Määräaikainen työsuhde ja äitiysloma - neuvoja kaivataan!
Kaipaan neuvoja siihen, joko uskaltaudumme mieheni kanssa lapsentekoon, vaikka olenkin määräaikaisessa työsuhteessa. Tilanne on siis sellainen, että minulla on vuoden määräaikainen työsuhde (päättyy keväällä -07), työssä, josta kovasti pidän. Minulle on lupailtu jo kovasti seuraavaa vuoden määräaikaista, ja sen jälkeen saisin " toistaiseksi" voimassaolevan työsopimuksen. Tämmöistä tämä kunnan puolella on... Fiksua olisi siis ehkä odottaa siihen asti, että olen ollut kaksi vuotta määräaikaisella, ja sitten toistaiseksi-työsuhteessa, ennen kuin alamme lisääntymään. Mutta kuume on ollut korkealla jo pitkään, enkä enää haluaisi asiaa lykätä töiden vuoksi. Jos siis jään äitiyslomalle määräaikaisesta suhteesta, onko työnantajalla velvollisuus ottaa minut takaisin äitiysloman jälkeen? Vaikka määräaikainen loppuisi äitiysloman aikana? Mistä löytyisi pätevää tietoa näistä asioista?
Kommentit (8)
Mun neuvo: tee lapsi, työpaikan menetystä et varmasti tule katumaan.. Mä olin myös ma, ja taloon tuli vakinaistamiskielto kun olin raskaana. Siitä on nyt kaksi vuotta, ja nyt työskentelen määräaikaisena taas samassa talossa, kuten myös ne määräaikaiset, jotka olivat kanssani samaan aikaan ennen äitiyslomaani.
uudelleen töihin ä-loman loputtua sillä määräaikainen työsuhde on loppunut ja sillä siisti. Toki työnantaja halutessaan voi sopimuksen uusia myös lomasi aikana.
Itselläni oli hiukkasen sama tilanne joitain vuosia sitten. olin kunnalla töissä ensin vuorotteluvapaa sijaisuutta tekemässä ja sitten viransijaisena. Koko ajan puhuttiin että paikka jonka sijaisuutta teen tulee vakinaiseksi. Ensin niin piti tapahtua kun sen hetkinen sijaisuuteni (vuoden mittainen ) olisi loppu mutta sitten tulikin ilmoitus että määräaikaista jatketaan vielä vuodella ja vakinaistaminen vasta kahden vuoden päästä. Meillä oli jo yksi lapsi joten mietin hetken jäänkö odottamaan mahdollista vakinaistamista vai haluanko yrittää jo pikkukakkosta ja päädyin yrittämään vauvaa. työkaveri arvasi raskauden jo alkuvaiheessa ja se tieto tietysti levisi koko taloon. Pomo kutsui puheille, onnitteli ja sanoi sitten että on hiukan pettynyt että hankkiuduin raskaaksi tässä vaiheessa (uusi määräaikainen sopimus oli juuri allekirjoitettu) ja tuosta jo arvasin että ei toivoakaan että vakipaikkaa minulle tarjottaisiin vaikka ehdin talossa olla kaksi vuotta. Ja näin kävi että jäin ä-lomalle ja sen aikana kun määräaikainen päättyi tuli ilmoitus virkasuhteen päättymisestä eikä enää yhteyden ottoja vaikka sanoin että olen valmis palaamaan heti kun vanhempainvapaa päättyy töihin jos on tarvetta. Minun määräaikaista sijaisuuttani jatkamaan palkattu henkilö sai sitten myös sen viran kunhan ensin oli pomo puhutellut ja terästänyt että eihän tämä henkilö vaan aio lähivuosina lisääntyä.
Että jos teet lapsen kesken määräaikaisen niin kannattaa varautua että et työtä saa mutta toisaalta voi käydä toisinkin kuten joku tuossa jo kertoikin. Itse en tuon takia kyllä jättänyt enkä jättäisi lasta tekemättä.
Nostanpa vanhan ketjun, kun aihe on itselle ajankohtainen. Kolmas määräaikaisuus alkoi itselläni juuri... Olen jo yli kolmekymppinen, naimisissa ja lapseton. Kohta tulee kiire, jos lapsia joskus haluan saada. Mietityttää vain työtilanne. Olen aivan varma, että jos tulen raskaaksi, ei työsopimustani uusittaisi enää. Näin kävi kollegalleni noin vuosi sitten... Työnsaanti on muutenkin nykyään niin vaikeaa, saati sitten pienen lapsen äitinä.
Valitkaa, arvon naiset! Lapsi vai (mahdollisesti) vakituisen työpaikan odottaminen.
Arvatkaa, kuinka itse valitsin?
T: rv9 <3
Tää on kyllä hankala juttu, nykyään kun on niin paljon määräaikaisia työsuhteita ja pätkätöitä, että koska sitä oikeasti uskaltaa aloittaa lasten hankkimisen? Ei sitä loputtomiin voi lykätä. Mutta kun tulevan perheen toimeentuloakin pitäisi ajatella. Toisaalta tuntuu, että kuka nyt ottaa töihin naisen, jolla on vuoden ikäinen lapsi...
Jäin siitä äitiyslomalle ja määräaikaisuus tietysti päättyi eli ei ollut työtä mihin äitiyslomalta palata. Kun lapsi oli 1-vuotias sain helposti uuden työn ja sekin määräaikaisuus. Tämän määräaikaisuuden piti vakinaistua mutta eipäs niin käynytkään (rahoitus loppui). Nyt olen juurikään saanut uuden työn, kuka arvasi oikein: määräaikaisen. 3-vuotiaan äitinä oli muuten paljon vaikeampaa saada töitä kuin 1-vuotiaan.
Meille ei ole ilmeisesti tulossa lisää lapsia (miehen tahdosta), mutta oma kokemukseni on opettanut minulle sen, että pysyvää työsuhdetta odotellessa nainen ehtii hedelmällisen ikänsä ohittaa.
Itse uskaltauduimme vauvahuumaan kesken määräaikaisuuden, sain sitten vakinaisen työsuhteen vaikka töissä tiedettiin raskaudestani.
En sano sitä tai tätä, aina menee kuitenkin väärinpäin ;)