa, että kyllä lisämaitoakin tai siis korviketta voi silloin tällöin antaa, jos tuntuu tarpeelliselta, eikä silti tarvitse " luovuttaa" imettämisen suhteen. Meillä isä hoitaa pari iltasyöttöä, toisen lypsymaidolla ja toisen yleensä Tuttelilla, enkä tunne siitä mitään epäonnistumisen tunnetta tai syyllisyyttä. Mulla vaan on niin, että vaikka aamuyöt, aamut ja päivät menee tisumaidolla varsin hyvin, illalla maitoa ei tule niin paljon ja silloin vauva on nälkäisimmillään. Kun syöttövälit vähän pitenevät nykyisestä 1-3 tunnista, aion pyrkiä täysimetykseen. Maidoneritys selvästi lisääntyy koko ajan korvikkeen antamisesta huolimatta.

Ja kuten edellä mainittiin, tietoinen huokaiseminen ja hartioiden rentouttaminen parantaa ainakin itselläni herumista. Ja voi hieroa akupisteitä solisluun alla tai korvan etupuolella, juoda kotikaljaa, pitää murskattua kaalinlehteä rinnalla jne.

Tsemppiä ja hyvää mieltä!

Vierailija
10/10 |
09.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja erityisesti niille nopeille, jotka ajattelivat minun olevan ihan itku kurkussa (oikeassa olivatkin, herkkä kun nyt olen. Vaikka vastailen vasta nyt).

Kiitos vinkeistä. Ja kävin eilen vyöhyketerapiassa ja sekin auttoi. Illalla herui ihan itsestään, vaikkei vauva rinnalle tullut. Tänään ei enää niin herkästi,joten aika hetkittäinen apua v-terapiasta oli.

Mutta meinaa kokeilla juuri tuota rentoutumista yms ja yritän vain luottaa siihen että maitoa tulee. Toivotaan että tämä tästä hyväksi muuttuu.

Mukavaa joulunodotusta kaikille (onko jo liian aikaista toivotella)...