Työssä uupuneet: helpottiko lyhennetty työaika selviämistänne?
Olen aloittamassa vuoden vaihteessa nelipäiväisen työviikon, koska aiemmin kuormituin pahasti ja olin ihan lopussa 5 päiväisten viikkojen jälkeen. En palautunut 2 päivässä. Nyt siis työviikko lyhenee. Onko kokemuksia, auttoiko?
Kommentit (7)
No itse en ole varsinaisesti lyhentänyt työviikkoa mutta siirtynyt keikkailemaan. Minulla on sama eli en pysty palautumaan jos teen jatkuvasti 5 päivää viikossa. Oloni on pirteämpi jos teen esim 3 keikkaa viikossa mutta toki keikkatyössä se taas rasittaa että voi tulla usein uusia paikkoja. Oma kokemus on että 3 vapaata palauttaa ihan eri lailla kuin kaksi!
Minulla auttoi, mutta ei aluksi. Ensin tuntui, että piti yrittää ahtaa ne 5 päivän hommat 4 työpäivään ja se 5. päivä meni kodin asioita hoitaessa. Nyt olen tehnyt n. vuoden lyhyempää työaikaa ja olen löytänyt paremman tasapainon. Töissä piti oppia kuinka paljon aikaa on käytettävissä ja muuttaa omat (ja muiden) odotukset sen mukaisiksi. Samoin kotihommat jaan paremmin useammalle päivälle, niin ehtii tarvittaessa nauttimaan siitä ylimääräisestä vapaasta.
Auttoi. Teen nelipäiväistä työviikkoa, keskiviikon vapaat. Katkaisee ihanasti työviikon, aina tarttee jaksaa vaan tää ja huominen
Vierailija kirjoitti:
Minulla auttoi, mutta ei aluksi. Ensin tuntui, että piti yrittää ahtaa ne 5 päivän hommat 4 työpäivään ja se 5. päivä meni kodin asioita hoitaessa. Nyt olen tehnyt n. vuoden lyhyempää työaikaa ja olen löytänyt paremman tasapainon. Töissä piti oppia kuinka paljon aikaa on käytettävissä ja muuttaa omat (ja muiden) odotukset sen mukaisiksi. Samoin kotihommat jaan paremmin useammalle päivälle, niin ehtii tarvittaessa nauttimaan siitä ylimääräisestä vapaasta.
Lisään vielä, että kun töissä on pas*aa, niin sen työviikon jaksaa helpommin lusia, kun tietää, että vain se 4 päivää tarvii kärsiä.
Auttoi ja ei auttanut, olin liian loppuunpalanut, eli tein täyttä työtä liian pitkään. Kokeiltiin lyhennettyä ensin ja tilanne ei parantunut sen parin kuukauden aikana, oikeastaan paheni, eli löi liinat kiinni ja burnout-saikulle jouduin jäämään. Olin työelämästä poissa 8 kuukautta ja nyt teen lyhennettyä, toistaiseksi olen jaksanut hyvin. Lyhennetty auttaa varmaasti monella, jos ei ole liian finaalissa pää ja kroppa, eli tee tämä liike ajoissa, älä venytä liian pitkälle, silloin ei lyhennetyt auta.
Suosittelen kuusipäiväistä työviikkoa. Tosin sopii vain työstään pitäville. Siihenkin voi oppia.
Ei auttanut. Sama paska se siellä odottaa kolmen vapaapäivän jälkeen.