Juoksen joka päivä koiran kanssa. Nyt kuulen ettei joka päivä saa juosta.
Ei ole kuulema hyväksi minun kunnolle, välipäiviä pitäisi pitää. Miten siis kerron koiralle ettei joka päivä tehdäkään juoksulenkkiä pururadalla? menenkö siis ihmisenä jotenkin pilalle jos juoksen joka päivä???? Lenkit n. 5 km
Kommentit (55)
AP vaikuttaa itsekkäältä minä minä tyypiltä, joka haluaa vaan brassailla juoksemisellaan. Sit vielä pahoittaa mielensä.
Varmaan riippuu kyllä alustastakin, minä en koiraa asfaltilla juoksuttaisi joka päivä. Enkä kyllä välttämättä itekään juoksisi joka päivä. Minkä olen seurannut noita mun juoksua harrastavia työkavereita (jotka siis juoksee maratoneja ja osa ultraa), niin ei nekään juokse kuin ehkä sen kolme kertaa viikossa. Niin luulisin, että joka päiväinen juoksu ei välttämättä oo tehokasta kehittymisen kannalta.
Koiralla on hei neljä jalkaa ihmisen sijaan. Ja ihminen voi juosta päivittäin ihan ilman ongelmia. Mut että koiran nivelet kärsisi.. huh huh
5 km sama kuin ultra tai maraton??? Whaatttt 😂
No entäs 2 päivää juosten 1 reippaasti kävellen 2 päivää juosten 1 päivä nuuskuttelulenkkivauhtia 1 päivä reippaasti kävellen? Koiralle älyttömän stressaavaa jos ei saa tehdä kävelylenkkejä välillä rauhalliseen tahtiin. Sudet juoksee pitkiä matkoja päivässä mutta jolkotellen, peitsaten, nuuhkien, kierrellen, pysähdellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko että koirat luonnossa pitävät välipäiviä?
"Koirat" luonnossa eli katukoirat makaavat n. 20 tuntia päivässä ja lopun ajan etsivät ruokaa roskiksista. Välillä juoksevat, välillä löntystävät. Turha verrata susien liikkumiseen, koiran fysiologia on kasvanut sudesta erilleen jo tuhansia vuosia sitten. Tosin eivät sudetkaan juokse joka päivä vaan silloin kun saalistavat. Saadun saaliin jälkeen on yleensä mota lepopäivää milloin lähinnä sulatellaan täyttä vatsaa.
Hölkyttelevät sen 5km jo unissaan. Yksikään susi ei jumitu paikalleen useaksi päiväksi. Aina ne liikkuvat, usko pois.
Kuulostaa ettet osaa juosta ilman koiraa. Koirat tykkää haistella toisten koirien jälkiä eli harrastatko koskaan ulkoilua koiran ehdoilla?
Haistelee, eli harrastan. T:AP missään ei lukenut ettei koira haistele.
Vau oikeen 5 kilsan juoksulenkit. 👏 Tuu kehuskelee sit ku vedät 50 kilsaa juosten, saatat saada mitalin.
Vierailija kirjoitti:
No entäs 2 päivää juosten 1 reippaasti kävellen 2 päivää juosten 1 päivä nuuskuttelulenkkivauhtia 1 päivä reippaasti kävellen? Koiralle älyttömän stressaavaa jos ei saa tehdä kävelylenkkejä välillä rauhalliseen tahtiin. Sudet juoksee pitkiä matkoja päivässä mutta jolkotellen, peitsaten, nuuhkien, kierrellen, pysähdellen.
No voihan prkl. Sanoiko aloittaja, ettei koira tee lisäksi myös normaaleita nuuskuttelu/kävelylenkkejä?
Nyt vähän ajatusta mukaan.
Otetaan esimerkiksi ap:n seisoja. 5km hölkkää, on huono?
Otetaan pikkurusseli. 5km reipas kävelylenkki. Miten se russeli liikkuu, kun ihminen kävelee? Venyttää askelta tahdissa? Eiku. Siis hölkkää. Ja normisti vielä fleksissä häröillen asfaltilla. Eli matka helposti tuplana, kova alusta ja se tappava hölkkä nyt nähtävästi kuitenkin hyvä...
Eli ap, anna mennä. Metsäkoiralle hyvää liikuntaa. On reilua pitää koira hyvässä kunnossa koko vuoden, niin paikat eivät kipeydy metsällä.
Kuka oikeasti kävelee edes niin hiljaa, että keskikokoa pienemmät koirat eivät kipitä mahanalus koipia täynnä? Ne tohvelimuijat, mitkä jo tuolla aiemmin mainittiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meinaatteko että koirat luonnossa pitävät välipäiviä?
"Koirat" luonnossa eli katukoirat makaavat n. 20 tuntia päivässä ja lopun ajan etsivät ruokaa roskiksista. Välillä juoksevat, välillä löntystävät. Turha verrata susien liikkumiseen, koiran fysiologia on kasvanut sudesta erilleen jo tuhansia vuosia sitten. Tosin eivät sudetkaan juokse joka päivä vaan silloin kun saalistavat. Saadun saaliin jälkeen on yleensä mota lepopäivää milloin lähinnä sulatellaan täyttä vatsaa.
Katukoirat ovat heikkoja. Ne liikkuvat tietenkin äärimmäisen vähän, koska säästävät energiaa. Ja toisaalta, ovat myös laiskoja. Ruoka lisääntyy roskiksessa, eikä juokse karkuun.
Villikoirat, joita esim. Venäjältä tulee, ovat ihan villikoiria. On pientä, keskikokoista ja suurta. On laikkua, kirjavaa ja ties mitä väriä. Ne eivät ole susia. Liikkuvat päivässä paljon. Se on niille luontevaa. Eivätkä muuten liiku kävellen, vaan juurikin hölkäten. Svetogorskin tällä puolella liikkuu enemmän tai vähemmän niitä. Liikkuvat 5km, ennenkuin ehdit edes tänne kommentoida seuraavan kerran.
Mitä se koira tykkää siitä juoksemisesta? Saako haistella rauhassa vaan pitää juosta vain perässäsi?
Vierailija kirjoitti:
Ei koiran tarvitse juosta joka päivä 5 km lenkkiä. Koiran juoksuttaminen noin paljon on yleinen väärinkäsitys. Ei koira tarvitse yhtään sen enempää tuollaista kuntoilua kuin ihminenkään. 3-4 krt viikossa juoksette yhdessä, muulloin kävelylenkit riittävät. Molemmille.
Minun koira ainakin tykkää juosta, nyt vanhemmuuteen on oppinut kävelemään. Viiden kilometrin lenkki ei ole kummallekaan pahasta. Koirani oli senioritarkastuksessa lihaksistoltaan kuin nuori koira.
Mun koiralla on älypelejä, osaa etsiä, rakastaa opetella uusia temppuja, on leluja jne. Silti juoksee helposti koirapuistossa pallon perässä vaikka kuinka pitkään, samoin mun vierelläni metsässä. Osaa kyllä käydä makaamaan jos riittää. Pitääkö susi liikunnasta välipäiviä? Ihmiset on vieraantuneet todellisuudesta. Pitäisi olla pikkuinen ylijalostettu käsilaukkupuudeli mikä ei ole koiraa nähnytkään.