Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä apua uupumukseen/masennukseen?

07.11.2006 |

Minulla on kaksi pientä lasta. Tunnen olevani todella uupunut. Ehkä kyse on masennuksesta, en osaa sanoa. Välillä on ihan hyviäkin päiviä onneksi joukossa. Mutta pääsääntöisesti tunnen olevani todella huono äiti, vaikka mieheni väittää muuta. Kertokaa kokemuksianne mistä olette hakeneet ja saaneet apua synnytyksen jälkeiseen masennukseen. Osaako terveyskeskuslääkäri auttaa muuten kuin määräämällä lääkkeitä? Itse en haluaisi niihin turvautua koska imetän. Neuvolasta en ole itse saanut apua. Onko kukaan hakeutunut yksityiselle lääkärille tai jollekin terapeutille? Toivon todella että kertoisitte kokemuksianne. Minulla tuntuu olevan kauhean suuri kynnys hakea apua. Pitäisikö vain sinnitellä ja odottaa että ajan myötä kaikki taas sujuu?

Kommentit (4)

Vierailija
1/4 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sai apua neuvolan kautta, terapeutille. Jos ei neuvolassa voida auttaa, niin ihme on! Soita sitten omalääkärille tai terveyskeskuslääkärille soittoaika tms. ja pyydä lähete terapeutille. Apua kannattaa hakea ajoissa ja apua myös saa. Sanot vaan suoraan, että haluat päästä juttelemaan ammatti-ihmisen kanssa asioista. Voimia!

Vierailija
2/4 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä keskusteluapua kannattaa hakea vaikka välillä olisikin parempia päiviä. Turha sinnitellä yksinään huonon olon kanssa kun nämä uupumuksen ja masennuksen tuntemukset on niin kovin yleisiä vauvojen/pienten lasten kanssa. Se auttaa jo tosi paljon kun pääsee purkamaan tuntemukset asiantuntevalle henkilölle, joka ymmärtää ja osaa antaa oikeanlaista tukea tilanteeseen. Uskon että keskustelustakin on jo paljon hyötyä. Ammattilainen osaa myös arvioida onko tarvetta lääkitykseen. Mutta voisin kuvitella että et ehkä tarvitse lääkitystä kun kuitenkin koet vaihtoehtona sinnitellä omin avuin. Toisin sanoen ehkä masennuksesi ei ole niin vakava. Mikä on tietenkin tosi hyvä juttu koska sitten ei tarvitse pähkäillä lääkityksen ja imetyksen kanssa. Tosin vissiin on sellaisiakin lääkkeitä joiden kanssa voi imettää(?). Itselläni on myös ollut jonkinlaista masennusta ja vaihtelevia mielialoja. Meidän terveyskeskuksen kautta olen käynyt juttelemassa neuvolapsykologin kanssa (ottaa vastaan lähialueen toisessa terveyskeskuksessa) Jos et halua kysellä omalta " neuvolantädiltäsi" niin ihan terveyskeskuksen neuvonnasta/ajanvarauksestakin varmaan saat tietoa neuvolapsykologista. Meillä ainakin toimi niin. Itse kävin myös pari kertaa yksityisellä perheterapeutilla, jonka löysin ihan puhelinluettelon keltaisilta sivuilta. Se vaan on aika kallista; tunnin keskustelu maksoi 60 eur. Toivottavasti löydät sopivan tahon, jonne ottaa yhteyttä. Saat varmasti helpotusta oloosi.

Jaksamista :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/4 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse aloin puhumaan masennuksesta neuvolassa. Sain ajan heti lääkärille ja lääkityksen, vaikka imetän. Eli on olemassa lääkkeitä, joita voi imettäessä käyttää. Itse tarvin apua välittömästi, jotta jaksan olla taaperon ja vauvan kanssa kotona. Lääkärin mielestä kaikki johtuu hormoneista eli kunhan aika kuluu vähän eteenpäin, niin synnytyksen jälkeinen masennus paranee. Mutta sitä ennen kannattaa hakea apua. Itse en olisi jaksanut ilman lääkkeitä.

Vierailija
4/4 |
08.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kävin neuvolapsologin luona muutaman kerran. Sain terveyskekuksesta puhelinnumeron ja otin suoraan häneen yhteyttä. Sain maksutta käydä keskustelemassa niin usein kuin itse halusin ja koin tämän erittäin hyödylliseksi. Suosittelen lämpimästi Sinullekin.

Hyvää syksyä Sinulle ja perheellesi.