Syötkö työpaikkalounaan ja paljonko maksaa?
Tuli mieleen, kun meillä työpaikalla salaattilounas oli vuosi sitten marraskuussa 6,80. Keväällä hinta nousi muutamia kymmeniä senttejä. Nyt astui uudet hinnankorotuksen kuun alusta voimaan ja salaattilounas 8,30. Nyt on kyllä jo niin paha, että taitaa jäädä syömättä. Pääruuan kanssa lounas 11,30, mutta en syö keskellä päivää lämmintä ruokaa. Ymmärrän, että myös salaattiainesten hinnat nousseet ja usein on tarjolla myös papuja, ituja, fetajuustoa ja muutakin perussalaattien ja raasteiden lisäksi ja leipä ja kahvi sisältyy. Silti kallista.
Kommentit (44)
Meillä ei ole joka päivä ruokaa. Tai on kyllä, mutta se voi olla perjantaisin vaikka kikhernekeitto ja salaatti. Jotenkin liittyy ravintolan henkilökunnan työaikoihin, että hyvin vaatimaton ruoka, helppo ja nopeasti valmistaa yleensä perjantaisin. Koska tänään oli niin kauhea keitto taas tarjolla, kävin muualla syömässä. Chili con carne ja riisiä maksoi 13 euroa. Ihan liian kova hinta, mutta minä en kerta kaikkiaan pysty syömään kaikkea ja jos työpaikalla on kasvissuikalekeitto, en todellakaan sitä suuhuni pistä. Nimilläkin ne huijaa. Jollain viikolla oli perjantaina borssikeitto. Se ei ollut borssikeittoa nähnytkään. Siinähän oli vain kaalia ja punajuurta keitossa. Täysin rasvaton ja lihaton borssikeitto maistuu pahalta.
Helsingissä kaikki lounaat tuntuvat olevan sen maksimilounashinnan (11,30 €) tai enemmänkin. Käyn noin kerran viikossa toimistolla ja syön läheisessä salaattibuffassa 11,30 hintaisen salaattilounaan lähinnä seuran vuoksi. Toimistotalon alakerrassa olisi lämmin linjastokin, mutta siitä tulisi takuulla syötyä tarpeettoman paljon ja toimistotyöläisen kulutukseen nähden aivan liikaa (kotona etätöissä en syö lounaaksi kuin ehkä palan leipää ja pärjään ihan hyvin).
Jos kävisin useammin toimistolla, ottaisin eväät, koska en halua maksaa kuukaudessa niin valtavia summia pelkistä lounaista. 8,5 € jää kuitenkin itselle maksettavaksi lounasedun jälkeen. Jos 20 päivänä kuussa ostaa lounaan, siitä tulee jo 170 €. Mun mielestä se on paljon.
Vierailija kirjoitti:
Ammattioppilaitos Hyrian henkilökuntalounas maksaa 6,20 €. Jos haluaa vielä take-away kahvin, se maksaa 50 €. Moni pitää hintaa kalliina ja syö kotoa tuomiaan eväitä. Itse kasvissyöjänä toimin näin. Lisäbonuksena ruokarauha, jota opiskelijaravintolassa havemmin on.
No on kallis kahvi!!!! Siis 50€. Onko se kuukaudessa? Eihän nyt millään yksi kahvi voi maksaa noin paljon. Tuo on iso summa myös kuukaudessa. Meillä maksaa kahvi vain 1,60.
Vierailija kirjoitti:
Ammattioppilaitos Hyrian henkilökuntalounas maksaa 6,20 €. Jos haluaa vielä take-away kahvin, se maksaa 50 €. Moni pitää hintaa kalliina ja syö kotoa tuomiaan eväitä. Itse kasvissyöjänä toimin näin. Lisäbonuksena ruokarauha, jota opiskelijaravintolassa havemmin on.
