Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Annatteko teinin pitää huonettaan kaaoksessa?

Vierailija
10.11.2022 |

Miten on?
Saako teinin huone olla kaaoksessa kuin kaaoksen kesyttäjät -sarjan pahimmat huoneet vai joutuuko hän pitämään järjestystä? Miten se onnistuu ilman jatkuvaa riitaa?
Vertaistukea kaivattais...

Kommentit (43)

Vierailija
21/43 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teini on tullut minuun. Hänen huoneensa on aivan siisti. En joudu sanomaan, en valittamaan, en sulkemaan ovia. Teini on oikea Järjestyksen ihmelapsi.

Vierailija
22/43 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivoaa silloin kun haluaa. Teinin huoneen siisteyteen en puutu ollenkaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/43 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli aikoinaan tiukka kuri ja huone piti siivota kerran viikossa kunnolla eli matot ja vuodevaatteet ulos, imurointi, lattian pesu jne. Kun muutin omaan kotiin, en siivonnut vuoteen, koska vihdoinkin ei ollut pakko. Hämmästyin havaitessani, että 2 kk siivoamattomuus ei aiheuttanutkaan likakerroksia. Riitti, että laitoin tavarat aina paikalleen ja vein roskat, lattiat eivät muuttuneetkaan pesemättöminä tahmaisiksi, kuten minulle oli väitetty.

Vierailija
24/43 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka sen teinin kasvattaa siistiksi, jos eivät omat vanhemmat? Tietenkään ei saa olla suttuinen huone!

Vierailija
25/43 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näyttää tuo pysyvän pitämättäkin.

Vierailija
26/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerran viikossa siivoaa. Ei nyt mitään supersiivousta tarvi tehdä, mutta lattiat ja tasot järjestykseen. Meillä on ollut tällainen tapa jo kauan, että viikonloppuherkut saa, kun huone on siivottu ja vielä ainakin 13,5 vuotiaskin tekee sen mukisematta 😅

Meillä taisi viikoottinen siivous unohtua pahemmin n. 16-vuotiaana. Vielä 13-14 v siivosi vain pienellä mukinalla.

T.9

Vierailija
27/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan olla sillä ehdolla, että hän sen itse joskus siivoaa ja pitää oven kiinni.

Yleensä siivousinto tulee, kun puhtaat vaatteet loppuvat kaapista.

Vierailija
28/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin avautua...hmmm... toisaalta jokainen saa kasvattaa lapsensa niin kuin parhaaksi kokee!

Eihän se minulta ole pois, jos osa ei tajua.

Huone siivotaan kerran viikossa ja järjestyksessä tavarat.

(Halusi lapsi tai ei)

Näin toimitaan niin kauan, kuin asuu kotona.

Vierailija
29/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meinasin avautua...hmmm... toisaalta jokainen saa kasvattaa lapsensa niin kuin parhaaksi kokee!

Eihän se minulta ole pois, jos osa ei tajua.

Huone siivotaan kerran viikossa ja järjestyksessä tavarat.

(Halusi lapsi tai ei)

Näin toimitaan niin kauan, kuin asuu kotona.

Lapsen kaverilla oli noin, kaverista tuli S-marketin kassa. Meillä oli rennompaa, lapsilla enemmän päätäntävaltaa. Heistä tuli insinöörejä.

Vierailija
30/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä se kaaoksen aikaan sinne saisi? Hänellä on sänky, yöpöytä, työpöytä, pari monitoria, työtuoli, tietokone. Ei mitään ylimääräistä. Vain kouluvälineet ja vaatteet. Älkää hankkiko joutavaa roinaa niin ei ole mitään siivottavaa. En ole siivonnut teinin huonetta kahteen viikkoon eikä sinne ole kuin ilmestynyt hieman pölyä sängyn alle ja listojen päälle. Kaikki muuten täsmälleen siten kuin on ollut jo monta vuotta.

