Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi lapseni väittää kaikessa vastaan?

Vierailija
03.11.2022 |

Jos sanon, että tehdään joku asia ihan kohta, niin alkaa väittämään vastaan, että ei kun heti. Jos sanon, että voidaan ottaa 15 niin välittömästi sanoo vastaan että ei kun 10 tai ei kun 20. Kun ollaan menossa jonnekin ja sanon että seuraavasta oikealle niin lapsi aloittaa vastaan väittämisen että ei kun vasemmalle ei kun vasemmalle. Esimerkkejä olisi loputtomiin. Kyse siis aivan mitättömän pienistä arkisista asioista, joissa aivan kaikissa väittää aina vastaan. Mistä tämä voi johtua? Asiat kuitenkin tehdään kuten olin alunperin jo sanonut. Millä jaksaa kuunnella aivan kaikessa minuutin välein vastaan sanomista? Pitääkö jaksaa? Kun ei näillä asioilla edes ole oikeasti lapselle väliä, sillä jos sanon että pue paita ja sitten housut niin alkaa kova vastaan väittäminen että eikun housut ja sitten paita. Jos taas sanon että pue housut ja sitten paita niin alkaa kova vastaan väittäminen että eikun paita ja sitten housut. Jos taas sanon että pue niin alkaa kova vastaan väittäminen että ei kun sano mikä ensin housut vai paita. Jos sanon että valitse itse niin alkaa kova vastaan väittäminen että ei kun äiti valitsee.

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna lapsen päättää niissä asioissa joissa voi tehdä niinkuin hän haluaa.

Vierailija
2/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihe vaan, muiden joukossa.

Tällainen korostuu jos vain yksi lapsi.

Kokeilepa joskus sanoa vaan että pue. Sitten äkkiä menet vessaan jolloin et jää keskustelemaan aiheesta.

Väittely on mahdollista vain jos siihen osallistuu kaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä hän on tavan oppinut? Väitteleekö lapsen kanssa joku? Väitteleekö esim vanhemmat asioista keskenään?

Vierailija
4/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ikäinen lapsi?

Vierailija
5/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna lapsen päättää niissä asioissa joissa voi tehdä niinkuin hän haluaa.

Annankin. Mutta silloin hän alkaa väittämään vastaan, että ei kun äiti päättää tämän. Pääasia tuntuu olevan se vastaanväittäminen, kaikessa. Ap

Vierailija
6/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minkä ikäinen lapsi?

Täyttää nyt loppuvuonna viisi.

Ap

Vierailija
7/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaihe vaan, muiden joukossa.

Tällainen korostuu jos vain yksi lapsi.

Kokeilepa joskus sanoa vaan että pue. Sitten äkkiä menet vessaan jolloin et jää keskustelemaan aiheesta.

Väittely on mahdollista vain jos siihen osallistuu kaksi.

Kokeiltu on. Hän tulee vessan oven taakse väittämään vastaan. Kun sanon, että asiasta ei enää puhuta hän alkaa väittämään vastaan että puhutaanpas. Kun en vastaa enää mitään niin vastaanväittäminen vain yltyy jo volyymi nousee. Ap

Vierailija
8/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on pelle. Ole huomioimatta kyseistä käytöstä, muuten jatkuu aikuisikään saakka ja kukaan tyttö/poikaystävaehdokas ei jaksa tuosta käytöstä pidemmän päälle.

Vierailija
9/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanokaa joku ymmärrättekö, että tällainen voi uuvuttaa (äitiä). Vai kuuluuko minun vain iloisena jaksaa ja olen huono ihminen jos uuvun tällaiseen?

Ap

Vierailija
10/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaadi yhtäkkiä asioita. Muutamissa perusrutiineissa lapsi osaa ehkä odottaa tiettyyn aikaan jotain, esim. koska pestään hampaat jne. Älä tee numeroa käännöksistä tai vaatteista, hoida ne normaalisti ja luonnollisesti. Juttele jostain muusta joka lasta kiinnostaa. Etsi rennompaa yhdessäoloa, ei pelkkää suoritusta, suorita omia asioitasi jos siltä tuntuu. Miksi kääntyminen pitää mainita erikseen. Ehkä se on joku väitösikä tai kyselyikä. Haluaa syyn onko jokin tarpeen vai ei.

Vierailija
11/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on vaihe. Lapsi kokeilee arvovaltaansa ja taitoa argumentoida ja vedota. Jos asialla ei ole mitään väliä, anna olla. Miksi lapsen kanssa pitäisi väitellä tai jankata? Sanot asian kerran ja sillä sipuli. Lapsi saa itsekseen länkyttää niin paljon kuin jaksaa, mutta ei sinun tarvitse vaivautua. Choose your battles.

Vierailija
12/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen oma tahto ilmeisesti kehittyy tai kokeilee sitä. Mitä saa päättää itse. Vaikka vanhempi jotkut asiat valitseekin.

Vierailija
13/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin tuollainen lapsena. Äiti ei antanut mun koskaan olla oikeassa, äidin sana oli laki. Kai mä vaan yritin, että edes joskus se ois sanonu, että voidaan tehdä mun tavalla tai että mä oisin ollu oikeessa.

Vierailija
14/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahdollistat väittelyn. Lopeta se.

Esim pukutilanteessa:

Sinä: pue paita ja housut, saat päättää itse kumpi ensin

Lapsi: kumpi ensin?

Sinä: menen nyt vessaan

Lapsi huutaa oven takaa

Sinä älä vastaa

Kun tulet vessasta, älä kiinnitä lapseen huomiota vaan puhu ääneen omista asioistasi. "Täytyykin vielä katsoa että äidillä on kaikki omat jutut valmiina jne.

Älä välitä vaikka lapsi jankkaa eikä vaatteet ole päällä.

Lähdön hetkellä huomaa yllättyneesti että oho, sinullahan ei ole vielä vaatteita päällä.

No, nyt ei ole enää aikaa pukea.

Ota lapsen vaatteet kassissa mukaan ja vie hoitoon.

Uskon että oppi menee perille aika nopeaan.

Vierailija
15/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jankkaaminen loppuu vain kun et enää kiinnitä siihen huomiota. Se voi olla raskasta muutaman kerran mutta sitten lapsi oppii.

Vierailija
16/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

0/5

Vierailija
17/17 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsesi haluaa oppia argumentaatiota ja sinä vastaat tähän vain sanelemalla ja nöyryyttämällä? Tuo on vakavaa henkistä väkivaltaa lastasi kohtaan! Oletko ajatellut sitä, että voisit antaa lapsen pois, johonkin sellaiseen ympäristöön, jossa häntä arvostetaan ja rakastetaan ilman, että hänen tunne-elämänsä tuhotaan?