Työttömän on nykyään kallista syödä joskus edes halvinta pikaruokaa; kävin mäkkärissä ja tuplajuusto jo 3e...siihen toinen hampurilainen 3.95 ja nugetit 2.5 päälle
Yhteensä siis 9.45e, vaikka minulla oli oma juoma mukana.
Kustannukset tuolle aterialle nousseet 40% lyhyessä ajassa.
Toimeentulotuki noussut noin 3-5% samassa ajassa...täysin kestämätöntä kehitystä siis.
Kai työttömälläkin on joskus harvoin oikeus pitää herkuttelupäivä, edes halvimmassa pikaruokalassa? Vai ainako pitäisi vain puuroa ja kaalia syödä??
Perustoimeentulotukeen tarvitaan äkkiä tuntuva korotus; 530e täysin riittämätön, ja tarvitaan ainakin 700e/kk
Kommentit (60)
näin kirjoitti:
Tätä on suomalainen "köyhyys". Maksullisia harrastuksia ja valmista ruokaa.
Omassa lapsuudessa meidän luokalla tavalliset mukulat harrasti ilmaisia harrastuksia ja se yksi rikkaan perheen lapsi kuljetettiin maksulliseen harrastukseen. Lapsesta saakka olen oppinut siihen, että kaikilla ei ole varaa samoihin asioihin. Ei pitäisi kuvitella niin nykypäivänäkään. Tukien varassa pitäisi olla just varaa siihen minimiin. Moni kokee tuon elintason riittäväksi eikä ole haluakaan mihinkään itsensä elättämiseen.
Just näin!
Ihme hommaa että työtön kitisee kun ei ole Mäkkäriin varaa.
Vierailija kirjoitti:
näin kirjoitti:
Omassa lapsuudessa meidän luokalla tavalliset mukulat harrasti ilmaisia harrastuksia ja se yksi rikkaan perheen lapsi kuljetettiin maksulliseen harrastukseen. Lapsesta saakka olen oppinut siihen, että kaikilla ei ole varaa samoihin asioihin. Ei pitäisi kuvitella niin nykypäivänäkään. Tukien varassa pitäisi olla just varaa siihen minimiin. Moni kokee tuon elintason riittäväksi eikä ole haluakaan mihinkään itsensä elättämiseen.
Just näin!
Ihme hommaa että työtön kitisee kun ei ole Mäkkäriin varaa.
Mutta salikorttiin on.
Kyllä hampparit on herkkua, sanokaa mitä sanotte
Kuka hullu syö mäkkipaskaa. Kemikaaleja ja lihaliimaa.
No itse olen ollut jo 30 vuotta töissä, eikä minullakaan ole rahaa pikaruokaloissa syödä. Ei kai se välttämättömyys ole.
Selitäpä meille nyt oikein hitaasti miksi sinun mielestäsi elämääsi kuuluu meidän muiden rahoittamia herkkupäiviä? Mä en ole sun äitisi enkä käsittääkseni ole sulle mitään velkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitkö nuo kaikki yksin, ap??? En olisi kyllä itse jaksanut.
Kyllä.
En oĺlut syönyt koko päivänä, ja olen raavas mies (185cm/90kg)
Laihduta läski niin tarviit vähemmän energiaa.
Olihan tuohon ap:llä varaa kun kerran sen maksoikin. Mitä ap siis oikein valittaa? Tuollaisia hintoja pyydetään, koska joku ne suostuu maksamaan.
Vierailija kirjoitti:
No itse olen ollut jo 30 vuotta töissä, eikä minullakaan ole rahaa pikaruokaloissa syödä. Ei kai se välttämättömyys ole.
Ei mullakaan. Työttömänä ei kyllä mihkään salikorttiinkaan olisi ollut varaa. Kyllä tukirahat meni ihan elämisen rahoittamiseen ja välttämättömään. Ja vaatteissa sekä kengissä menin käytettyjen perässä, tosin nytkin ostan usein käytettyjä vaatteita.
Pikaruokaravintoloissa on mielestäni hinnat kyllä nousseet paljon enemmän kuin muissa ravintoloissa. Ehkä sitten ihan hyvä, jos ohjaa ihmisiä vähän terveellisempiin valintoihin.
Oon työtön ja kyllä mulla on varaa kerran kuukaudessa laittaa kymppi noutoruokaan jos tekee kovasti mieli.
Pitäiskö sun lopettaa salijäsenyys niin saat hampurilaisia? 😁
Vierailija kirjoitti:
Älytön määrä ruokaa yhdelle ihmiselle.
No ei ole.
N 51 kg
Pari sämpylää ja 400g jauhelihaa kotona tehtynä 40% halvempaa.
Vain tyhmä maksaa liikaa
Elän toimeentulotuella, saan asumistuen ja 2 lapsen minimielarit, sekä lapsilisän yhkorotuksella. Eli tulot ovat todella pienet.
Kyllä meillä käydään joka kuukausi mäkkärissä, paremmassa ravintolassa, elokuvissa, meillä on harrastuksia, syödään hyvin, on kivat vaatteet ja kodin sisustuskin ihan jees. Jne.
Kai mä sit osaan käyttää rahat oikeisiin asioihin ja BUDJETOIDA.
Kyllähän rahan saa menemään hetkessä jos haluaa. Olen elänyt sen elämän, että kun lapsilisät tuli aamulla tilille niin iltapäivällä ne oli jo käytetty turhanpäiväisiin asioihin. Se pisti ajatteleen, että hetkinen tässä pitäisi olla järkevä rahankäyttäjä eikä tuhlari.
Vierailija kirjoitti:
Elän toimeentulotuella, saan asumistuen ja 2 lapsen minimielarit, sekä lapsilisän yhkorotuksella. Eli tulot ovat todella pienet.
Kyllä meillä käydään joka kuukausi mäkkärissä, paremmassa ravintolassa, elokuvissa, meillä on harrastuksia, syödään hyvin, on kivat vaatteet ja kodin sisustuskin ihan jees. Jne.
Kai mä sit osaan käyttää rahat oikeisiin asioihin ja BUDJETOIDA.
Kyllähän rahan saa menemään hetkessä jos haluaa. Olen elänyt sen elämän, että kun lapsilisät tuli aamulla tilille niin iltapäivällä ne oli jo käytetty turhanpäiväisiin asioihin. Se pisti ajatteleen, että hetkinen tässä pitäisi olla järkevä rahankäyttäjä eikä tuhlari.
Kiva juttu, että yhteiskunta maksaa sinulle, jotta voit budjetoida rahat mäkkäriin, kivoihin vaatteisiin ja harrastuksiin.
Samalla hinnalla suunnilleen olisit saanut lounaspaikassa terveellisemmän ja maukkaamman aterian ja ruuan saa mättää itse lautaselle, joten annoksenkin voi itse määritellä. Mutta joo, tyhmyydestä sakotetaan, kuten tavataan sanoa.
Vierailija kirjoitti:
Oon työtön ja kyllä mulla on varaa kerran kuukaudessa laittaa kymppi noutoruokaan jos tekee kovasti mieli.
Pitäiskö sun lopettaa salijäsenyys niin saat hampurilaisia? 😁
Ei siinä ole järkeä.
Ensin käyn salilla, ja sitten voin "mättää" niin menee gainseihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Söitkö nuo kaikki yksin, ap??? En olisi kyllä itse jaksanut.
Kyllä.
En oĺlut syönyt koko päivänä, ja olen raavas mies (185cm/90kg)
Laihduta läski niin tarviit vähemmän energiaa.
En ole lihava, vaan lihaksikas
Ap