Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka paljon patistatte kasiluokkalaisia kokeiden lukuun?

Vierailija
12.11.2022 |

Itsellän 8-luokkalainen poika.

Seiskan kevääseen asti koulu sujunut aika hyvin, noin kasin keskiarvoa ollut. On pärjännyt lähinnä kuuntelemalla, hirveästi ei kouluun panosta ja tehtävät vähän hutaisten tehty mutta... No nyt numerot alkaneet laskea.

Aiemmin olen "pakottanut" toisinaan lukemaan mm. lukuaineita, tyyliin että olen mennyt kirja kädessä hänen huoneeseensa ja sanonut, että nyt luetaan yhdessä, kun yksin ei ole sujunut. Ja sitten olen mm. lukenut hänelle ääneen.

Nyt en enää tiedä, pitääkö oikeasti vääntää ja huolehtia kädestä pitäen vielä kohta 15 vuotiaankin koulunkäyntiä, vai annanko olla ja ilmoitan, että numerot laskee ja laskee vielä entisestään, jos/kun ei kerran kiinnosta. Ei enää yläasteella oikein pärjää vaan kuuntelemalla, pitäisi jo lukeakin... Viime matikan kokeesta esim tuli kutonen, vaikka poika väitti ennen koetta, että osaa kyllä, ei tarvi harjotella, ja "ihan on helppo koealue".

Tänään taas yritin patistaa uuteen matikankokeeseen lukemiseen, ja ihan vääntämiseksihän se meni ja poika huutaa kuinka häntä ei kiinnosta ja hän on ihan tyytyväinen vaikka tulisi huonojakin numeroita. Ja taas sama laulu "osaan kyllä" ja menee ihan toisesta korvasta ulos vaikka yritän muistuttaa että no niinhän viime kerrallakin sanoi, ja kun ei lukenut, tuli kutonen.

Itseäni ärsyttää, kun tiedän että poika on fiksu, hänellä on älliä, ja pärjäisi todella hyvin jos viitsisi vähän panostaa. Tämän olen hänelle sanonutkin, ja yrittänyt mainostaa että kyse on hänen tulevaisuudestaan, mutta eipä juuri näytä menevän perille.

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, kai täällä kasiluokkalaisten vanhempia on?

Vierailija
2/5 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teinien koulunkäynnistä puhuminen ei taida juuri innostaa näin lauantai-iltana... Yritän viikolla uudestaan.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en patistellut lainkaan. Hoitivat itse. Tytär pyysi kyselemään.

Vierailija
4/5 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan patistellut. Poika lukee itse ja tyttö pärjää lukematta.

Vierailija
5/5 |
12.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Open näkökulma: pitää ja saa patistella, mutta en kyllä alkaisi tehdä nuoren kanssa asioita, esim. lukisi ääneen. Tai ei pelejä tai kavereiden kanssa ulos ennen kuin on lukenut?

Auttaisiko lahjonta? Jos seuraavasta kokeesta saa paremman numeron kuin edellisestä, jokin pieni yhdessä sovittu palkinto?

Lohdutukseksi: kasiluokka on monelle se vaikein, ja ysillä motivaatiota voi taas löytyäkin, kun päättöarvosanoilla on merkitystä. Kasiluokalle osuu monella murrosiän vaikein kohta, jossa päässä pyörii ihan muut asiat kuin koulu. Kun luet murkkuikäisten aivojen toiminnasta, ihmettelet, miten ne ylipäätään suoriutuvat mistään

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi