Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tekosyvällinen, ylimaalaileva kirjoitustyyli somessa, ärsyttääkö muita?

Vierailija
12.11.2022 |

Mulla pari tuttua, joiden tyylinä on kirjoittaa suureellisin ylisanoin arjen asioista, ja tämä on alkanut kaikessa teennäisyydessään huvittuneisuuden jälkeen jo jopa ärsyttää.

Teksti on niin ällömakeaa, mukahenkevää ja - syvällistä, näkee että on nyt taas oikein yrittämällä yritetty ja hakemalla haettu yritys kirjoittaa niin äärimmäisen koskettavaa ja kaunista tekstiä, että tuloksena alkaa olla jo naurettava lopputuotos, varsinkin kun lähes jokainen teksti on samanlainen. Kaikista asioista saadaan niin helkkarin suurta, ihanaa ja ylimaallista.

Esimerkki:

uusi poikaystävä on keittänyt tyypille aamukahvia.

Postaus aiheesta: "Vuosia sitten henkäisin taivaalle, lämpöisten tuulten mukaan, ujon toiveen, toiveen ihmisestä, joka täydentäisi sen minusta uupuvan palasen, sen, joka tekisi minusta eheän, kokonaisen. Lämmittäisi sieluani ja kipristäisi ihanuudellaan varpaisiin saakka, viltin alla kikattaen, pörröttäen hiuksia, vilkkuvia silmiä siristäen, suukotellen somaa suuta. Siinä sinä nyt olet, lihaksi tullut toive, tuulten täydentämänä maailman laidoilta. Rakkaudella hellitellen, höyryävän kupposen käsiini kantaen. Rakkaus, rakkaani, miten kiitollinen olenkaan. Aina."

Kommentit (63)

Vierailija
21/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla samanlainen tuttu :D

Hänellä tosin on oma uskollinen fanikuntansa. Tietyt kaverinsa kommentoivat joka ikiseen tällaiseen julkaisuunsa "vitsi miten kauniisti kirjoitat" ja "taas niin ihana teksti" ja "luin kyynel silmäkulmassa, kun sanasi niin koskettivat"

Mitä hittoa oikeesti :D

Oon nähnyt ihan hyvissäkin teksteissä viime aikoina paljon kommentteja "sanoitit tän niin hyvin" tjsp. En tajua mikä villitys tämä sanoittaminen on nykyään. Jos kyse ei ole musiikkikappaleen sanoituksista, miksei voi sanoa vaan että "sanoit"?

"Sanoittaa" tarkoittaa ennemmin "pukea sanoiksi" kuin "sanoa". Ts. sitä, että joku osaa ilmaista jonkin, kenties monen mielestä hieman hankalasti määriteltävän asian.

Ymmärrän pointin, mutta mielestäni tämä sanoittamis-termi alkaa olla jo ärsyttävä muoti-ilmiö, sitä käytetään monesti ihan suotta. Tyyliin "onpa harmaa sää" "sanoititpa hyvin!" 🤦🏼

Samaa typerää erikoisuudentavoittelua ja ylimääräistä kikkailua, kuin mistä aloituksessa on kyse. Pienemmässä mittakaavassa vaan.

Ohis

Vierailija
22/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdin somesta jo muutama vuosi sitten.

Tuttavani ja ystävänikin esiintyivät siellä kuin amerikkalaiset poliitikot vaalien alla: filosofisiin ajatuksiin puettua itsekehua (siunattu), teennäistä omaisuuden esittelyä (kiitollinen), puolikaskin hyvä teko käytetään heti oman sädekehän kiillotukseen (vapahtaja).

Minulle tuli usein olo, että somessa kokoontuu joku toistaiseksi nimeämätön lahko ja repliikit ovat heidän mantrojaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla oli pari tuttavaa, jotka kirjoittivat tuohon tyyliin, mutta kyllästyin ja en jaksa seurata enää heitä. Itse asiassa on aika vähän tyyppejä, joita jaksaa seurata ja jotka yleensäkin kirjoittaisivat kotiin viisasta silloin kuin kirjoittavat.

Tämä muiden seuraamisen lopettaminen on mielestäni ollut oikein hyvä ratkaisu kaikin puolin ja nyt aikani ei mene ainakaan heidän takiaan ihan hukkaan. He saavat kiejoittaa mitä ikinä haluavat, laittaa elämänsä joka minuutista kuvia ja elää muille, mutta minä keskityn omaan elämääni ja perheeseeni.

Vierailija
24/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Amerikkalaiset käännöstekstit muistuttavat aloittajan kuvaamaa kirjoitustyyliä.

Vierailija
25/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri, jolla on aina tapana tehdä Suuri Ilmoitus. Se on sitten aina jotain täysin itsestäänselvää, tyyliin olkaa kilttejä toisillenne, niin maailma on parempi paikka. Välillä ärsytti, mutta nyt seuraan lähinnä huvittuneena. Tyyppi nähtävästi ihan oikeasti luulee, että hänen ajatelmillaan on jotain laajempaakin merkitystä.

