Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Raskaus ja migreeni

06.11.2006 |

Onko jollain kokemuksia, että raskaana ollessaan olisi ensimmäistä kertaa migreeniä?

Itselläni ei koskaan ole ollut, pns myös harvoin. Eilen sitten sain " muiden" mielestä selkeän migreenikohtauksen kun näkö hävisi toisesta silmästä sellaiseen värisärinään. Tämä meni ohi noin vajaassa tunnissa, jonka jälkeen olo ihmeellisen sekainen. Myöhemmin tuli ruuvipenkkimäinen pns, joka kuitenkin hyvin kestettävä ja meni ohi yön aikana pelkän 1g Panadolin avulla. Tämän jälkeen silmät olleet kipeät ja liike- sekä valoarat. Kertokaahan voisiko tämä olla migreeniä tai jotain muuta, mitä?

Ihmettelevin ajatuksin, kindness

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla viime raskaus laukaisi basilaarimigreenin. Oireet puutumista, pahoinvointia, täydellinen kommunikaatio häiriö (en pysty puhumaan enkä kirjoittamaan.) sekä viimeisenä vaan ei vähäisimpänä oireena tulee päänsärky. Kohtaus kestää parista tunnista max n. kolmeen tuntiin. Kohtauksia minulla oli ensimmäisen kerran esikoisen raskausaikana ja muutama tuli synnytyksen jälkeenkin imetysaikana ja asia tutkittiin kohdallani perusteellisesti ja diaknoosiksi sain tuon Basilaarimigreenin. Jonka minulla laukaisee raskaushormoonit. Basilaarimigreeni on migreenin alaryhmiin kuuluva migreeni ja ei ole niin yleisesti tiedossa.

Minulla oireisiin tosiaan kuuluu tuo täydellinen kommunikaatiohäiriö, mutta toisilla voi olla näkö, -kuulo tai hajuharhoja. Pelottava ja omituinen vaiva, mutta täysin vaaraton.

Jännityksellä odotan tuleeko minulla tämänkin raskauden aikana noita kohtauksia. Todennäköisesti. Päänsärkyä on ainakin alkanut olemaan useammin, kun normaalisti.

Tuuli@ 9+2

Vierailija
2/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni kun alkaa migreeni tulla on pientä kipua ohimoissa tai otsassa. Sitten jos ei kerkiä ottaa lääkettä ajoissa tulee juuri tuo tunne, että pää on ruuvipenkissä!

Mulla ei tule mitään saharaitoja tai tähtiä, mutta itse migreeni kohtauksen aikana ole huomannut, että hahmotuskyky heikkenee. Jos yritän ottaa maitotölkkiä pöydältä, se on joko liian lähellä vaikka näyttää, että on tosi kaukana ja päin vastoin. Kurkotan oikein kauas vaikka se onkin sitten todellisuudessa ihan käden ulottuvissa. Pari kertaa on sitten tölkki mennyt nurkin, kun ei osaa hahmottaa oikein tölkin sijaintia.

Esim. noin.

Yleensä sitten jos ei päänsärky lähde ohi niin tulee huono olo ja oksettaa. Minulla yleensä kohtaus loppuu siihen tai ainakin helpottaa huomattavasti kun oksentaa ja vähän aikaa nukkuu niin olo on sitten jo ihan hyvä.

Että lääkärit yleensä kysyy tuosta huonovointisuudesta ja oksentamisesta ja se on yleensä merkittävä migreenin oire saharaitojen ja muiden näköoireiden lisäksi...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
06.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni tuli myös ensimmäisen kerran migreenikohtaus odottaessani esikoistamme. Näköhäiriöt alkoivat ensimmäisenä, olin töissä ja olin kirjoittamassa, kun kertakaikkiaan teksti hävisi niinkuin kokonaan. Sen perään tuli raju oksennusreaktio ja oksennettuani, kohtaus oli poissa. Sen jälkeen tuo migreeni on jäänyt olemassa olevaksi taudiksi, että muutaman kerran vuodessa se oireilee näköhäiriöillä, monesti liittyy jännittyneisiin niskalihaksiin, olen huomannut. Eilen tuli taas ja eikun ottamaan Panadolia ja n. 15 min. kuluttua se on ohi. Päähän on tosi töttöröö loppupäivän.

travel 37+2

Vierailija
4/5 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka raskaudessa sain samankaltaisen " kohtauksen" - näköhäiriöitä, enkä ymmärtänyt mitä olin lukemassa. Tuo oli tosi pelottavaa. Tutkimuksissa kerrottiin vain, että yleensä migreeni helpottaa raskauden aikana. Minulla sitä ei ole ollut ennen. Toista lasta odottaessa tuli myös yksi kohtaus, jossa näköhäiriöiden lisäksi osa sormistani puutui, myös suun ympäriltä lähti tunto. Nyt odotan kolmatta lasta, kerran on tullut kohtaus, jonka aikana sormet ja suun ympärys puutuivat. Outoa.

Vierailija
5/5 |
07.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairasta aurallista migreeniä eli sellaista, jossa tulee paha näköhäiriö tai siis näkö menee täysin toiselta puolen. Lisäksi vasemmalta puolen lähtee tunto koko kropasta kasvoista alaspäin. Juuri suun ympärys menee ensin turraksi ja siitä valuu sitten sormiin ym.

Kohtauksia normaalielämässä n. 1 krt /kk ja lääkityksenä triptaanit eli täsmälääkkeet eli joko Imigran nenäsuihketta, Imigran-pistos tai kylmäpuristettu Maxalt Rabitab tabletti.

Ensimmäisessä raskaudessa migreeni jäi pois kokonaan ja kohtaukset alkoivat viikko synnytyksen jälkeen tulla taas " normaali" tahtiin.

Tässä toisessa raskaudessa, (viikkoja nyt 22), kohtaukset alkoivat tiheentyä heti kun tulin raskaaksi eli kesäkuussa ja siitä lähtien olen kärsinyt pahentuneesta migreenistä, joka on muuttunut raskauden myötä vyyhtimäiseksi eli kohtauksia saattaa tulla viikossa useitakin.

Lääkäri totesi, että raskaus yleensä parantaa aurattoman migreenin ja tämä aurallinen pahenee... Koska kohtauksia on ollut niin usein pyysin estolääkityksen aloittamista, koska luin Osotus-lehdestä sen olevan mahdollista mutta en saanut lääkitystä vielä.

Alussa pystyin käyttämään lääkityksenä vain panadolia mutta 20 raskausviikon jälkeen esim. Imigran peräpuikkoa voi käyttää täsmälääkkeenä.

Toivon todella, että tämä helpottaa sitten kun vauva on maailmassa. Tosi masentavaa aina odottaa milloinkohan kohtaus taas tulee. Migreeni todella hallitsee ja rajoittaa elämää.

Tänään minulle tuli taas kohtaus ja kun soitin työterveysasemalle minulle luvattiin kokeilla 10 kerran akupunktiohoitoa. Sillä on kuulema saatu loistavia tuloksia raskaana olevilla naisilla. Migreeni on jäänyt kokonaan pois raskauden ajaksi. Toivotaan että saan apua siitä ja voimia kaikille, jotka migreenistä kärsivät !