Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

onko tässä aihetta valitukseen lääkäristä?

Vierailija
22.08.2008 |

ystäväni joka on raskaana, meni lääkäriin keskustelemaan abosrtista. lääkäri oli erittäin töykeä ja sanoi mm. "et sinä voi täällä jatkivasti juosta abortteja tekemässä" (ystväni on tehnyt 14vuotiaana abortin).

Lääkäri sai epäasiallisella käytöksellään ystäväni itkemään ja kielsi tätä poistumasta, ennen kuin on saanut asiansa sanottua.

Voiko tälläisesta lääkäristä tehdä valituksen?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja sinä puhut itsestäsi.

Vierailija
2/12 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

puhu itsestäni, vaan aikuisesta naisesta jolla ehkäisy petti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä itsekin ajattelin, ettei lääkäri saa noin tuoda mielipiteitään julki. en itse tiedä mitä kaikkea lääkäri oli sanonut, mutta tuo oli yksi esimerkki siitä mitä ystäväni kertoi.

ap

Vierailija
4/12 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta ei kai sillä ole mitään väliä mikä lääkärin henk. koht. mielipide asiasta on? Asiallisesti on työ silti hoidettava. Ei monessa muussakaan ammatissa saa antaa oman mielipiteensä vaikuttaa työsuoritukseen.

Vierailija
5/12 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina silloin tällöin lääkärit "unohtavat" olevansa ASIAKASpalvelussa, ennenhän oli tarkkaan rajattu lääkärin vs. potilaan (=tietämättömän, onnettoman ihmisen) rooli. Nykyään ihmiset onneksi tietävät ja tiedoksuvat omat oikeutensa.

Voi olla, että ko. lääkärin etiikkaan abortti ei sopinut, mutta hän ei ole ammattiaan harjoittaessaan jumala, vaan tekee niitä tehtäviä, joita työnantaja on hänelle antanut. Niihin voi kuulua myös lähetteen tekeminen aborttiin/abortin tekeminen, ja jos tämä käy ko. lääkärrin etiikalle, hän vaihtaa silloin työpistettä.

T: osastonhoitaja ja lääkärin vaimo

Vierailija
6/12 |
22.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kuten itse 16-vuotiaana huomasin, suurinosa mieslääkäreistä on sitä mieltä että naisen on pidettävä lapsi jossei raskaus aiheuta välitöntä hengenvaaraa...

Vierailija
7/12 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

joka ei tiedä vastausta kysymykseen, että ei sinun kannata täällä käydä typeryyttäsi esittelemässä. Tai siis en voisi.

Vierailija
8/12 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

8

Kieltäytyminen antamasta todistusta

Lainsäädännöstä ei löydy selviä säännöksiä todistuksen kirjoittamisvelvollisuuteen liittyvistä seikoista esim. kuolintodistuksia ja eräitä virkatehtäviin liittyviä tilanteita lukuunottamatta.

Perusperiaatteena voidaan kuitenkin pitää sitä, että todistus liittyy oleellisena osana potilaan ja lääkärin väliseen hoitosuhteeseen samalla tavoin kuin reseptien ja muiden hoito-ohjeiden antaminen.

Kun potilas hoitosuhteeseen perustuen pyytää todistusta, tulee lääkärin tämä säännönmukaisesti hänelle antaa. Tilanne on ongelmallinen silloin, kun lääkäri katsoo, ettei pyydetty todistus ole tarpeellinen tai se on jopa vahingollinen. Jos potilas asiaa koskevan selvityksenkin jälkeen katsoo todistusta tarvitsevansa, olisi tarpeetonkin todistus syytä kirjoittaa.

On kuitenkin muistettava, että lääkäri on myös oikeutettu, jos häneltä välttämättä po. tilanteessa pyydetään lausuntoa, ilmaisemaan mielipiteenään senkin, että hän ei havaintojensa tai saatujen tietojen perusteella voi ottaa asiassa kantaa.

Vierailija
9/12 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

4 §

Ennen kuin raskaus tämän lain mukaan keskeytetään, on keskeyttämistä pyytävälle annettava selvitys raskauden keskeyttämisen merkityksestä ja vaikutuksista.

laissa todetaan myös näin:

Kahden lääkärin lupapäätös sisältää kummankin erikseen antaman, yksityiskohtaisesti perustellun kirjallisen lausunnon. Lääkäreistä on toisen oltava raskauden keskeyttämisestä lausunnon antava (lausunnonantajalääkäri) ja toisen keskeyttämisen suorittava (suorittajalääkäri). Lausunnonantaja- tai suorittajalääkärillä ei ole oikeutta perusteettomasti kieltäytyä ottamasta keskeyttämispyyntöä tutkittavakseen.

