Onko yleistakin etta etavanhemmat elatusmaksun lisaksi osallistuvat esim. harrastusten, urheiluvalineiden, pyoran ja jopa vaatteiden kustannuksiin.
Annassa luki niin. Miten teillä on? Meillä maksaa hädin tuskin minimin, ei myöskään tapaa lastaan joten ei mene rahaa ruokaankaa.
Kommentit (4)
Jos eplkkää rahaa ajatellaan, niin tuksin elatusmaksu vastaa puolta lapsen " elätykseen menevästä" rahasta, tai edes sitä vanhempien tulojen suhdetta ko menoerästä - ja kuten joku jo sanoikin, että kyse ei ole maksamisesta vaan osallistumisesta lapsen elämään - osallistuminen itsessään ei ole maksamista, mutta molemmat vanhemmat voivat siis harkintansa mukana hankkia lapselle esim. urheiluvälineitä ihan kuin hankkiisivat, jos asuisivat lapsen luona.
Hienointa on, jos esim. tuollaiset urheiluvälineet hankitaan lapselle eikä esim. vain isän luona käytettäviksi kun ollaan isän luona viikonloppu.
En osaa sanoa miten yleistä se on, mutta minä maksan kaikki kiinteät kulut lapsesta. Uimakoulut on tainnut olla ainut, joka ollaan maksettu exän kanssa puoliksi elatusmaksun päälle ja sitten pari kertaa vuodessa päiväkodin aikuisten lahjat. No, mutta toisaalta ex maksaakin ihan hyvää elatusmaksua että tämä meneekin näin oikein kivasti, tosin onhan se myönnettävä, että esimerkiksi fillareiden ostoa meillä piisaa, kun haluan, että meillä on pojalla sekä kotona että kakkoskodissa fillari ja vielä isän luona.
isä ei siis maksa elatusmaksuja eikä myöskään muuten osallistu lapsen " kuluihin"
tuo 118 euroa ja risat ei todellakaan ole puolia lapsen elatukseen menevästö rahasta. Olen käytännössä katsoen vastuussa yksin lapsen elatuksesta.
Meillä tosin etäisä ei maksa edes elatusmaksuja. Aivan sama mulle, kyllä minä lapseni elätän ja harrastukset maksan.