Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Niska on ihan älyttömän jumissa. Rutisee kun painelen ja välillä tulee huimauskohtuksia.

Vierailija
06.11.2006 |

Monesti nukkuessa alkaa päässä pyöriä ja pulssi nousee ja tulee huono olo. Viime yönäkin kävi näin. Ei auttanut kuin käydä ottamassa särkylääkettä ja odotella että olo paranee.

Nyt on jo suht hyvä olla ja tänään käyn hankkimassa paremman tyynyn jos se auttaisi asiaa edes vähän.

En tajua miks toi niska jumiutuu eniten nukkuesa?

Mun olis tarkoitus mennä hierojalle mut en tiiä kehtaanko, sillä mun selkä ja hartiat on aika kamalan näköiset, niissä on atooppista ihottumaa silloin tällöin ja finnejä. Itsestä tuntuu että pakko on mennä mutta mitähän se hierojakin ajattelee. en vaan jaksa enää tätä kipua.

enkä ymmärrä miten voin olla näin jumissa.

onko täällä ketään niskakipuista jolla samanlaisia tuntemuksia? miksi toi pulssi nousee?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

llä käväisisin lääkärillä kertoilemassa kaikista näistä tuntemuksista. Itselläni kuitenkin kyllä alkoivat nuo paniikkioireet juurikin kesken kaiken ja todella juuri tuolla tavalla fyysisinä oireina ilman mitään ennakkovaroitusta (sitten tietysti ajan myötä aloin aina illalla pelkäämään niitä, jolloin ne ainakin tulivat ja kierre oli valmis...Eikä katkennut ilman lääkitystä sekään.) Onko sinulla stressiä, vaikka sellaista, jota et ihan ole suostunut myöntämäänkään? Usein pitkaikainen uupumus tai stressi voi oirehtia juuri tällaisina fyysesti yöaikaan purkautuvina oireina. Toisaalta monilla ihmissä voi tulla tuollainen yöllinen paniikkikohtaus tai pari joskus (kiireen, väsymyksen, huonon fyysisen kunnon ollessa päällä tms.) eikä se tarkoita mitään paniikkihäiriötä. Käsittääkseni " virallinen" diagnoosikin edellyttää tietyn määrän tietyn ajan sisällä tulleita oireita...Suosittelen kuitenkin seuraavan kerran jos yöllinen kohtaus tulee seuraavia kikkoja: juo paljon jääkylmää vettä, hengitä paperipussiin jos hengitys tuntuu omituselta, heiluttele sormiasi ja varpaitasi ja laske vaikkapa takaperin numeroita tai muistele Suomen jokien nimiä. Nämä kaksi viimeistä kuulostvat vähän hassuilta, mutta eräs lääkäri suositteli niitä paniikkikohtauksia käsittelevässä artikkelissa. Tällaiset motoriset ja muistilliset toiminnot aktivoivat aivoissa muita osa-aluita/hermoratoja ja näin paniikkohtaus väistyy.

Ja tuohon niska-asiaan sitten erikseen. Fysioterapeutti- ja/tai yleislääkärikäyntiä minäkin suosittelen nyt heti ja ennen mitään hierojaa tai omavaltaista jumppaa.

Vierailija
2/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

mullla niskat aina tosi jumissa, särkee ja tuntuu tosi ärsyttävältä.

Ihan kivi kovia patteja täynnä ja kun pyöritän hartioita ne rutisevat.

Kävin fysioterapeutin luona ja sain vain jumppaohjeita kotiin (heh toivoin lähettettä hierontaan :D).

Joka päivä on aloitettava pyörittelemällä hartioita ja käsiävarsia ja päätä.

Olen myös aloittanut jumppa- ja venyttelytunnit jotka auttavat - hetkellisesti.

Otan osaa! Inha vaiva!

Olen itse menossa hierojalle heti kun mahdollsita, 1h kunnon hieronta maksaa meilläpäin 56e (tms).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla auttaa tuohon inhottavaan oloon ulkoilu, siinä tuntuu että niska jotenkin rentoutuisi. Ihmettelen vaan että miksi mulla tulee öisin noita kipu- ja huonolokohtauksia. Alussa alkaa päässä pyöriä ja sit nousee syke ihan älyttömästi. 3 viikkoa sitten olo meni niin kamalaksi yöllä että oli pakko käydä päivystyksessä Sanoin että niska on jumissa mutta ne meinas että johtuu tuo olo flunsssasta. Kokeitakin otettiin eikä mistään viasta sydämessä tms ollut kyse. Ja viime yönä tuli taas sellainen samanlainen olo, joten tuskin tuo mistään flunssasta johtuu joten itse epäilen näitä kipeitä niskoja ja hartioita.

- ap

Vierailija
4/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

tavalliset särkylääkkeet eivät auta enää tuossa vaiheessa ja hierontakin kivikoviin (tulehtuneisiin) lihaksiin voi tehdä enemmän haittaa kuin hyötyä. Tärkeintä on saada kierre katkeamaan ja sitä et varmaan enää saa ilman kunnon nappeja naamaan heitettynä. Itselläni on " tension neck" mennyt pari kertaa niin pahaksi, että päivystyksessä on laitettu lihasrelaksanttia suoraan pakaraan. Kun sen jännityksen näin saa vähän laukeamaan, voi sitten alkaa tehdä venytyksiä ja lihasjumppaa. Ja yöt tulee nukuttua rentoutuneena lääkkeen avulla.