Jos kahden, tai 1 §:n 4 kohdassa tarkoitetussa tapauksessa, yhden lääkärin päätös on kielteinen, voidaan lupa raskauden keskeyttämiseen pyytää terveydenhuollon oikeusturvakeskukselta. (27.11.1992/1085)

Lääkärillä ei ole velvollisuutta antaa raskaudenkeskeytysasiassa lausuntoa tai suorittaa toimenpidettä, vaan hänellä on oikeus siihen:

8 § (27.11.1992/1085)

Lausunnonantajalääkärinä voi toimia jokainen valtion, kunnan tai kuntainliiton palveluksessa oleva lääkäri taikka terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen määräämä muu lääkäri.

Raskauden keskeyttäminen suoritetaan terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen tähän tarkoitukseen hyväksymässä sairaalassa (keskeyttämissairaala). Suorittajalääkärinä voi toimia jokainen sanotun sairaalan palveluksessa oleva laillistettu lääkäri.

http://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1970/19700239

Vierailija
10/12 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin ensimmäistä kertaa. Olimme yrittäneet monta vuotta lasta. En tullut raskaaksi. Suhde päättyi kun mies kävi vieraissa, tartutti sp taudin ja löi minua. Oikeasti. Ei ole kaunistelua. Suhteen päätyttyä huomasin odottavani. Pk-sudun toiseksi suurimmassa sairaalassa minut haukutiin maan rakoon. En voinut kuin häpeissäni itkeä. En vain voinut saattaa lasta maailmaan sellaisessa tilanteessa että olin juuri pahoinpidelty ja klamydian saaneena. Mielestäni lapsi olisi ollut perheen perustamista ja siihen minulla ei ollut tuossa tilanteessa voimia. Ja vielä ammatti hlö-kunta ruoski lisää. Voi miten se sattuu vieläkin, 20v jälkeen.

Vierailija
11/12 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

HIPPOKRATEEN VALA

Minä vannon Apollonin, lääkärin, kautta ja Asklepioksen, Hygieian ja Panakeian ja kaikkien jumalien ja jumalattarien kautta, kutsumalla heidät todistajiksi, että tulen kykyni ja harkintani mukaan täyttämään tämän valan ja kirjallisen sitoumuksen.

Tulen pitämään vanhempieni arvoisena sitä, joka on opettanut minulle tämän taidon, ja jakamaan hänen kanssaan elatukseni, ja hänen tarvitessaan apua tulen sitä antamaan. Hänen poikiaan olen pitävä veljinäni ja opettava heille, mikäli he niin haluavat, tämän taidon ilman palkkaa ja sopimusta. Opastusta ja luentoja sekä kaikkea muuta opetusta olen antava pojilleni ja opettajani pojille sekä niille oppilaille, jotka ovat sitoutuneet kirjallisesti ja valallisesti lääkärilakiin, mutta en kenellekään muulle.

Elintapoja koskevia ohjeita tulen käyttämään sairaiden hyväksi kykyni ja harkintani mukaan: tulen torjumaan kaiken, mikä voi olla vahingoksi ja vääryydeksi. En tule antamaan kenellekään kuolettavaa myrkkyä, vaikka minulta sellaista pyydettäisiin, enkä neuvoa sellaisen valmistamiseen. Enkä tule antamaan naiselle sikiötä tuhoavia aineita.

Puhtaasti ja hurskaasti olen viettävä elämääni ja harjoittava tointani.

Niihin taloihin, joissa käyn, menen auttaakseni sairaita tekemättä tahallisesti mitään vääryyttä ja vahinkoa sekä pidättyen rakkaudesta naisten ja miesten, vapaiden ja orjien kanssa.

Mikäli parannustyössäni tai sen ulkopuolella ihmisten parissa näen tai kuulen sellaista, mitä ei pidä levitettämän, vaikenen ja pidän sen salaisuutena.

Jos täytän tämän valan enkä riko sitä, sallittakoon minun nauttia sekä elämästä että taidostani kaikkien ihmisten ikuisesti arvostamana. Mutta jollen sitä pidä, vaan teen väärän valan, tapahtukoon päinvastoin.

Suomentanut Heikki Solin

Vierailija
12/12 |
23.08.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinun mielestäsi lääkäriä pitää siis kouluttaa vähintään 6 vuotta verorahoilla, jotta hän voi jakaa kaikille haluaville aborttitodistuksia kysymättä ja kyseenalaistamatta mitään? Siitähän selviytyisi koulutettu apina tai peruskoulun päättänyt tarkkailuluokkalainen!

Minkähän takia siihen lakiin on laitettu että tarvitaan lääkärintodistus jos se kerran pitäisi kaikille ilman muuta suoda? Eiköhän sen lääkärintodistuksen tarkoitus ole että se lääkäri SELVITTÄÄ onko abortti oikeasti aiheellinen? Ja kun hän sen tekee niin sinun mielestäsi se on valituksen paikka?