Voinko sanoa teineille suoraan, että taloudellisesti kannattavampaa olisi muuttaa äidin kanssa?
Tilanne se, että isä ei ole ikinä osallistunut lasten harrastuskuluihin. Eikä oikeastaan erityisesti muihinkaan hankintoihin, jotain yksittäisiä juttuja korkeintaan. Jos lapset muuttaisivat minun kanssa pääsääntöisesti, ja tapaisivat tietysti isäänsä ihan niin kun haluaisivat, joutuisi isä maksamaan elarit, tai kelasta saataisiin se minimi. Tämän avulla lapsilla olisi mahdollisuus jatkaa harrastuksiaan. Koska minä olen valmis tinkimään omista menoistani kustantaakseni ne.
Jos taas muuttavat isänsä luo, tai joku muuttaa, ja elarit tulee minun maksettavaksi. Isä tuskin käyttää niitä lasten harrastuskuluihin. Vaan täysin elämiseen. Ei ole ikinä tinkinyt mistään omista jutuistaan kustantaakseen lasten juttuja. Jokaisen pelireissun kohdalla voivottelee miten on ihan liian kallista. Vaikka yhdessä ollessamme maksuista selvittiin. Koska minä säästin niihin yms.
Mitä mieltä siis olette? Voinko sanoa yläasteikäisille suoraan, että tämä on tilanne. Harrastamisen jatkaminen mahdollistuu minun luo muuttamalla. Tietävät täysin tilanteen sen suhteen, että isä ei ole näitä kuluja ennenkään maksanut, eikä ole kiinnostunut mitenkään lasten harrastamisesta. Ovat siis jo useamman vuoden pelanneet samaa peliä, ja hyviä siinä. Harrastaminen on tavoitteellista. Ja toinen unelmoi maajoukkueesta, mikä voi olla aivan mahdollinen tulevaisuudessa.
Missään tapauksessa en ole isää ja lapsia erottamassa. Vaan toivon, että eron myötä heidän välit paranisi. Ja saisivat käydä isänsä luona niin paljon kun ikinä haluaisivat.
Mies ei suostu viikko viikko systeemiin. Vaan on sitä mieltä, että lapset ovat jokotai.
Kommentit (8)
Etkö voi ottaa tuota asiaa puheeksi koko perheen kuulleen? Kysyä mieheltä, kustantaako hän lasten harrastukset esim. maksamistasi elatusmaksuista, jos nämä asuvat hänen kanssaan. Ja sanoa, että sinä et elatusmaksujen jälkeen enää pysty harrastuskuluihin osallistumaan. Ihan asiallista puhua tästä etukäteen.
Miehen kanssa ei oikein voi puhua. Vastaus on luokkaa ei kuulu sulle mitä niillä rahoilla teen. Tms. Tai vaihtoehtoisesti lupailee ties mitä, että joojoo maksetaan. Kunnes totuus kaikkine lasten kuluineen hänelle paljastuu. Katteettomia lupauksia ja puheita häneltä on kuultu paljon. Myös lapset tietävät, ettei hänen sanaansa ole luottaminen. Hän ei ollenkaan ymmärrä lapsiin menevää rahasummaa. Koska ei ole siihen osallistunut.
Minusta asiasta olisi hyvä puhua ääneen. Mutta jos mies on läsnä, räjähtää. Ja kuten sanoin, en halua vaikuttaa lasten silmissä sille, että morkkaisin isää tai mitään.
Oletko edes kysyneet teineiltä kenen luokse haluavat muuttaa?
Siis eikö oletus ole että elatusmaksut ovat nimenomaan lasten peruselatukseen, eikä siihen mene sen enempää kuin menisi jos lapset asuisivat maksajan kanssa? Koska eihän ne ilmaiseksi asuisi apn luona kumminkaan.
Jos siis esim kuvitellaan että lapsi asuu apn luona ja hänen ruokaan, vaatteisiin, hygieniaan jne jne menee aplta sanotaan 300e plus lapsilisät plus isän maksama elatusapu,
Vs lapsi asuu isän luona, isä maksaa pääosan ruoasta ja vaatteista, ja ap maksaa elatusmaksua 300e
... Niin millä logiikalla toisessa vaihtoehdossa jää vähemmän rahaa harrastuksiin? Vai väitetäänkö tässä nyt että elatusmaksun maksaminen on KALLIIMPAA kuin lasten elatus varsinaisesti vie? Että elatus tulee etävanhemmalle kalliimmaksi kuin lähille?
Tässä väitetään, että lasten elatus on juurikin yhtä kallista kummassa paikassa vaan. Mutta isän luona isä ei tingi omista menoistaan kustantaakseen LISÄKSI harrastukset. Eikä suostu niistä myöskäänbelareiden muodossa maksamaan. Äiti taas tinkisi peruselatuksen LISÄKSI omista menoistaan pystyäkseen kustantamaan harrastukset. Mutta tarvitsee elarit avuksi siihen peruselatukseen.
Osasinkohan nyt selittää oikein?
Lapsia on kuultu, ja kuullaan asiassa. Sehän tässä vähän niinku oli kysymys, että olisiko lasten hyvä tietää tämmöinen fakta päätöstä miettiessään. Mutta lasten mielipiteeseen ei kuitenkaan haluta vaikuttaa.
Tottakai puhut asiasta rehellisesti. Että tietävät mitä valitsevat. Kerta muutenkin tietävät todellisuuden.
Teinit ovat jo niin isoja, että pystyvät käsittelemään asian. Sinuna kertoisin, kertominenhan ei tarkoita kiristämistä tai uhkailua.
En haluaisi sanoa tätä siksi, että en halua vaikuttaa lasten ajatuksiin asuinpaikastaan. Mutta toisaalta asialla on todella iso vaikutus heidän tulevaisuuteensa.
Ilman miehen maksamaa elatustukea en pysty maksamaan harrastuskuluja enää jatkossa.