Onko täällä tai tunnetteko sellaisia aikuisia, jotka nukkuu päivät ja valvoo yöt?
Siis vuorokausirytmi tavallaan sekaisin. Enkä tarkoita nyt vuorotyötä vaan että rytmi kääntyy itsestään tuollaiseksi. Nuorillahan tuota voi olla, mutta onko aikuisillakin?
Kommentit (30)
Täällä yksi. Tai ei nyt ihan päinvastainen rytmi, mutta valvon klo 5-6 ja herään n. klo 13.
Vierailija kirjoitti:
Täällä yksi. Tai ei nyt ihan päinvastainen rytmi, mutta valvon klo 5-6 ja herään n. klo 13.
Lisään vielä, että tämä on se luontainen unirytmi minulle. Onnekseni saan näin elää ja ihan työssäkäyvänä. Uskon, että monilla muillakin rytmi olisi tällainen, jos vain olisi mahdollisuus elää noudattaen luontaista tahtia.
Naapurin mies. Taitaa mennä nukkumaan joskus aamusta ja herää iltapäivällä. Hankalaa normaalirytmissä olevien kannalta.
Olen 43. Valvon yöt ja nukun päivällä / illalla. Yöt katon leffoja ja pelaan videopelejä. Mulle normaali rytmi :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lisään vielä, että tämä on se luontainen unirytmi minulle. Onnekseni saan näin elää ja ihan työssäkäyvänä. Uskon, että monilla muillakin rytmi olisi tällainen, jos vain olisi mahdollisuus elää noudattaen luontaista tahtia.
Teetkö etätöitä vai kodin ulkopuolella?
Aikuisten vauvojen rytmi. Kertoo elämänhallinnan puutteesta. Kyllä tavallinen ihminen nukkuu yöllä. Työvuoro on eriasia.
Kun olin työttömänä, niin jotenkin rytmi kääntyi niin, että menin nukkumaan seitsemältä aamulla ja heräsin joskus kolmelta iltapäivällä. Ja olin siis jo ihan aikuinen.
Nyt työssäkäyvänä rytmi on normaali eikä edes pidempien lomien aikana lipsu samalla tavalla yövalvomiseksi.
Ennen kuin aloitin opiskelut, niin rytmini oli noin 02/03-11/12. Sopi mulle paljon paremmin kuin joskus 6-7 herääminen. Aion hakea valmistuttuani ilta-/yötöihin. Hoitoalalla niitä varmaan riittää.
Tekisin noin, kun yöt menevät yskiessä. Työnantaja kuitenkin vaatii tekemään päivisin hommia.
Vierailija kirjoitti:
Ennen kuin aloitin opiskelut, niin rytmini oli noin 02/03-11/12. Sopi mulle paljon paremmin kuin joskus 6-7 herääminen. Aion hakea valmistuttuani ilta-/yötöihin. Hoitoalalla niitä varmaan riittää.
Niin, ja joskus aiemmin rytmi saattoi olla esim. 04/05-12-14. Se ei kuitenkaan ollut mielenterveyden kannalta niin hyvä mulle.
Vierailija kirjoitti:
Aikuisten vauvojen rytmi. Kertoo elämänhallinnan puutteesta. Kyllä tavallinen ihminen nukkuu yöllä. Työvuoro on eriasia.
HV
Joo, minä olen tuollainen. En ole aikuisiällä pystynyt ylläpitämään ns. normaalia unirytmiä.
Toki minulle tämä on täysin normaalia. Yöllä on jotenkin vain parempi olla hereillä, en tiedä.
Nytkin olen valvonut koko yön eikä vielä tule uni.
Täällä - hiukka paranemisvaikeuksia, kun meinasin kuolla bakteeriin. Kasvattelemma uutta kudosta paaaaljon.
Tiedän, päivät nukutaan pitkälle iltapäivään, yöt valvotaan aamuun saakka. Ei työelämässä, koti läävä, jossa siivooja-Aurilla olisi hommia. Eli moniongelmaisuutta.
Jos tekee vuorotöitä niin ymmärrän. Jos on työtön niin ymmärrän miksi kukaan ei palkkaa jos on yöt hereillä ja menee aamulla työhaastatteluun silmät ristissä.
Mun naapuri mies ylläri on tollanen. Itse herään 6-8 maissa, myöhäisimmillään klo 9. Hän herää aikaisintaan klo 14. Valvoo vielä aamuyölle pelaten ja mölyten.
Mistäköhän tämä johtuu? Itsellä kääntyy rytmi aina heti kun tilaisuus tulee. Nykyään on tietenkin lapsia niin pakko pitää "normaali" rytmi. Tämä "normaali" rytmi on jatkuvaa kamppailua, kun taas tuo käänteinen rytmi tuntuu vaivattomalta ja luonnolliselta. Minulla siis kääntyy rytmi niin että valvon vaikkapa 06 ja herään klo 14. Eli en nuku sen enempää kuin muutkaan.
Näyttää jokunen olevan talossa, enemmänkin sitä syrjäytyneisyyttä