Heko heko. Olevinaan kahvi 50 ekeä. Onpa vitsikäs juttu. Hyrian lounaasta nyt ei kukaan maksa 6,20. Yhden kurssin suorittaneena kokemuksesta voin kertoa, että pahaa ruokaa, mautonta ja kummallista. En tiedä, minkä maan ruokakulttuurista, mutta ei ainakaan tavalliseen suomalaiseen makuun.
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä kaikki lounaat tuntuvat olevan sen maksimilounashinnan (11,30 €) tai enemmänkin. Käyn noin kerran viikossa toimistolla ja syön läheisessä salaattibuffassa 11,30 hintaisen salaattilounaan lähinnä seuran vuoksi. Toimistotalon alakerrassa olisi lämmin linjastokin, mutta siitä tulisi takuulla syötyä tarpeettoman paljon ja toimistotyöläisen kulutukseen nähden aivan liikaa (kotona etätöissä en syö lounaaksi kuin ehkä palan leipää ja pärjään ihan hyvin).
Jos kävisin useammin toimistolla, ottaisin eväät, koska en halua maksaa kuukaudessa niin valtavia summia pelkistä lounaista. 8,5 € jää kuitenkin itselle maksettavaksi lounasedun jälkeen. Jos 20 päivänä kuussa ostaa lounaan, siitä tulee jo 170 €. Mun mielestä se on paljon.
Maksan yleensä lounaasta tuon 10-11,30 euroa, toki valikoin paikan niin, että saan rahoilleni mahdollisimman hyvän vastikkeen. Eli että tarjolla on monipuolinen salaattipöytä ja maukas pääruoka. Minusta on hintansa arvoinen, en todellakaan jaksa tehdä yhtä monipuolisia eväitä töihin.
Meillä on henkilöstöruokalassa kasvislounas 5,60€ ja herkkulounas (lihaa) 8,10€. Kasvislounaan syön joka kerta työpaikalla käydessä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole joka päivä ruokaa. Tai on kyllä, mutta se voi olla perjantaisin vaikka kikhernekeitto ja salaatti. Jotenkin liittyy ravintolan henkilökunnan työaikoihin, että hyvin vaatimaton ruoka, helppo ja nopeasti valmistaa yleensä perjantaisin. Koska tänään oli niin kauhea keitto taas tarjolla, kävin muualla syömässä. Chili con carne ja riisiä maksoi 13 euroa. Ihan liian kova hinta, mutta minä en kerta kaikkiaan pysty syömään kaikkea ja jos työpaikalla on kasvissuikalekeitto, en todellakaan sitä suuhuni pistä. Nimilläkin ne huijaa. Jollain viikolla oli perjantaina borssikeitto. Se ei ollut borssikeittoa nähnytkään. Siinähän oli vain kaalia ja punajuurta keitossa. Täysin rasvaton ja lihaton borssikeitto maistuu pahalta.
Suurkeittiöille myydään valmista punajuurisuikaletta ja kaalisuikaletta. Työntää ne vaan veteen ja lisää kasvisliemikuutioita tai -tiivistetty ja etikkaa ja vähän pippuria, niin keitto valmis. Smetanaa kulhoon vierelle. Sillä tavalla ne halvimmat borssikeitot tehdään ja ainekset on alle euron per annos. Itse vastustin tuota, kun olin vielä keittiöllä töissä, mutta ei yksittäinen keittäjä mitään mahda.
Vierailija kirjoitti:
Minun entinen kollega söi joka päivä kaksi näkkileipää ja purkin tonnikalaa. Toinen taas nuudelipussin joka päivä. :-)
Itselläni eväät, lounas ruokalassa 7-10€ edullisempaa minulle on syödä einestä tai kotiruokaa.
Minun nykyinen kollega syö joka päivä purkillisen tonnikalaa, puoli purkkia raejuustoa ja kippaa ne salaatin päälle. Se ostaa semmoisia valmiita salaatinlehtisekoituksia pussissa, kahdeksi päiväksi kuulemma riittää pussillinen. Kysyin, miten se pystyy joka päivä syömään samaa ja se selitti, että lihoo, jos muuttaa ruokavaliota. Aamuisin syö kuulemma kotona lautasellisen puuroa voisilmällä ja juo marjasmoothien.