Toinen heimo ovat ne, jotka postaavat niitä glitterisiä ja ällönvärisiä, (muka)pirteitä tai -syvällisiä mietelauseita. Tämä taas on selvästi tietyn sosiaaliluokan juttu.

Vierailija
26/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheeta 😂

Sit toinen ääripää on ne joiden kirjoitustaito kaipais parannusta. Yleensä näkee eniten ryhmien ja uutissivujen kommenteissa.

Ne jotka kirjoittaa näin... että joka lause päättyy vähintään kolmeen pisteeseen... ajelehtii välillä kommentoitavan asian ulkopuolelle... ja sitten jollain käänteisellä logiikalla yhdistävät ne olkiukoksi.....yleensä myös puuttuu välejä...ja jos sattuu jossain olemaan ,pilkku niin välit ,on väärissä paikoissa.Ja pilkkuja ,muutenkin... mielen mukaan paikoissa.Minne ne ei kuulu,

Molemmat ääripäät rasittavan raskaslukuisia.

Vierailija
27/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on eräs sukulainen, jota somen ja facebookin perusteella voisi luulla maailman ihanammaksi ja kiltimmäksi ihmiseksi. Oikea totuus on, että hän on pyrkyrimäinen tekopirteä teeskentelijä, joka jyrää kaikki muut ihmiset.

Vierailija
28/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jostakin kirjasta poimittu teksti. Yäks kertakaikkiaan. Mulla yks tuttu lähetti sekunnissa kilometrin pituisen "joulurunon" eli kaikille saman , jostain poimittu. Taas yäks. Jos ei pysty kirjoittamaan mitään omaa , antais olla. Inhottavia myös ##maailmanparasjaihaninäitienpäivä. Kun tietää totuuden.

Vierailija
29/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nää jakaa myös storyissa Maaret Kallion "ajatuksia". Koalallakin on syvällisemmät tuumailut.

Vierailija
30/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samalla tyylillä mutta eri tunteella iltalehti kirjoitti koronan uhreista ja nyt ukrainalaisista. Todella ällöä.

Vierailija
31/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti...!! 😆🙈 Voi luoja mikä myötähäpeä, vaikken edes tunne koko ihmistä.

Vierailija
32/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on taas facebook kaveri, jonka täytyy joka välissä korostaa miten ihana, upea, mahtava, fantastinen jne. mies hänellä on. Keittiöpsykologit, mitä tässä on mielestänne taustalla? En ole kateellinen, mutta kieltämättä vähän kirpaisee kaltaistani ikisinkkua.

Vierailija
33/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on taas facebook kaveri, jonka täytyy joka välissä korostaa miten ihana, upea, mahtava, fantastinen jne. mies hänellä on. Keittiöpsykologit, mitä tässä on mielestänne taustalla? En ole kateellinen, mutta kieltämättä vähän kirpaisee kaltaistani ikisinkkua.

No jos kauheasti ylihehkuttaa jotain, niin todellisuus on yleensä päinvastainen.

Vierailija
34/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tämä on ollut pitkä ja haastava matka, mutta olen niin ylpeä meistä kahdesta, kuinka vahvoiksi olemme kasvaneet yhdessä. En malta odottaa edessä olevia vuosia."

Iittalatarra-mamman parisuhdepäivitys.

Vierailija
35/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin juuri, että tutkimusten mukaan parisuhteen hehkuttaminen somessa kertoo epävarmuudesta kumppanin tunteista.

Vierailija
36/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tämä on ollut pitkä ja haastava matka, mutta olen niin ylpeä meistä kahdesta, kuinka vahvoiksi olemme kasvaneet yhdessä. En malta odottaa edessä olevia vuosia."

Iittalatarra-mamma! Nämä tunteikkaat, melodramaattiset, jenkkityyliset kuvatekstit tulee pääsääntöisesti just niiltä Iittalatarra-mammoilta. Vähän JP Chenetiä tarralasiin tän journeyn kunniaksi!

Vierailija
37/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Apua 😂 Karseaa tekstiä. Varmaan joku kotirouva, joka on ammentanut kuvatekstioppinsa jenkkien somepostauksista.

Vierailija
38/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, onko Coelho mennyt muodista? Mä en ole koskaan edes lähtenyt someen, eikä kuulosta siltä, että olisin kauheasti menettänyt mitään.

Vierailija
39/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaikki on aina JOURNEY.

Vierailija
40/63 |
13.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun tuttu oli juuri kirjoittanut "Moni seuraajani on varmasti jo ihmetellyt miksen ole vielä kirjottanut mielipidettäni tästä ja tästä asiasta ja nyt sen sitten teille kerron..." - että mitä ihmettä? Muistinkin juuri miksen enää seuraa häntä :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä