Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Etäisä kieltäytyy antamasta lupaa 11v lapsen pankkitilin avaamiseen

Vierailija
09.11.2022 |

Eli tällä hetkellä lapsella jo valvotut tapaamiset ja lastensuojelun asiakkuuus isän lasta kohtaan harjoittaman "kasvatuksen" takia. Eikä isä suostunut nyt sitten antamaan lupaa lapsen tilin avaamiseen. Ei ole vielä perustellut että miksi ei. Eikä varmaan perustelekaan, koska ei sillä ole siihen muuta syytä kuin kiusaaminen. Vallan tunne siitä, että hän voi päättää saako lapsi tiliä vai ei.

Koska hänkin on lapsen huoltaja, en voi tehdä mitään. Oikeuteen en jaksais lähteä, kun siellä on taisteltu milloin mistäkin vaikka miten useasti. Ja tuskin kukaan tuomari antaa yksinhuoltajuutta vain tuon takia.

Halusin vaan päästä purkamaan tämän paskan johonkin. Narsistinen mätäpaise ukko se on, eikä se siitä muuksi muutu.

Kommentit (92)

Vierailija
81/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä...

Menet pankkiin ja avaat lapsellesi tilin.

Ei kait siinä isää tarvita.

Pankki tarvitsee kummaltakin huoltajalta luvan. Sama pankkikortin ja nettipankkitunnarien kanssa. Varmaan yksinkertaisin tapa on juuri tuo jo ehdotettu eli tili ap:n nimiin, mihin käyttöoikeus lapselle.

Vierailija
82/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tili omiin nimiin ja lapselle rinnakkaiskortti.

12v saa jo itse päättää, haluaako mennä tapaamisiin.

Tuossa ei saa pankkitunnuksia, joita tarvitaan moneen asiaan, esim. Kantaan pääsemiseen.

Myös, jos joutuu hakemaan toimeentulotukea, lapsen omissa nimissä olevat varat katsotaan eri tavalla kuin jos tili on vanhemman nimissä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin, että et edes yritä avata lapselle vielä omaa pankkitiliä. Minä suostuin siihen, ja lapsen isoisältään saama perintö hävisi lapsen tililtä. Isä väärensi minun allekirjoitukseni nostokuitteihin, rahat joi. Ei ole tähän päivään maksanut rahoja takaisin lapselle. Rikosilmoitusta en tehnyt, kun ei olisi ollut mistä ottaa, vaikka olisi joutunut korvausvelvolliseksi. Pankkia vastaan olisin voinut nostaa jutun, mutta elämä oli yhtä eloonjäämistaistelua eron jälkeen, en vain jaksanut.

Elatusmaksuja en saanut koskaan, piti hakea ne kunnan minimituet ja siitäkin tuli kauhea sota, kun niitä perittiin häneltä takaisin. Kun en jaksanut kuunnella huutoa vaan laitoin puhelimen kiinni, niin soitti lapselle ja valehteli, että hänen on pakko muutta ulkomaille niiden muutaman satasen velan vuoksi mitä piti maksaa kunnalle takaisin ja että ei voi tavata sen vuoksi lasta enää koskaan. Lapsi juoksee itkien kotiin ja huutaa että vihaa minua koska olen pilannut hänen elämänsä ja on minun syytäni että hän ei näe isäänsä enää koskaan. Lapsi 11 v. Tästä voi päätellä, että ei ole mitään rajaa sillä mihin jotkut vanhemmat alentuvat, vaikka omaan lapseen kuinka sattuisi.

Eli avaa omissa nimissäsi tili ja anna lapsen käyttää sitä kuin omaansa. Jos ei muuten onnistu, niin eri pankkiin kuin missä omat rahat on. Ainakaan isä ei pääse tyhjentämään sitä tiliä.

Vierailija
84/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, mitään ajanvarauksia ei saa tehtyä ilman pankkitunnuksia. Ja edes pakettia et saa postista noudettua ilman passia tai henkkaria. Ajokortti ei kelpaa nykyään enää mihinkään. No ehkä ravintolan portsarille.

Kyllä olen paketit vielä Postista saanut ihan ajokortilla. Pankkiin se ei tietenkään kelpaa.

Vierailija
85/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa ei saa pankkitunnuksia, joita tarvitaan moneen asiaan, esim. Kantaan pääsemiseen.

Myös, jos joutuu hakemaan toimeentulotukea, lapsen omissa nimissä olevat varat katsotaan eri tavalla kuin jos tili on vanhemman nimissä.

No sitten ei varmaan auta kuin pitää kaikki lapsen rahat käteisenä.

Vierailija
86/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt en ymmärrä mitä tässä oikein haetaan.

Pankkien sivut todellakin kertovat, että lapsen tilin avaamiseen tarvitaan molempien vanhempien suostumus. Ja niin, jos lapsella on oma tili, niin periaatteessa sieltä eivät vanhemmat voi ottaa rahaa itselleen. Vanhempien ja lapsen varat täytyy pitää erillään eikä voi "ihan nopeasti vaan lainata" sieltä. Joten jotain nostorajoituksiakin voi olla tai pitää pyytää digivirastolta lupa varojen käyttöön.

Jos on tarkoitus, että lapsi opettelisi vähän rahan käyttöä, niin tilanteessa kaiketi paras olisi hankkia lapselle rinnakkaiskortti oman tilin käyttöön ja siihen järkevät nostorajat.

Kyllä voi. Huoltajalla on oikeus nostaa vaikka tili tyhjäksi. Eli ap, älä avaa lapsen nimiin omaa tiliä, mies voi kiusallaan viedä sieltä rahat niin kauan kuin on huoltaja. 

Avaa omiin nimiisi tili, ja anna lapselle käyttöoikeus. 

Tai sitten kuten me tehtiin, PCKT-sovellus. Asennetaan appi omaan puhelimeen, lapselle tulee kortti postissa. Toimii ihan kuten pankkikortti, mutta ei ole yhdistetty mihinkään tiliin. Ainoastaan yhdistetty sinun puhelimessa olevaan appiin, jonka kautta voit kortille siirtää rahaa. 

Olen itse sijaisäiti, eli en ole huoltaja, eli en saa avattua lapselle pankkitiliä. Ja jos avaisinkin, bio-vanhemmilla on huoltajina oikeus tyhjentää tilit.

Meillä on lapsilla nuo PCKT-kortit. 

https://www.pckt.fi

Tämä oli kätevä. Koko ajan odotin, että "sinulla pitää olla tämä tämä ja tämä" muuten sitä ei saa. Mutta kaikki olikin helppoa.

Vierailija
87/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelisin, että et edes yritä avata lapselle vielä omaa pankkitiliä. Minä suostuin siihen, ja lapsen isoisältään saama perintö hävisi lapsen tililtä. Isä väärensi minun allekirjoitukseni nostokuitteihin, rahat joi. Ei ole tähän päivään maksanut rahoja takaisin lapselle. Rikosilmoitusta en tehnyt, kun ei olisi ollut mistä ottaa, vaikka olisi joutunut korvausvelvolliseksi. Pankkia vastaan olisin voinut nostaa jutun, mutta elämä oli yhtä eloonjäämistaistelua eron jälkeen, en vain jaksanut.

Elatusmaksuja en saanut koskaan, piti hakea ne kunnan minimituet ja siitäkin tuli kauhea sota, kun niitä perittiin häneltä takaisin. Kun en jaksanut kuunnella huutoa vaan laitoin puhelimen kiinni, niin soitti lapselle ja valehteli, että hänen on pakko muutta ulkomaille niiden muutaman satasen velan vuoksi mitä piti maksaa kunnalle takaisin ja että ei voi tavata sen vuoksi lasta enää koskaan. Lapsi juoksee itkien kotiin ja huutaa että vihaa minua koska olen pilannut hänen elämänsä ja on minun syytäni että hän ei näe isäänsä enää koskaan. Lapsi 11 v. Tästä voi päätellä, että ei ole mitään rajaa sillä mihin jotkut vanhemmat alentuvat, vaikka omaan lapseen kuinka sattuisi.

Eli avaa omissa nimissäsi tili ja anna lapsen käyttää sitä kuin omaansa. Jos ei muuten onnistu, niin eri pankkiin kuin missä omat rahat on. Ainakaan isä ei pääse tyhjentämään sitä tiliä.

Isä väärensi sinun allekirjoituksen, joi rahat, sinä jätit rikosilmoituksen tekemättä ja asian sikseen ja ainoa, jota olisit syyttänyt on pankki? Tässä on yksi esimerkki siitä, miksi nykyään on niin hankala hoitaa asioita.

Vierailija
88/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

13-vuotiaalle saa muuten sitten mobiilivarmenteen, joka toimii myös vahvaa tunnistautumista vaativiin paikkoihin. Mutta vaatineeko tuonkin käyttöönotto molempien vanhempien hyväksynnän? 

Mutta jos lapsi on nyt vasta 11 (eli monta vuotta vielä alaikäinen), itse varmasti lähtisin ajamaan sitä yksinhuoltajuutta. Tässä on kyllä varmasti ap:lla edessä niin monta muutakin asiaa, mitkä vaativat molempien vanhempien suostumuksen, jos on yhteishuoltajuus.

Vierailija
89/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sitten ei varmaan auta kuin pitää kaikki lapsen rahat käteisenä.

Tämä on minusta väärin, että lähihuoltajan lapsi ei pääse edes harjoittelemaan tilin käyttöä nuorena, vaan vasta täysi-ikäisenä, kun tulee samaan aikaan paljon muutakin opittavaa itsenäisyydessä. Myöskään mahdollista korkoa ei sukanvarsirahoille kasva. Hyvätuloisen ydinperheen lapsi saa rauhassa harjoitella raha-asioidensa hoitoa jo nuoresta, ja on siinä vähävaraisen yksinhuoltajan (=lähihuoltajan) lasta vuosia edellä, kun täysi-ikä koittaa. Tämä lisää entisestään eriarvoisuutta.

Vierailija
90/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

13-vuotiaalle saa muuten sitten mobiilivarmenteen, joka toimii myös vahvaa tunnistautumista vaativiin paikkoihin. Mutta vaatineeko tuonkin käyttöönotto molempien vanhempien hyväksynnän? 

Mutta jos lapsi on nyt vasta 11 (eli monta vuotta vielä alaikäinen), itse varmasti lähtisin ajamaan sitä yksinhuoltajuutta. Tässä on kyllä varmasti ap:lla edessä niin monta muutakin asiaa, mitkä vaativat molempien vanhempien suostumuksen, jos on yhteishuoltajuus.

Mobiilivarmennetta EI SAA ilman pankkitunnuksia. Joita ei saa ilman molempien vanhempien yhdessä pankin tiskillä vierailua.

Yksinhuoltajuus ei ole mikään läpihuutojuttu. Oikeudenkäynnit ovat raskaita ja kalliita, eikä lopputuloksesta ole mitään takuuta, ellei mies sitten ole täysnarkkari ja linnakundi. Itselläkin jo kaksi raskasta oikeudenkäyntiä istuttu lapsen elatuksista ja huoltajuudesta. Lisäksi isän kiusasta aiheutunut lasun myllytys, joka onneksi kaatui omaan mahdottomuuteensa ja valheisiinsa, mutta vei vuosia ja aiheutti paljon kärsimystä. Enää en yksinkertaisesti jaksa. Lisäksi oikeudenkäynnit vievät vuosia, lapseni olisi jo muutenkin lähellä täysi-ikää niiden päättyessä. Tuo ei maksa vaivaa, aikaa ja rahanmenoa.

-se 14-vuotiaan äiti, joka kirjoitti edellä

Vierailija
91/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mobiilivarmenteen voi saada ilman pankkitunnuksia ainakin täysi-ikäinen ihminen, mutta silloin pitää mennä asioimaan operaattorin luona itse (ja henkilötodistus pitää olla). Sukulaisvanhuksen kanssa olen ollut mukana aktivoimassa tällaista.

Vierailija
92/92 |
10.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mobiilivarmenteen voi saada ilman pankkitunnuksia ainakin täysi-ikäinen ihminen, mutta silloin pitää mennä asioimaan operaattorin luona itse (ja henkilötodistus pitää olla). Sukulaisvanhuksen kanssa olen ollut mukana aktivoimassa tällaista.

Nyt on kysymys 11-vuotiaasta lapsesta, ja sen ikäinen ei mobiilivarmennetta saa ilman pankkitunnuksia, joita taas ei saa ilman molempien vanhempien suostumusta.