Minä kyllästyisin parissa viikossa, jos joka päivä samaa. Tuo työkaveri myös usein höyryttää päivälliseksi kotona kalaa ja kasviksia. Niitä popsii pähkinöiden kanssa. Vaikka kala onkin terveellistä, niin en kyllä söisi kovin monta kertaa kuukaudessa höyrytettyä kalaa ja kasviksia. Kalan voi valmistaa monella tavalla, samoin kasvikset.
Vierailija kirjoitti:
Käyn hakemassa henkilöstöruokalasta. Annos punnitaan ja maksetaan sen mukaan. 4-5 eur menee yleensä. 1,50 lisää jos otan jälkkärin. Tuohon hintaan ei kannata eväitä kuskata.
Oispa tällaisia enemmän! Ihan siis normaaliravintoloitakin.
Viimeksi kun kävin syömässä pihviannoksen ravintolassa ja se oli jopa halpa tuollaiseksi (jotain 30e) niin jäi puolet syömättä kun en vain jaksanut! Pitäis olla jotenkin eri kokoisia ja hintaisia annoksia tarjolla, hirveästi menee ruokaa hukkaan tuollaisesta :( ainoastaan jotain plusannoksia, joista sitten ihmiset vain lihoo entisestään! Tää maailma on tällä hetkellä suunnattu lihomiseen tuolta kantilta. Ja siis itsekin olen nykyään ylipainoinen!
Täällä myös usein salaattilounaalla mennään. Syynä säästöt. En syö lihaa. Kalaa tarjolla todella harvoin henkilöstöravintolassa. Ruokalistasta katsoin, että ei ole tällä viikolla kertaakaan kalaa eikä ensi viikolla.
Kasvislounaan sisältö muuttunut todella paljon. Tofua monta kertaa viikossa. Tomaattinen tofupata riisillä olisi ollut tänään. Keskiviikkona oli juureksia ja tofua. Eilen olisi ollut kurpitsakeitto. Valitin tietysti keittiölle, miksi tofua kasvisruokana niin usein ja sain vastauksen, että härkäpavun hinta noussut rajusti ja nyhtökauraa huonosti saatavilla. Eli tofu on halpaa ja siksi sitä joka toinen päivä. Ei moni enää valitse sitä lämmintä kasvisruokaa, kun tofu nyt yleensä on tosi pahaa, jos ei ole kunnolla mausteissa marinoitu. Salaattilounas riittää toimistotyöläiselle, vaikka vaihtelua siinäkin voisi olla enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyn hakemassa henkilöstöruokalasta. Annos punnitaan ja maksetaan sen mukaan. 4-5 eur menee yleensä. 1,50 lisää jos otan jälkkärin. Tuohon hintaan ei kannata eväitä kuskata.
Oispa tällaisia enemmän! Ihan siis normaaliravintoloitakin.
Viimeksi kun kävin syömässä pihviannoksen ravintolassa ja se oli jopa halpa tuollaiseksi (jotain 30e) niin jäi puolet syömättä kun en vain jaksanut! Pitäis olla jotenkin eri kokoisia ja hintaisia annoksia tarjolla, hirveästi menee ruokaa hukkaan tuollaisesta :( ainoastaan jotain plusannoksia, joista sitten ihmiset vain lihoo entisestään! Tää maailma on tällä hetkellä suunnattu lihomiseen tuolta kantilta. Ja siis itsekin olen nykyään ylipainoinen!
Niin minäkin olen ylipainoinen, mutta ei se kyllä johdu millään tavalla lounasruuasta.
Meillä on töissä todella vähäkalorista, viimeksi fetasalaatin juusto oli kuin kumia ja kävin oikein kysymässä kokilta, mitä fetaa siinä oli. Kevytjuustoa. Ei fetasalaattiin laiteta kevytjuustoa, typerä idea.
Meillä on myös sydänystävällistä ruokaa. Tarkoittaa, ettei laiteta suolaa mihinkään. Itse joutuu lisäämään. Ruisleipä on myös sydänystävällinen ja pahanmakuinen. Sokeria ei myöskään käytetä. Meillä on kerran viikossa keittolounas ja siihen kuuluu jälkiruoka. Viimeksi oli mangosmoothie, joka oli niin hapanta, että laittoi irvistämään. Kävin kysymässä, mitä siinä oli. Rasvatonta maustamatonta jukurttia, vettä ja sokeroimatonta mangopyrettä. Ihmiset näkyi kaatavan sitä lavuaariin, kun ei pysty ihminen semmoista juomaan. Ja sitten ruokala ylpeilee, miten meillä on sydänystävällistä.
Minä keksin hauskan kikan, kun en viitsi suolaa työntää suoraan joka ruokaan, niin pyysin ostamaan soijaa. Se lisäsi hyvin makua ja suolaisuutta kiusauksiin ja patoihin. Nyt pullo ollut lopussa pitkään. Pääkokki oli sanonut, että ei saa ostaa lisää, kun vain perusmausteet kuuluu eli sinappi, ketsuppi, suola ja pippuri. Pihi mikä pihi. Jälkiruokakahvia varten oli ennen mukit ja nyt on kahvikuppi, johon mahtuu liraus.
Ravintola-ala koki kolauksen koronan takia. Itse sain yt-neuvotteluissa ensin 3 kk lomautuksen ja sen jälkeen siirrettiin henkilöstöravintolan puolelle. Aiemmin olin tilaisuuksien tarjoilusta vastaavassa tiimissä, missä oli hiukan fiinimpää ruokaa kunnon budjetilla. Kun kaikki tilaisuudet loppui, loppui koko homma.
Ei henkilöstöravintolassa hullumpaa ole, mutta sentin venyttämistä joka päivä. Meillä on kokopäiväinen kokki ja osa-aikainen emäntä. Meidän työpäivä alkaa klo 8-8.30 valmisteluilla. Samalla myydään kahvia ja valmiita pullia (uunivalmis paistotuote). Ne on niin kalliita, että harva niitä ostaa. Berliininmunkki maksaa meille ostettuna 1,45 euroa kappaleelta ja sitä myydään hintaan 2,50 euroa. Mikään bisnes se ei ole, jos aamun aikana menee 5-10 berliininmunkkia ja dallaspullaa. On meillä suklaapatukoita, valmiita smoothieita ja muutama hedelmä myös aina esillä. Kahvia myydään noin 25-35 mukillista, pääasiassa take awayna.
Lounaalle tehdään aina itse tuoreet ruuat: noin 50 annosta tavallista ja noin 35 annosta kasvista. Pelkän salaattipöydän valitsee noin 10 ruokailijaa päivittäin, mutta aina yritetään saada siihenkin vaihtelua. Lounasaika alkaa meillä vasta klo 11. Pari kolme tuntia ennen sitä tehdään ruokaa hattu hiessä. Keittäjä alkaa tiskata jo lounaan aikana, koska hänen työaika loppuu jo 13-14, hän tekee 25-tuntista työviikkoa. Vuorotellen täytetään uutta ruokaa pöytään ja ollaan kassalla. Lounasaika loppuu viimeistään klo 13 mennessä. Sitten me syödään, päivän ainoa tauko. Sen jälkeen tiskaan loput tiskit, siistin paikat, teen tarviketilausta tai valmistelen seuraavaa aamua. Työpäivä loppuu yleensä klo 15.30-16. Kerran viikossa tulee maidot ja isompi tukkutilaus aamulla noin klo 7 jälkeen, ja silloin joko minä tai keittäjä ollaan purkamassa kuormaa kaappeihin.
Olen oikeasti suurtalouskeittiön päälliköksi kouluttautunut, mutta palkkaa ei siitä työstä tule, joten ihan kokin perushommissa nyt.
Syön työpaikkalounaan. Hinta 12 e jälkiruualla ja kahvilla. Työnantaja ei kompensoi. En pitäisi lounasta kalliina, jos työnantaja tukisi. Tämä on itseasiassa ensimmäinen työpaikka koko lähes 30-vuotisella työuralla kun työnantaja ei tue lounasta. Ja olin yllättynyt, että näin voi olla. Kyseessä iso yritys n.200 työntekijää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on kallis kahvi!!!! Siis 50€. Onko se kuukaudessa? Eihän nyt millään yksi kahvi voi maksaa noin paljon. Tuo on iso summa myös kuukaudessa. Meillä maksaa kahvi vain 1,60.
Ohis typo.
Meillä työpaikan lounasravintolan linjastolla omavastuu on 7,15e koko setti tai 6,15e salaattipöytä ja keitto. Lämpimiä ruokia on keiton lisäksi tarjolla kaksi ja lounaaseen kuuluu kahvi/tee ja jälkkäri.
Voimme myös valita lounasedun lounareina (lounasvähennys), ja käynkin useammin ulkona lounaalla kuin toimistomme alakerrassa.
Vierailija kirjoitti:
Syön työpaikkalounaan. Hinta 12 e jälkiruualla ja kahvilla. Työnantaja ei kompensoi. En pitäisi lounasta kalliina, jos työnantaja tukisi. Tämä on itseasiassa ensimmäinen työpaikka koko lähes 30-vuotisella työuralla kun työnantaja ei tue lounasta. Ja olin yllättynyt, että näin voi olla. Kyseessä iso yritys n.200 työntekijää.
Pieni se on sinunkin maailmasi, jos 30 vuoden aikana, jossa ei ole työpaikkalounasta. Ei meillä terveyskeskuksessa ollut mitään, kun olin vuodet 2001-2003. Vuodeosastot ei olleet samassa rakennuksessa. Vuodeosastoillekin tuli ruoka keskuskeittiöltä. Sen verran saatiin, että kerran vuodessa sai terveyskeskuksen henkilökunta jouluruuan (vuodeosastolle toimitettuna). Kahvihuoneeseen mahtui 6 henkilöä kerralla, vaikka lääkärit, siivoojat, röntgen ja labra mukaanlaskettuna terveyskeskuksessa työskenteli yli 30 ihmistä joka arkipäivä. Mitä se oikeasti olisi, jos on yli 30 päivätyötä tekevää ja jokainen pitäisi puolen tunnin ruokatauon ja kaksi 15 min. kahvitaukoa, niin eihän koko työpäivän aikana mahtuisi koko porukka pitämään taukoa.
Kun olin kenkätehtaassa töissä 2000-luvulla, siellä oli työntekijöiden taukotilassa kaksi pitkää pöytää ja molempien ääressä paikat 8 hlölle. Tauolla oli yhtä aikaa vähintään 20. Tilassa oli mikro ja jääkaappi. Työnantaja ei tarjonnut edes kahvinkeitintä! Ei mitään ruokailua järjestetty tai tuettu. Kuitenkin yli 100 työntekijää talossa. Osa toi omaa kahvia termarissa.
Kun vaihdoin nuorten ohjausalalle, ei siellä mitään ruokailuja ollut, hyvä jos pystyi jossain säilyttämään eväitään.
Tällä hetkellä teen töitä enimmäkseen kotona, eikä todellakaan ole mitään ruokailua työnantajan tukemana.
Lounaan hinta on 11,10 euroa. En maksa siitä itse mitään vaan työnantaja maksaa lounaani.
Syön, hinta 7,45 € tai keittolounas 6,50 €.
Sisältää juomat, leivät, salaattipöydän ja jälkiruoan.
Syön ahven, hauki, kuha. Lohi, säynävä, ankerias. Lahna, kiiski, lehtokurppa. Kaali juusto peruna. Kaikki maksaa, paljon maksaa. Mutta maksaa en syö. Se jää aina lautasen reunalle, satoi tai paistoi.