Sopeutuuko pk-seudulle jos muuttaa maakuntakaupungista?
Olen nyt lopullisesti kypsynyt maakuntalaupungin menoln.
Olen työssä ja 5 vuotta etsinyt uutta työtä. Ei onnistu, kaikki menee suhteilla (joita minulla ei ole) tai sitten oman alan työpaikkoja (hallinto, talous, hr) tulee aniharvoin auki.
kaiholla katson pk seudun mahtavia työmarkkinoita. Mietin muuttoa, kouluikäisi lapsia on.
onko lasten kannalta kamala? Sopeutuuko ruuhkaan ja ihmismassoihin? Kestääkö sitä että ei ole metsää tai luontoa?
kysymys siis ehkä on niille jotka on muuttaneet muualta pk-seudulle. Siellä syntyneetkin saa toki vastata mutta ehkeivät ymmärrä mitä tarkoitan.
Kommentit (22)
Olen muuttanut töiden perässä maakunnasta. Lapsia ei vielä tuolloin ollut. Toki työmarkkinat vetää täällä paremmin, mutta mielestäni kaikki muu on täällä huonompaa. Toki riippuu varmasti tosi paljon ihmisestä. Täällä on hirveästi ties mitä jengiläisia ja narkkareita. Ihan avointa nappikauppaa jossain keskustassa keskellä päivää olen nähnyt useammankin kerran. Hirveät ruuhkat, josta seuraa surkea ja saasteinen ilmanlaatu. Asuminen on tosi kallista. Kaikkialle pitää ainakin Espoossa mennä autolla, kun julkiset yhteydet on niin surkeita. Asun kaupunginosassa, jota mainostetaan että olisi paljon luontoa. Just joo. Joku kämäinen metsäkaistale, joka tursuaa ihmisiä. Kunnon luontoa, jossa pääsee rauhoittumaan, ei ole lähimainkaan. Motareita, kiirettä, liikaa ihmisiä, stressaava ilmapiiri kun kaikki niin helvetin tärkeinä ja kiireisinä menevät tyhjää toimittamaan.
Haaveilen koko ajan maakuntaan muutosta, mutta töiden löytyminen on tosiaan ollut vaikeaa. Itse sanoisin, että älä muuta, jos et tosi tarkkaan tiedä mitä olet tekemässä ja valmis sietämään myös tätä paskaa, mitä pk-seutu pullistelee. Työ on vain yksi osa elämää, muu elämisen laatu olisi itselleni paljon tärkeämpää, ja se ei kyllä täällä pk-seudulla vain toteudu.
Joo, inhoan pk-seutua enkä olisi tänne koskaan muuttanut, jos olisin tiennyt millainen paskaläpi tämä on. Ja helsinkiläiset ovat kaikkein kauheinta, ylimielisiä urpoja! Yäk!
Minäkin lähden Helsinkiin! Nyt loppui se ainainen paskanluonti ja elikoista huolehtiminen!
Melkein 20v asuin pk seudulla, tuli nähtyä Hki ydinkeskusta ja useampi lähiö.
Tänä vuonna muutin maalle kun okt valmistui, oli ihan paras päätös. Lapsille palvelut helpommin saatavilla ja muutenkin turvallisempi ympäristö.
Pk seutu slummiutuu, huumeita, jengejä, rikollisuutta, kaikenmaailman hiekkasandaaleja.
Lisäksi jos sulla on auto, kaupunki pitää sua rikollisena ja lypsylehmänä. Julkista liikennettä kuulema on, itse en kokenut sen vastaavan omia tarpeitani. Julkisetkin täynnä lieveilmiöitä.
Perheelliset muuttaa sieltä pois. Älkää menkö sinne.
Olen asunut onnellisesti jo 30 vuotta. En hetkeäkään kaipaa sinne pikkukaupunkiin, josta tänne muutin.
Ei edes pk-seudulla syntynyt sopeudu pk-seudulle. Olen syntynyt helsingissä ja en ole koskaan tuntenut kodiksi helsinkiä tai pk-seutua vaikka monta vuotta asuin pienenä. Nyt asun 400km päässä ja paljon tyytyväinen elämääni. Töitä löytyy muualtakin kaupungeista.
Suosittelen muutaman tatskan hankkimista. Opettele myös kieltä uskottavasti esim sanomaan jou ja semmonen käsiliike.
Lasten vuoksi kannattaa harkita, voi tulla kaikenlaista jos kohta yhtälailla missä tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen muutaman tatskan hankkimista. Opettele myös kieltä uskottavasti esim sanomaan jou ja semmonen käsiliike.
Mikä liike? Onko tuo sompunkieltä?!
Helposti jos sulle ei oo tärkeintä joku oma piha
Vierailija kirjoitti:
Lasten vuoksi kannattaa harkita, voi tulla kaikenlaista jos kohta yhtälailla missä tahansa.
Eikös siellä ole luokat täynnä häiriöisiä ja kehitysmaalaisia??
Sopeutuu hyvin. Tervetuloa!
Tulin itse tänne samoista syistä 18 vuotta sitten ja olen viihtynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä liike? Onko tuo sompunkieltä?!
Taitaa olla vain heinäkengän kuvitelmaa.
Joku sopeutuu, joku ei. Ei tämä samalla tavalla tunnu kotipaikalta kuin synnyinseutu. Haaveilen muutosta muualle, mutta pitäisi saada mies puhuttua ympäri, en sitä raaskisi tänne jättää (hänkin on junan tuoma eli ei sukusiteitä pk-seudulle).
Lapsille on ehdottomasta paras paikka kasvaa Stadissa. Stadissa on muuta maata kattavammat lasten palvelut puistoruokailuja myöten. Harrastusmahdollisuudet ovat aivan muuta kuin missään muualla maassa, ihan laidasta laitaan löytyy niin urheilun kuin kulttuurinkin saralta harrastusmahdollisuuksia. Kouluverkko on kattava, omallani koulumatkaa on 300m. Jatko-opintomahdollisuudet ovat aivan poikkeuksellisen hyvät. Ei tarvitse koulupaikkojen takia muuttaa minnekään. Muistan nuorena miten kadehdin helsinkiläisiä opiskelutovereitani, jotka pystyivät käymään yliopistoa kotoaan käsin, kun itse oli tyydyttävä opiskelijoiden soluasuntoon, jossa vuokra kuitenkin oli ihan suolainen.
Melkein epäilen että ainoastaan se pikkukaupungista tulija voi enää sopeutua. Ainakin näin ikänsä täällä asuneelle tämä pk-seudun muutos alkaa olla mahdotonta sietää ja tekee vain pahaa.
Jos muutat niin älä nyt tee sitä virhettä miten liian moni maaseutukaupungista muuttava tekee, eli muuttaa johonkin motarin tai kehän varteen lähiöön. Sillä tavalla saat vaan pk-seudun huonot puolet. Kannattaa muuttaa lähemmäs kantakaupunkia, ei välttämättä ihan ytimeen, mutta laitamille. Muutenkin ei kannata stressata liikaa, kaikki järjestyy ja ihminen sopeutuu jos on sopeutuakseen. Työpaikka kuntoon ja siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Melkein epäilen että ainoastaan se pikkukaupungista tulija voi enää sopeutua. Ainakin näin ikänsä täällä asuneelle tämä pk-seudun muutos alkaa olla mahdotonta sietää ja tekee vain pahaa.
Itse muutin 27-vuotiaana pieneltä paikkakunnalta, kun halusin irti niistä kuvioista ja saada kunnon töitä. Hyvin sopeuduin, ei tullut ongelmia. Nämä jutut on kiinni yksilöstä, osa sopeutuu osa ei.
Vierailija kirjoitti:
Jos muutat niin älä nyt tee sitä virhettä miten liian moni maaseutukaupungista muuttava tekee, eli muuttaa johonkin motarin tai kehän varteen lähiöön. Sillä tavalla saat vaan pk-seudun huonot puolet. Kannattaa muuttaa lähemmäs kantakaupunkia, ei välttämättä ihan ytimeen, mutta laitamille. Muutenkin ei kannata stressata liikaa, kaikki järjestyy ja ihminen sopeutuu jos on sopeutuakseen. Työpaikka kuntoon ja siitä on hyvä lähteä liikkeelle.
Tätä olen itekin ihmetellyt että mitä järkeä on muuttaa suoraan jonnekin Vantaan lähiöön tai Jakomäkeen jos muuttaa pk-seudulle. Sitten kaikki aika menee busseissa ja lähiöiden lieveilmiöitä katsellessa ja pk-seudun parhaat puolet jää näkemättä.
Kun on persaukisena työttömänä tai paskaduunissa maalla niin se muutto osoite on nimenomaan jakomäki tai korso akselilla. Millä helvetin rahalla parempaa voi kuvitellakkaan.
Helsingissä on yllättävän monimuotoinen luonto. On saaria, Keskuspuisto on täyttä metsää, on ruovikkoja ja jopa peltoja. Kansallispuistoihin ajaa alle tunnin, jos haluaa syvempää luontoa. Itse asun Pasilassa. Pihalla on loikkinut rusakoita ja kanahaukkoja. Keskuspuistossa olen törmännyt peuroihin ja Töölönlahdella kettuun.