Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Ja meillähän ei alkoholia ole joulupöydässä! Niin! "

Vierailija
17.11.2022 |

Joulu lähestyy. Kohta alkaa taas julistus useasta suusta, ja pyytämättä että Meidän joulupöydässä ei alkoholia ole tippaakaan! Vedotaan joihinkin pahoihin ongelmakäyttäjiin. Kyllä on harmaa vyöhyke näiden välissä.

Joulu on alkon suurin myyntisesonki, ja ulkomaan tuonti päälle. Todellisuudessa siis vesijoulu on harvassa.

Euroopan sivistykseen meillä on vielä pitkä matka. Siellä perheet viettää iloista perhejoulua johon kuuluu myös esim. viini, olut.

Mutta täällä huulet vapisten julistetaan vuodesta toiseen vesijoulua.

Miksi, mikä ilmiö?

Meillä kyllä on glögiä, viiniä eikä huostaanottoakaan vielä ole tullut ja ollaan kunnon veronmaksajajia.

Kommentit (289)

Vierailija
101/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ei alkoholia käytetä uskonnollisista syistä, vaan ihan muista syistä.

Vierailija
102/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku viini oikeasti olla hyvän makuista? En eläessäni ole juonut minkäänlaista viiniä sen paremmin kuin muutakaan alkoholipitoista, jonka voisin väittää olevan maultaan parempaa kuin vaikkapa limonadi tai mehu. Alkoholin tymäkkä maku tulee aina esiin.

Ja jos ei mukamas tulla yhtään humalaan (= mahdottomuus). niin miksi sitten lainkaan pitää sitä alkoholipitoista juoda?

Eikö silloin ole parempi juoda vettä, joka on se maailman paras ruokajuoma?

se on vaan niin jännä nämä makuasiat. Itse en pidä mistään makeasta juomasta, en mehusta enkä limsasta. Toisaalta rakastan oliiveja ja olen tavannut monia monia ihmisiä, kenellä menee naama narunkerälle jo pelkästä ajatuksesta.

Minä taas en siedä maitoa. Maistuu utareelle. Ei kyllä meillä muillekaan. Lapsikin siirtyi 3 vuotiaana veteen omasta päätöksestään. Kauramaitoa laitan kahviin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä muuten olette, kuinka lapsi oppii suhtautumaan alkoholiin nuoruudessa/aikuisuudessa silloin kun perheessä ei ole sitä koskaan nautittu eikä tarjoiltu? Mielenkiinnosta kysyn, jos kellään kokemusta. Oma isäni oli alkoholisti ja itse en alkoholia ehkä siitä syystä käytä ja se on itselle kielteinen asia näin kypsemmällä iällä. Nuoreen aikuisuuteeni se kyllä kuului.

Tapahtuuko ihmiselle helpommin ylilyöntiä päihteissä ylipäätään, jos kotona ei ole ns terveellisesti tissuteltu/ruokajuomana näytetty mallia. Vai kasvaako järkeviä ihmisiä?

Kuten tupakkaan, jos perheessä ei ole poltettu. Sen olemassa olo tiedetään, mutta se ei tunnu kovinkaan olennaiselta asialta. Kun menee kauppaan, niin ei katsele niitä pulloja. Ei ole ajatusta, että niitä pitää ostaa tai juoda.

Kun minulla on jano, valitsen juoman jolla lähtee jano.

Itse näen, että moni aloittaa ihan vaan juomaan kuten moni aloittaa polttamaan. Koska se on heistä siistiä. Ei koska heillä on siihen fyysinen tarve. Sitten jossain vaiheessa se muuttuu sellaiseksi ja sitä haluta, koska siihen oppii ja siitä alkaa pitämään.

Minusta alkoholi ei ole kovin hyvänmakuista verrattuna moneen muuhun juomaan. Enkä pidä millään tavalla siitä tunteesta, jonka alkoholi aiheuttaa. Väsyn lähes heti ja ajatus ei kulje kovin tehokkaasti ja mieleni tekee mennä vain nukkumaan. Se on myös makuunsa nähden aivan liian kallista. Viinirypälemehu on paremman makuista ja paljon halvempaa, jos halua juoda rypäleistä tehtyä juomaa. Olut taas on minusta suorastaan pahaa ja ajatuskin jostain viljasta väsätystä juomasta ei ole kovin herkullinen. Tosin onhan näitä kauramaidon ym. faneja olemassa. Ihme tosin, ettei vehnäjauhoja sekoiteta veteen ja juoda sellaisenaan.

