Onko puolison tehtävä tehdä toinen onnelliseksi?
Hirveä riita asiasta miehen kanssa, mielestäni ei puolison tehtävä ole tehdä toista onnelliseksi. Mieheni mielestä on. Minusta onnellisuus on ihmisen sisäänrakennettu olotila, perusvire elämään. Sellainen varmuus sisimmässä, joka nostaa ihmisen ylös silloin kun kaikki on päin peetä, tietoisuus siitä, että vaikka tänään on surea ja onneton huomenna tai ylihuomenna tai edes vuoden päästä on paremmin.
Mieheni mielestä puolison tulee tehdä tämä.
Kommentit (7)
Ja miten voisi olla tekemättä toista onnettomaksi..? Ehkä siinä voisi olla ratkaisu siihen, miten voisi tehdä toisen onnelliseksikin. Kuka tietää..
En tappanut hänen äitiään, en ole hänen työnantajansa, joka vaatii mahdottomia. En myöskään ole tartuttanut häneen sairautta, mistä hän kärsii.
Parhaani mukaan olen kuitenkin yrittänyt elää mukana hänen surussaan, yrittänyt keski ratkaisua työ/sairaus ongelmaan. Mutta en voi muuta kuin sanoa olevani hänen tukenaan, onnelliseksi en häntä pysty tekemään, jos hän ei itse siihen usko.
ap
varmaan tuo on se harhaluulo, minkä varassa ihmiset nykyään siirtyvät miehestä/naisesta toiseen, kolmanteen, neljänteen, jne... etsitään sitä onnea toisesta ihmisestä, eikä omasta itsestään.
no kyllä minäkin myönnän, että yksin en ole onnellinen. mutta se on kuitenkin sitä ihmisen luontaista rakkaudentarvetta. jos ei ole kumppania, ei ole kosketusta, läheisyyttä, jaettuja asioita, seksiä...olo on vaillinainen kun on yksin. mutta toinen ihminen itsessään ei tuo sitä täytettä (heh..) vaan se, että on hyvä parisuhde, joka mahdollistaa niiden tunteiden tuntemisen ja tarpeiden täyttymisen, joita kaipaamme ollaksemme onnellisia. mut jollei olla eheitä ennen suhdetta, niin näihin asioihin takerrutaan liian helposti...syntyy riippuvuus, ja silloin on vaikea tuntea itsensä onnelliseksi ja itsenäiseksi suhteessa.
Tottakai me käyttäytymisellä voidaan tehdä toinen iloiseksi, huomioida, helliä jne...se on kuitenki eri asia, ei me sitä onnellisuutta annetta toiselle sen myötä.
nen joihin mies ei millään tapaa voi vaikuttaa. Mutta onnellisuus yleensä koostuu pienistä asioista, ja pieni muistaminen (hali, pusi, tekstari ym.) arjen keskellä tekee päivästä onnellisemman.
Mieheni kysyi minulta alussa, voiko hän tehdä mut onnelliseksi jollain tavalla - tai MILLÄ tavalla hän voisi tehdä mut onnelliseksi. Sanoin hänelle aina sen, että ei hänen tarvitse kantaa huolta mun onnellisuudesta, mutta toki hän voi olla varta vasten yrittämättä tehdä mua ONNETTOMAKSI.
Kuten sanoit, onnellisuus tulee sisältäpäin.