Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Milloin rautakuuri alkaa tehota väsymykseen? Ferritiini 1,2

Vierailija
18.11.2022 |

Tiedän että rautaa pitää syödä pitkään jotta ferritiini korjaantuu järkevälle tasolle, mutta kiinnostaisi kuulla milloin tämä tolkuton uupumus alkaa mahdollisesti helpottaa? Voin jonkin verran suunnitella tulevaisuuttani sen mukaan.

Kokemuksia?

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän tarvitsisit jo rautainfuusion noilla arvoilla

Vierailija
2/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla alkoi vähän jo helpottaa, kun nousi yli 50:een. Lähtötilanne oli 27. Nyt arvo alkaa olla lähelle 100 ja oireet alkavst olla poissa. Rautakuuri on kestänyt noin 1,5 vuotta. Kuuri alkoi tehota minulla vasta 200 mg päivittäisellä annoksella ja D-vitamiinin kanssa.

Sinä et tule kuntoon rautakuurilla noilla arvoilla, vaan tarvitset infuusion.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

1,5 vuotta kesti täälläkin ennen kuin alkoi parantua. Vielä on matkaa jäljellä. Stressi kuluttaa ferritiiniä.

Vierailija
4/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinähän tarvitsisit jo rautainfuusion noilla arvoilla

Terkkarista määrättiin ihan perus rautakuuri.

Olen syönyt rautalisää aiemminkin, silloin ferritiini oli 8 ja korjaantui purkillisella rautalisää. En vaan muista niistä ajoista missä vaiheessa väsymys loppui. Sen muistan, että eivät suostuneet terkkarissa sitä ferritiiniä mittauttamaan, joten kävin yksityisessä labrassa teettämässä kokeet, vaikka se tuli tosi kalliiksi. Tällä palstallakin ilkuttiin, kuinka ferritiinin mittaaminen on aivan turhaa ja naurettava muoti-ilmiö.. :D Nyt ei tarvinnut edes erikseen pyytää vaan lääkäri laittoi lähetteen rutiinilla. Onneksi!

ap

Vierailija
5/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla alkoi vähän jo helpottaa, kun nousi yli 50:een. Lähtötilanne oli 27. Nyt arvo alkaa olla lähelle 100 ja oireet alkavst olla poissa. Rautakuuri on kestänyt noin 1,5 vuotta. Kuuri alkoi tehota minulla vasta 200 mg päivittäisellä annoksella ja D-vitamiinin kanssa.

Eikö C-vitamiini ole se, mitä raudan kanssa kannattaa syödä että imeytyy kunnolla? 

ap

Vierailija
6/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö C-vitamiini ole se, mitä raudan kanssa kannattaa syödä että imeytyy kunnolla? 

ap

C:tä kannattaa ottaa samaan aikaan kuin sitä rautaa. En ole löytänyt virallisia tutkimuksia, miten d:n puutos vaikuttaa raudan imeytymiseen, mutta itselläni rauta alkoi imeytyä paljon paremmin, kun d-puutos korjaantui. Raudanpuutoksesta tulikin kärsittyä vain reilu 20 vuotta, ennen kuin tajuttiin katsoa mitä kaikkea muuta on arvoissa pielessä. Rautavalmisteissakin on eroja, 2+ otetaan tyhjään vatsaan ja 3+ ruuan kanssa. Tuo 3+ c-pitoisen ruuan kanssa, kun d-pitoisuus oli korjattu toimi itselläni.

Nämä on monimutkaisia monen asian summia. En väitä että oma kokemukseni olisi yleispätevä kaikilla toimiva, mutta kehoitan kuitenkin kuuntelemaan omaa kehoa toimiiko joku vai ei, sen sijaan, että kuuntelisi jotain ns. asiantuntijaa, joka ajattelee liian mustavalkoisesti unohtaen yksilölliset erot. Esim. kovin joka paikassa sanotaan, että Fe2+ imeytyisi paremmin ja lihaa syömällä pitäisi anemian loitolla. Voi tuo olla totta suurimmalla osalla ihmisistä maailmanlaajuisesti, mutta sitten on meitä, joilla Fe3+ imeytyy, Fe2+ tulee vain läpi ilman mainittavaa muutosta veriarvoissa. Siihen en osaa ottaa kantaa, pitääkö välipäivien pidon vaikuttaminen imeytymiseen paikaansa vai ei, itse pidin, n. joka toinen päivä otin rautalisää. Ajatus välipäivissä olisi ettei keho turru jatkuvaan raudan runsaaseen saantiin, jolloin ottaa siitä vähemmän irti. Voi olla huuhaata, tai ihan oikeasti toimiva asia.

Lopulta väsymys lähti noin puolessa vuodessa, kun arvot alkoivat korjaanutua nopeasti, lopulta itselläni toimivan kombon aloitettuani. Eri sivusta

Vierailija
7/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koskaan, jos syytä ei selvitetä ja poisteta. Ferritiini 4, rautaa yli 5 joka päivä, nyt ferritiini 35. Syytä ei suostuta suomalaisessa lääketieteessä hoitamaan pois päiväjärjestyksestä.

Vierailija
8/8 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

C:tä kannattaa ottaa samaan aikaan kuin sitä rautaa. En ole löytänyt virallisia tutkimuksia, miten d:n puutos vaikuttaa raudan imeytymiseen, mutta itselläni rauta alkoi imeytyä paljon paremmin, kun d-puutos korjaantui. Raudanpuutoksesta tulikin kärsittyä vain reilu 20 vuotta, ennen kuin tajuttiin katsoa mitä kaikkea muuta on arvoissa pielessä. Rautavalmisteissakin on eroja, 2+ otetaan tyhjään vatsaan ja 3+ ruuan kanssa. Tuo 3+ c-pitoisen ruuan kanssa, kun d-pitoisuus oli korjattu toimi itselläni.

Nämä on monimutkaisia monen asian summia. En väitä että oma kokemukseni olisi yleispätevä kaikilla toimiva, mutta kehoitan kuitenkin kuuntelemaan omaa kehoa toimiiko joku vai ei, sen sijaan, että kuuntelisi jotain ns. asiantuntijaa, joka ajattelee liian mustavalkoisesti unohtaen yksilölliset erot. Esim. kovin joka paikassa sanotaan, että Fe2+ imeytyisi paremmin ja lihaa syömällä pitäisi anemian loitolla. Voi tuo olla totta suurimmalla osalla ihmisistä maailmanlaajuisesti, mutta sitten on meitä, joilla Fe3+ imeytyy, Fe2+ tulee vain läpi ilman mainittavaa muutosta veriarvoissa. Siihen en osaa ottaa kantaa, pitääkö välipäivien pidon vaikuttaminen imeytymiseen paikaansa vai ei, itse pidin, n. joka toinen päivä otin rautalisää. Ajatus välipäivissä olisi ettei keho turru jatkuvaan raudan runsaaseen saantiin, jolloin ottaa siitä vähemmän irti. Voi olla huuhaata, tai ihan oikeasti toimiva asia.

Lopulta väsymys lähti noin puolessa vuodessa, kun arvot alkoivat korjaanutua nopeasti, lopulta itselläni toimivan kombon aloitettuani. Eri sivusta

Kiitokset kattavasta vastauksesta! Minulta näemmä tutkittiin myös D-vitamiinipitoisuus, siinä ei ole kohdallani puutetta. Lääkärille on tullut typo tuohon ferritiiniarvoon. Hänen laittamassaan viestissä lukee 1,2 mutta labratuloksissani arvo on kuitenkin jopa 6! :D Uskallan siis mennä purkista syötävällä raudalla enkä haaveile infuusioista, kun aiemminkin sain tilanteen korjattua.

Olen kiinnittänyt paljon huomiota ruokavalioon viime vuosina, mutta kun terkkarissa ei tuota ferritiiniä vieläkään mitata rutiininomaisesti niin en ole tiennyt sen olevan taas laskussa, vaikka olen muusta syystä käynyt verikokeissa puolivuosittain. Olen kuitenkin kiitollinen lääkärille, että hän erikseen kysyi tapaamisen lopuksi onko minulla muita terveyshuolia, ja tulin sitten maininneeksi että hiukset lähtevät päästä.. En olisi ottanut asiaa puheeksi oma-aloitteisesti, koska olin vastaanotolla aivan muusta syystä. Luulin väsymyksen johtuvan vain pimeästä vuodenajasta ja siitä että minulla on ollut stressiä. Jotenkin alitajuisesti oletin että ei voi olla kysymys raudanpuutteesta, koska olenhan sen asian hoitanut jo aiemmin kuntoon! xD Minun pitäisi saada ruokavaliosta ihan hyvin rautaa, mutta se on kasviperäistä, joten pitänee nyt sitten miettiä onko syytä alkaa lihansyöjäksi vai mitä.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi yhdeksän