Sen lisäksi kun on lapsia, niin ajatus, että jos heille tapahtuu jotain, enkä ole selvinpäin on pelottavaa. Miten mennä heidän kanssa vaikka päivystykseen, jos itse olisi kännissä? Varsinkin näitä jotka juovat ulkomaan matkoilla ja lentokoneessa en ole koskaan ymmärtänyt yhtään. Jos jotain tapahtuu, niin silloin pitäisi olla terävimmillään.

On sinulla murheet...

Kippis, tänään illalla ja joulunakin!

Vierailija
104/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On monen koulukunnan ihmisiä.

On he, joilla jouluna ei juoda mitään alkoholia (koska lapset tai koska ongelmakäyttökokemukset tai joku muu syy)

On he, joilla jouluna saatetaan ottaa alkoholillinen glögi, ruokajuomana on viiniä, jälkiruoaksi konjakki taikka likööri ja kukaan ei ole siltikään humalassa, koska juominen on maltillista ja ajoittuu pitkälle aikavälille

On he, joilla joulupöydässä ei juoda mitään alkoholia, mutta muuten sitten hulahtaakin muutama saunaolut ja kirkastakin pullo, ohohups vähän lipsahti joulukännin puolelle.

On he, joilla joulupöytäänkin tulee alkoholi ja sen lisäksi vielä kuluu alkoholia ihan shhhaaathaaanan paljon

Ongelmallisimmat on no kaksi viimeistä. Jännä, että tästä alkoholin käytöstä pitää tehdä joku vastakkainasettelu, kuin olisi vain musta ja valkea, eikä mitään harmaan sävyjäå.

Ongelmallisin on tuo ensimmäinen. Kun melkein jokaisen suvusta löytyy se viinan menevä "Pena tai Pirjo", niin sitten muutkaan ei voi juoda. Lapsillekin olisi hyvä opettaa normaalia alkoholin käyttöä.

Miksi lapselle pitäisi opettaa alkoholin käyttöä? Tai ylipäätään kenellekään?

Jos ei opeta normaalia käyttöä, niin monella menee sitten myöhemmällä iällä överiksi. Ei kai autolla ajokaan kovin hyvin suju jos ei ensin ole opetellut.

Opiskeluaikaa kun muistelee niin oli siellä pari tyttöä kenellä meinasi lähteä vähän laukalle kun tuli ikään. Kotonaan ei uskonnollisista syistä käytetty alkoholia.

Tunnen myös muutaman rappioalkkiksen jotka olivat absolutisti perheistä ja kun omilleen muuttivat, niin homma lähti ihan käsistä. Toki tunnen myös pari joilla ei lähtenyt. Mutta riski siinä kasvaa.

Vierailija
105/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun Suomen väestönvaihto on suoritettu loppuun, ei ole enää jouluaterioita eikä viinejä.

Vierailija
106/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voiko joku viini oikeasti olla hyvän makuista? En eläessäni ole juonut minkäänlaista viiniä sen paremmin kuin muutakaan alkoholipitoista, jonka voisin väittää olevan maultaan parempaa kuin vaikkapa limonadi tai mehu. Alkoholin tymäkkä maku tulee aina esiin.

Ja jos ei mukamas tulla yhtään humalaan (= mahdottomuus). niin miksi sitten lainkaan pitää sitä alkoholipitoista juoda?

Minusta eri ruokiin sopii eri juomat. Esimerkiksi limsat maistuvat pikaruokaan kanssa paremmin kuin vesi. Mutta vesi maistuu paremmalta vaikka pastan kanssa.

Mutta alkoholiprosentti eivät kyllä maun takia ole välttämättömiä yhdellekään ruuan maulle. Kaikkiin ruokiin löytyy kyllä hyvä alkoholiton juomamaku vaihtoehto.

Vierailija
107/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin. Missään muualla ei tarvitse käydä tälläisia keskusteluja. Tv. italialaisen vaimo.

kaikkialla protestanttisessa maailmassa on. Olen törmännyt vastaavaan keskusteluun Norjassa, Britanniassa ja etenkin USA:ssa. Toisaalta kauko-idässä suhtautuminen on sellainen, että viskiä kuuluu maistella koska se on niin länsimaista ja kaikki länsimainen on jotenkin edistyksellistä. Siellä ei viineillä ja oluilla nautiskella vaan tarkoitus on ihan suoraan päihtyä. Erittäin oudon avoimen kännimyönteinen suhtautuminen näin suomalaisena, joka on saanut elämänsä kuulla tätä tämän tyyppistä valistusta mikä tässäkin langassa vahvasti esillä.