Vierailija
31/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän nuori piti huoneensa aina äärimmäisen siistinä. Samoin kaapit, komerot jne. olivat aina tiptop. Myös oman kylpyhuoneensa piti puhtaana ja järjestyksessä. Koskaan ei tarvinnut mainita mistään epäsiisteydestä tms.

Vierailija
32/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annan jaa miksi asiasta pitäisi riidellä?

Vierailija
33/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin teininä karsea sottapytty, huone oli aina lattiat täynnä tavaraa ja kaikki tasot. Yleisten tilojen siivoukseen jouduin osallistumaan (eikä siitä mitään rahaa saanut, ei minulla ollut edes mitään säännöllistä viikko-tai kuukausirahaa koskaan) mutta omasta huoneestani äitini antoi minun päättää. Joskus raivasin sen katosta lattiaan siistiksi toki ja jossain vaiheessa teini-ikää itseäkin alkoi miellyttää enemmän se siisti huone kuin sikolätti. Minusta tuli supersiisti aikuinen, jolla on kaikki vimpan päälle kotonaan, joten ei se nyt niin kamalaa ole jos teininä hetken kapinoi normeja vastaan :)

Vierailija
34/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Astiat ja pyykit pitää toimittaa pyydettäessä. Tai ainakin ne astiat. Pyykit jos jää lattialle lojumaan, niin ovat sitten ilman puhtaita vaatteita, ts. turha narista, kun ei löydy päälle pantavaa. Kyllä nuo säännöllisesti aina itse kyllästyvät siihen kaaokseen ja siivoavat omatoimisesti noin kerran kuussa. 

Itse olin teininä super siisti. Äidiltä opin tämän. Nykyään olen aika rento siivouksen suhteen. Siskoni eli kuin porsas ja minäkin hänelle tästä nalkutin. Nykyään varmaan nalkuttaisi minulle jos kehtaisi. Eli kuten tässä jo moneen kertaan todettu, ei se teini-iän sotkuisuus kerro mistään elämänhallinnan puutteesta aikuisena. 

Vierailija
35/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaaos ei haittaa, mutta likaista ei saa olla. En halua mitään matoja ja täitä ja haisevia homeita kotiini. Lakanat vaihdetaan ja pölyt pyyhitään, likatahrat pestään heti. Rojua saa olla jos sitä kaipaa.

Vierailija
36/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meillä teinit siivoaa huoneensa kerran viikossa, pyyhkii myös pölyt ja päästää imurin sinne. Jos tuo ei toteudu, niin ei tuu viikkorahaa.

Vierailija
37/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoneen pitää olla puhdas, mutta tavarat voivat olla miten vain. Ja onhan siinä pakko vähän järjestellä tavaroita kun esim. imuroi ja pyyhkii pölyjä. Ja samoin on itse vastuussa siitä, että likaiset vaatteet tulevat pestäviksi/pesee ne itse, ei niitäkään voi alkaa vain säilöä huoneen lattialla tmv.

Vierailija
38/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos teini kapinoi sotkuilla, kannattaa antaa kapinoida. Jos pakottaa tässä asiassa ruotuun, kapina saattaa hakea uuden ja todennäköisesti pahemman kanavan. Meillä kävi näin, sotkujen tilalle tuli sitten mm. tupakka.  

Vierailija
39/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin on pärjätty ! kirjoitti:

Anna olla ja ovi kiinni ! Tytär selvisi hengissä vaikka oli polviin asti tavaraa ja roskat vielä seassa.

Tällä hetkellä siisti ihminen eikä ikinä kukaan uskoisi että oli teininä sotkuinen !

Meillä ihan sama paitsi kyseessä oli poika. Ja se haju oli ihan kaamea välillä, mutta valitsin taisteluni. Nyt asustellut yksin kohta pari vuotta ja kämppä ollut alusta saakka todella siisti (ja hajuton).

Vierailija
40/43 |
11.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa pitää. Astiat pitää tuoda keittiöön.