Tietenkään en pitkällä aikavälillä suosittele, mutta ei niitä niskoja pysty alkaa jumppaamaan tai hieromaan, ennen kuin saat niistä vähän jännitystä laukeamaan.

Eli ensin lääke, sitten jumppa (pyydä lekurilta venytysohjeet tai vielä parempi, käy fysioterapeutilla pyytämässä sellaisia) ja lopuksi -kun lihaksen vähän ovat auenneet- hierojalle.

Pidemmällä aikavälillä suosittelen selkää avaavia ja vatsalihaksia tukevia liikuntamuotoja kuten pilatesta, sitten ainakin kerran pari päivässä sellainen vartin välivenyttely (niillä ohjeilla mitä saat lääkäriltä/fysioterapeutilta) ja säännöllisesti hierojaa.

Tuohon pulssin nousemiseen en osaa sanoa mitään (en tiedä miten se niskoihin liittyisi). Huonovointisuus ja pyörrytys kylläkin liittyvät usein pahoihin niskajumituksiin. Oletko varma, ettei sinulla ole esim. hieman taipumusta paniikkiin. Tuollaisesta huonosta ja pyörryttävästä olosta tulee helposti yöaikaan vähän pelkotila päälle ja tämä mm. nostaa pulssia sekä pahentaa huonovointisuutta.

Terv: sekä jäykästä niskasta että paniikkihäiriöstä kärsinyt

Vierailija
5/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ihottuma mietityttää, voit kysyä/sanoa siitä. Mutta ei se haittaa hierojan työtä, jos iho muuten on ehjä.

Joku osteopaatti/hieroja voisi olla hyvä apu. Siis sellainen, joka sekä hieroisi, että osaisi nikamakäsittelyä. Tuo rutinahan ei lihaksista lähde, vaan todennäköisesti sinulla on lukkiutumiakin nikamissa ja ne pyrkivät avautumaan, kun venyttelet itse.

Hierojien hinnat vaihtelevat! Et välttämättä tarvitse tuntia/kerta ja esim. hieroja, jolla minä käyn, ottaa vain 40e/kerta. Hän on osteopaatti-urheiluhieroja.

Pelkät jumppa/venyttelyohjeet voivat olla pelkäksi haitaksi, pahentaa jumia entisestään, jos tilanne on oikein paha, niinkuin sinulla vaikuttaa olevan!!! Mutta sitten jatkossa, kun tilanne on saatu rauhoittumaan hoidoilla, kannattaa pyrkiä itsekin pitämään lihakset kunnossa.

t: jonkin sortin asiantuntija

Vierailija
6/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tehtiin useammat testit (EKG, sydämen röntgen, kilpirauhaskokeet jne.) ennen kuin vaiva diagnosoitiin paniikkihäiriöksi. Minulla ei nimittäin ollut kovin pahoja pelkotiloja päällä, lähinnä pelkotilat tulivat fyysisistä oireista, joita olivat juuri hakkaava pulssi, pyörryttävä (hieman epätodellinen olo), paineen tunne rintakehässä, hengenahdistus. Oireet tulivat aina yöaikaan...

-5

Vierailija
7/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

näin sanoisin myös eli ei hierojalle vaan fysioterapeutille, joka tekee täydellisen analyysin ryhdistäsi ja lihasten kunnosta yms. ja sen perusteella tekee sekä jumppaohjelman, käsittelee että antaa mahdollisesti tarvittavia hoitoja. Jos niska on päässyt noin pahaksi, pelkällä omalla jumpalla on vaikea päästä alkuun. Voit käydä myös fysiatrilla (onko oikea termi?), tarkoitan siis lääkäriä, joka on erikoistunut noihin vaivoihin, hän voi määrätä lääkkeet ja antaa sen lähetteen fysioterapeutille (saat sen lähetteen yleislääkäriltäkin). Tarvitse lähetteen, jotta saat kela-korvaukset!!!!

Tuo yöllinen juttu huimauksineen ja pulsseineen saattaa kyllä liittyä noihin verenkiertohäiriöihin niskan alueella!! Niska on niin jumissa, että veri ei kierrä, kuten pitäisi.

Vierailija
8/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkkaile itseäsi ja koita löytää niitä tilanteita jotka pahentavat jumia. Itselläni liian korkea tietsikkapöytä on ihan tappava niskalle.

Vierailija
9/9 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

on huonoja.

Mutta olen minäkin tuota paniikkikohtausta miettinyt, mutta voiko se tulla noin yhtäkkiä?Siis kaksi kertaa olen saanut tuollaisen kohtauksen. Olen ensin nukkunut ja sit herään sellaiseen outoon oloon, jalat ja kädetkin on ihan tönkkönä ja pulssi on ihan älytön ja palelee. Rauhallinen hengittäminen ja kävely auttoi viime yönä.

Täytyy kai käydä taas lääkärillä. Niskat on kipeenä tosissaan mutta me yritetään toista lasta enkä haluis mitään hirmu vahvoja lääkkeitä alkaa syödä.

- ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan seitsemän