Vierailija
108/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykynuoret muuten käyttää alkoholia vähemmän kuin edeltävät sukupolvet.

Minä luulen, että se johtuu siitä, että GenX ja millenniaalit, eli nykynuorten vanhemmat, on osanneet opettaa tervettä suhtautumista alkoholiin. HYVÄ ME! Valtaosalle on alkoholi asia, jota voi kohtuudella käyttää myös lasten nähden.

Mun lapset tietää mun olutharrastuksen ansiosta, että oluita on paljon erilaisia, niitä kannattaa juoda vähän kerrallaan että vielä pystyy tunnistamaan ja maistamaan maut. Minä ite tiesin tuon ikäisenä, että on Karjalaa ja Koffia, noin kärjistetysti sanoen. Lisäksi olen kyllä vähän saarnannut ja sanonut, että jos aikoo ostaa kahdella kympillä kaljaa, niin kannattaa mieluummin ostaa vaikka neljä tölkkiä kunnon olutta, eikä isoa määrää jotain bulkki-A.le Coqia.

Vierailija
109/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei alkoholia käytetä uskonnollisista syistä, vaan ihan muista syistä.

Tämä!

Uskonnollisista syistä alkoholia käytetään vain silloin, jos hìh_hu_lit ovat päivän aikana käyneet hermoille ja tilanne on syytä nollata.

Vierailija
110/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on.

Glögiin tippa viiniä tai muuta terästystä, alkupalakalojen kanssa snapsi ja valkoviiniä, pääruualle olutta tai punaviiniä. Jälkiruuan kanssa jälkiruokaviini tai likööri jos joku haluaa. 

Nuo nautitaan n 8 tunnin aikana joten kukaan ei taatusti ole humalassa. 

Mukana on ollut lapsia viimeiset 41v tässä perheessä, yksikään ei ole alkoholisoitunut tai traumatisoitunut

Vierailija
111/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä mieltä muuten olette, kuinka lapsi oppii suhtautumaan alkoholiin nuoruudessa/aikuisuudessa silloin kun perheessä ei ole sitä koskaan nautittu eikä tarjoiltu? Mielenkiinnosta kysyn, jos kellään kokemusta. Oma isäni oli alkoholisti ja itse en alkoholia ehkä siitä syystä käytä ja se on itselle kielteinen asia näin kypsemmällä iällä. Nuoreen aikuisuuteeni se kyllä kuului.

Tapahtuuko ihmiselle helpommin ylilyöntiä päihteissä ylipäätään, jos kotona ei ole ns terveellisesti tissuteltu/ruokajuomana näytetty mallia. Vai kasvaako järkeviä ihmisiä?

Kuten tupakkaan, jos perheessä ei ole poltettu. Sen olemassa olo tiedetään, mutta se ei tunnu kovinkaan olennaiselta asialta. Kun menee kauppaan, niin ei katsele niitä pulloja. Ei ole ajatusta, että niitä pitää ostaa tai juoda.

Itse näen, että moni aloittaa ihan vaan juomaan kuten moni aloittaa polttamaan. Koska se on heistä siistiä. Ei koska heillä on siihen fyysinen tarve. Sitten jossain vaiheessa se muuttuu sellaiseksi ja sitä haluta, koska siihen oppii ja siitä alkaa pitämään.

Minusta alkoholi ei ole kovin hyvänmakuista verrattuna moneen muuhun juomaan. Enkä pidä millään tavalla siitä tunteesta, jonka alkoholi aiheuttaa. Väsyn lähes heti ja ajatus ei kulje kovin tehokkaasti ja mieleni tekee mennä vain nukkumaan. Se on myös makuunsa nähden aivan liian kallista. Viinirypälemehu on paremman makuista ja paljon halvempaa, jos halua juoda rypäleistä tehtyä juomaa. Olut taas on minusta suorastaan pahaa ja ajatuskin jostain viljasta väsätystä juomasta ei ole kovin herkullinen. Tosin onhan näitä kauramaidon ym. faneja olemassa. Ihme tosin, ettei vehnäjauhoja sekoiteta veteen ja juoda sellaisenaan.

Sen lisäksi kun on lapsia, niin ajatus, että jos heille tapahtuu jotain, enkä ole selvinpäin on pelottavaa. Miten mennä heidän kanssa vaikka päivystykseen, jos itse olisi kännissä? Varsinkin näitä jotka juovat ulkomaan matkoilla ja lentokoneessa en ole koskaan ymmärtänyt yhtään. Jos jotain tapahtuu, niin silloin pitäisi olla terävimmillään.

