Jatkuva pohjaton väsymys
Olen nuori parikymppinen nainen. Haen täältä kenties vertaistukea, diagnoosia en siis tullut täältä kalastamaan.
Olen jatkuvasti todella todella väsynyt. Tuntuu, että silmät ei oikeasti pysy auki. Siis niin väsynyt, että voisin oikeasti nukkua ja nukkua ja nukkua aina vaan. Nukun parhaimmillaan 15 tuntia yössä ja jos en väkisin nouse ylös, voisin jatkaa nukkumista edelleen. Syön ja juon (vettä) oikeasti säännöllisesti, liikun töissä paljon (hoitotyö) ja vapaa-ajalla sitten vain lepäänkin.
Ferritiini oli keväällä alle kymmenen, se hoidettiin rautainfuusiolla ja se on noussut 130. Se on siis hoidettu. Kilpirauhasarvo TSH on 6.1, eli koholla. Lääkäri sanoi, että ne ovat vielä normaalit eikä lääkitystä missään nimessä kannata aloittaa, vaan arvot mittaisiin uudelleen helmikuussa? Jeppis.
Mulla siis itsellä pelottaa tämä väsymys, koska tää on jotain aivan järkyttävää. En pysty tekemään oikein mitään, tunnen oloni riesaksi muille läheisille.
Olen normaalipainoinen.
Onko kellään mitään samankaltaista ollut ja mitä tahansa vinkkejä on, niin kuulisin mielelläni.
Kommentit (36)
Niin kannattais vaatia sitä kilpparilääkitystä.
Kokemusta meillä on vaan koiratapauksessa:
Meillä koira sai avun kilpparilääkityksestä. Sillä tippui karvatkin vajaatoiminnan takia.
Nyt on turkki tullut takaisin runsaana. Lääkitys on pysyvä. Tehosi niin, että puolessa vuodessa täysin uusi koira ja turkki.
Paljon sulla oli T4v kilppariarvoissa? Tuo tsh on liian korkea.
Vierailija kirjoitti:
TSH on ainakin korkea. Jollain voi tosin olla niin ettei tyroksiinikaan auta tai tee mitään oireiden suhteen, mutta outo tuo lääkärin kommentti, että tuo arvo olisi vielä normaali.
Aapeen kannattaa mennä toiselle lääkärille.
Kaikilta lekureilta ei saa tarvitsemaansa reseptiä. Esim. minä en saanut, lekuri oli kandi, eikä sillä ollut rohkeutta tai tietoa tai halua kirjoittaa reseptiä.
Ei hän kaiketi tuntenut olevansa vastuussa vielä harjoittelupaikassaan.
Syötkö lihaa?
Kannattaa syödä ainakin munia. Mielellään myös kalaa ja muuta lihaa. Maksamakkarakin on hyvä raudan lähde.
Mene toiselle lääkärille niin saat kunnon kilpirauhastutkimukset ja lääkeet. Mullakin aikanaan terveyskeskus lääkäri sanoi ettei mitään vajaatoimintaa ole mutta yksityiseltä sain avun ja lääkkeet ja olo ja väsymys helpotti. Tsh oli samaa luokkaa sinun kanssa ja t4v jotain 13.
B-vitamiini voisi auttaa, itselläni elämä parantui huomattavasti kun aloitin b-vitamiinilisän.
Vitamiinilisissä on hyvä muistaa valita laadukkaat valmisteet ilman täyteaineita, ei niitä halvimpia jotka ei imeydy.
Kilpirauhasarvoista ei riitä yksinomaan TSH:n mittaaminen. Myös T4 täytyy mitata, ennen kuin lääkityksen tarvetta voi arvioida.
Jos mahdollista, mene toiselle lääkärille ja pyydä myös T4:n mittausta. Kyllähän tuo kilpirauhasen vajaatoiminnalta vaikuttaa.
Sairastan itse kilpirauhasen vajaatoimintaa. TSH oli 6.1, (T4-arvoa en enää valitettavasti muista), kun lääkitys aloitettiin. Väsymys väheni lääkityksellä.
Joten uudelleen lääkäriin vaan.
Vierailija kirjoitti:
B-vitamiini voisi auttaa, itselläni elämä parantui huomattavasti kun aloitin b-vitamiinilisän.
Kyllä kolme kovaa ovat juuri b, c ja d vitamiinilisät. Testattu on.
Vierailija kirjoitti:
Ole laiskapullamössösukupoven edustaja siinä syy.
Sinä taas edustat sivistymätöntä sukupolvea.
Sulla on kilpirauhasen vajaatoiminta. Mene yksityiselle lääkärille tulosten kanssa ja pyydä kunnon testit niin saat lääkityksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kolme kovaa ovat juuri b, c ja d vitamiinilisät. Testattu on.
Laadukkaat omegat myös auttaa. Ei siis mikään möller.
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo se korona ja siihen liittyvä rokotuspaskanjauhanta, yritätte laittaa katkenneen sääriluunkin varmaan tuon piikkiin. Syy löytynee noista mitatuista tuloksista, siihen tämä paska syksy päälle vielä.
Miksi koronarokote ei voisi olla syynä? Samantyyppisiä oireita kuulee nyt paljon. Nythän vasta haitat alkaa tulla esille. Syy löytynee mitatuista tuloksista, jotka saattavat olla seurausta rokotteesta. Kannattaa ottaa tämä kuitenkin huomioon, eikä kieltää asiaa.
Toivotaan että oireesi helpottavat tai syyt löytyvät oli ne sitten mitä hyvänsä.
Mitä se sun ferritiini nyt on?
Se on voinut lähteä taas laskuun.
Mites B12, folaatti ja dee?
Usein nekin on alhaalla kun on väsymystä.
Minä sain noin vuosi sitten kaksi infuusiota 500 ja 1000, pahimmillaan ferritiini oli 13, ja raudanpuute luultavasti ollut koko ikäni ja olen jo yli nelikymppinen.
Tammikuun lopussa ferritiini oli 131 (joka on alhainen siihen nähden että yleensä ihmisillä infuusion jälkeen se on 200-300) ja heinäkuussa kävin uudestaan mittauttamassa niin oli enää 57. Ja olo ei ole parantunut hetkeksikään, päinvastoin, nyt on muutkin arvon huonontuneet, esim. folaatti oli 2,5 kun alaraja on 6, ja hyvä arvo olisi jotain 35. B12 on myös viitteidenkin alapuolella, sille ei ole tehty mitään muuta kuin tehtiin tähystys, ja kun ei mitään mahasta löytynyt, lääkäreiden kiinnostus lopahti siihen, se oli mulla huonoimmillaan 34,5 ja joskus aikaisemmin mitattu niin oli yli 200.
Monillahan ei raudanpuuteoireet pysy poissa kuin 150 lukemalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa jo se korona ja siihen liittyvä rokotuspaskanjauhanta, yritätte laittaa katkenneen sääriluunkin varmaan tuon piikkiin. Syy löytynee noista mitatuista tuloksista, siihen tämä paska syksy päälle vielä.
Miksi koronarokote ei voisi olla syynä? Samantyyppisiä oireita kuulee nyt paljon. Nythän vasta haitat alkaa tulla esille. Syy löytynee mitatuista tuloksista, jotka saattavat olla seurausta rokotteesta. Kannattaa ottaa tämä kuitenkin huomioon, eikä kieltää asiaa.
Toivotaan että oireesi helpottavat tai syyt löytyvät oli ne sitten mitä hyvänsä.
Koronan sairastaminen on vienyt monilla, varsinkin jo valmiiksi raudanpuutteisilla rautavaraston ihan tyhjäksi.
En usko että rokote kuluttaa rautaa kuten itse taudin sairastaminen.
TSH on ainakin korkea. Jollain voi tosin olla niin ettei tyroksiinikaan auta tai tee mitään oireiden suhteen, mutta outo tuo lääkärin kommentti, että tuo arvo olisi vielä normaali.