On sinulla murheet...

Ei minulla ole murheita. Koska osaan varautua siihen ennalta. Sinulle taas niitä murheita voi syntyä kun olet kännissä ja sinun pitäis olla selvin päin.

Vierailija
112/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän suvussa alkoholi kuuluu jouluun. Glögiä juodaan seurustellessa, likööri tai konjakki kahvin kanssa, ruokailun yhteydessä olut tai viini. Myöhään illalla, kun lapset nukkuvat, voivat aikuiset tehdä drinkin tai ottaa vermutin. Näin meillä, suomenruotsalaisessa, helsinkiläisessä suvussa on aina tehty, ja tehdään jatkossakin. Suvussamme ei ole yhtään alkoholistia, eikä huumeidenkäyttäjää.

Vierailija
113/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa elämässä itsellä ei ole mitään aavistusta, onko kenenkin kaverin joulupöydässä viinejä, oluita tms. Ei ole ollut kiinnostava puheenaihe. Täällä palstalla aina vähän ärsyynnyn, kun joku kirjoittaa juovansa joulupöydässä yhden lasin punaviiniä ja heti tulee joku siihen vastaamaan tyyliin, että tuollaista se on juopon elämä kun räkäkännissä heilutaan joulunakin. Monihan myös kirjoittaa, että ei juo mitään alkoholijuomia lasten nähden. Miksi? Jos niitä kuitenkin juo, niin miksi juoda piilossa. Kyllä nyt teinit sitä ainakin jo sellaista piilojuomista ihmettelee. 

Meillä on monenlaisia juomia jouluna. Ei se silti tarkoita sitä, että niitä kiskottaisiin kaikkia kaksin käsin. Jokainen aikuinen osaa maistella juomia kohtuudella. Itse esim. juon joulusaunassa aamupäivällä varmaan yhden oluen, iltapäivällä glögilasillinen, ruoan kanssa punaviiniä ja illalla vielä glögiä tai jotain muuta. Enkä varmaan heilu humalassa.

Onko muilla paikalla olijoille sama näkemys?Varsin kostea ystäväni örveltää minihameen helmat korvissa, lääppii kaikkia, huutaa ja ei ole ihan yksi kerta, kun oksentaa päälleen tai pissaa alleen. Omasta mielestä on vain ihan seitin ohut känni.

Minä olen tuo kirjoittaja, enkä oikein saanut kiinni, mistä näkemyksestä kommentissasi nyt on kyse? Vaikka meillä on paljon erilaisia juomia tarjolla, niin niitä on juuri siksi, että jokainen voi valita mieleisensä. Itse en esim. juo ollenkaan olutta tai konjakkia, ne jätän väliin. Joku muu ei taas tykkää viinistä, vaan valitsee oluen. Vai meinasitko, että jos juo 12 tunnin aikana ja useamman tunnin ruokapöydässä istuen yhden oluen, kaksi glögimukillista ja vielä lasin tai kaksi viiniä, niin pissaa alleen tai oksentaa. No meillä ei kenelläkään onneksi ole tällaista ongelmaa, ja jos olisi, niin tuskin silloin tulisi mitään alkoholipitoista juotuakaan. 

Vierailija
114/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On sinulla murheet...

Ei minulla ole murheita. Koska osaan varautua siihen ennalta. Sinulle taas niitä murheita voi syntyä kun olet kännissä ja sinun pitäis olla selvin päin.

Ensimmäinen oppi elämästä; et voi varautua ennakkoon läheskään kaikkeen. Sen sijaan voit opetella resilenssiä, joustavuutta. Siitä on enemmän hyötyä.

Vierailija
115/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain suomessa suomalaisilla on todella kieroutunut suhde alkoholiin. Missään muualla ei tarvitse käydä tälläisia keskusteluja. Tv. italialaisen vaimo.

kaikkialla protestanttisessa maailmassa on. Olen törmännyt vastaavaan keskusteluun Norjassa, Britanniassa ja etenkin USA:ssa. Toisaalta kauko-idässä suhtautuminen on sellainen, että viskiä kuuluu maistella koska se on niin länsimaista ja kaikki länsimainen on jotenkin edistyksellistä. Siellä ei viineillä ja oluilla nautiskella vaan tarkoitus on ihan suoraan päihtyä. Erittäin oudon avoimen kännimyönteinen suhtautuminen näin suomalaisena, joka on saanut elämänsä kuulla tätä tämän tyyppistä valistusta mikä tässäkin langassa vahvasti esillä.

Itse en ole törmännyt koskaan Suomen ja Venäjän ulkopuolella. Jälkimmäisessä tuputus liittyy enemmän kulttuurin harrastamaan vieraanvaraisuuteen. Muualla olen törmännyt, että ruokajuomaa kysytään automaattisesti, eikä oleteta suoraan sen olevan viiniä.

Vierailija
116/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta eri ruokiin sopii eri juomat. Esimerkiksi limsat maistuvat pikaruokaan kanssa paremmin kuin vesi. Mutta vesi maistuu paremmalta vaikka pastan kanssa.

Mutta alkoholiprosentti eivät kyllä maun takia ole välttämättömiä yhdellekään ruuan maulle. Kaikkiin ruokiin löytyy kyllä hyvä alkoholiton juomamaku vaihtoehto.

Ehkä mutta melkoista kekseliäisyyttä se vaatii. Ruoan kanssa nautittavien alkoholijuomien yleinen piirre kun on happamuus (lukuunottamatta jälkiruokaviinejä) ja se taas ei ole niin kovin yleinen piirre alkoholittomissa juomissa. Varsinkaan niin että se happamuus olisi juuri oikea sitä ruokaa varten.

Iso osa mehuista ja vastaavista on makeita.

En toki sano ettei alkoholittomista juomista saisi ihan hyviåä versioita eri ruoille mutta alkoholijuomia vastaavaan makujen kirjoon ja harmoniaan on kyllä hankala päästä.

Vierailija
117/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jouluateria on piiloalkkiksille hyvä tekosyy vetää näkyvät kännit." Kyllähän Jouluna voi ottaa!"

Ottakoon, ei sen pitäisi muiden viinin tai oluen lipittämiseen vaikuttaa.

Vierailija
118/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykynuoret muuten käyttää alkoholia vähemmän kuin edeltävät sukupolvet.

Minä luulen, että se johtuu siitä, että GenX ja millenniaalit, eli nykynuorten vanhemmat, on osanneet opettaa tervettä suhtautumista alkoholiin. HYVÄ ME! Valtaosalle on alkoholi asia, jota voi kohtuudella käyttää myös lasten nähden.

Mun lapset tietää mun olutharrastuksen ansiosta, että oluita on paljon erilaisia, niitä kannattaa juoda vähän kerrallaan että vielä pystyy tunnistamaan ja maistamaan maut. Minä ite tiesin tuon ikäisenä, että on Karjalaa ja Koffia, noin kärjistetysti sanoen. Lisäksi olen kyllä vähän saarnannut ja sanonut, että jos aikoo ostaa kahdella kympillä kaljaa, niin kannattaa mieluummin ostaa vaikka neljä tölkkiä kunnon olutta, eikä isoa määrää jotain bulkki-A.le Coqia.

Tämä!

Siinä missä itse lipitettiin teininä puistossa jotain Porvoon Lankkua nykynuoret juo sivistyneesti laatuviinejä ja -oluita. Vähän ja nautiskellen.

Omassa perheessa nuoriso on jo alussa oppinut siihen ettei juoda humalahakuisesti vaan siihen liitetään yhdessäolo ja hyvä ruoka. Taisivat olla 17-18v kun alkoivat pitämään ystävilleen illallisia jossa tekivät yhdessä ruokaa ja sovittivat juomat niihin. Näin ystävänsäkin saivat samalla uuden juomakulttuurin pussikaljan tilalle. Ja ovat kiittäneet siitä aikuisina (nyt vanhimmat jo yli 40v). Osa nuoristamme on ollut myös Alkossa töissä ja saaneet sieltä lisäoppia, toki myös lukuisilta ulkomaanmatkoilta

Vierailija
119/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viinasta kun puhutaan, olet joko absolutisti tai rapajuoppo.

Vierailija
120/289 |
18.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ei kukaan juo jouluna, ei edes alkoholisti-isäni, mistä olen ikuisesti kiitollinen. Joulu on lasten juhla.

Jos ei yhtä juhlaa vuodessa pysty selvinpäin olemaan, niin kannattaa miettiä omaa alkoholinkäyttöään.

Miten niin joulu on lasten juhla? Eikö joulua vietetä, jos ei ole lapsia? 

Miksi lähdetään siitä, että alkoholin tarjoileminen jouluna tarkoittaa väistämättä kaatokänniä? Ei meidän mummo ollut humalassa jouluna, pääsiäisenä, juhlissa tai muutenkaan, vaikka aina on viini kuulunut ruokapöytään juhlissa.