Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

En jaksa tahia enää tuon 11-vuotiaan kanssa

Vierailija
02.11.2022 |

Yksi hemmetin taivaanrannan maalari, joka ei huolehdi esim. hygieniasta.

Oli ns. vaikea jo lapsena. Nirsoili ruuan kanssa, sai ihan jäätäviä raivareita ihan pienestäkin kunnes teimme hänestä lasun jotta saataisiin apua. Joo, ei saatu. Lisästressiä vain kun piti olla jopa pois töistä kun kaksi naista tulee istumaan sohvalle ja kysymään että miten menee.

Raivarit loppuivat hiljalleen mutta tilalle tuli lintsaaminen koulusta, hygienian laiminlyönti jne. Ollaan lahjottu, kiristetty, uhkailtu ja kaikkea tuolta väliltä.

Ruoka-aineet vähentyneet entisestään. Ehkä kymmenen eri ruoka-aineitta uppoaa (onneksi sentään kasvaa hyvin, se on tsekattu terkkarilla). Ravitsemusterapeutillakin käytiin, ihan yksi tyhjän kanssa.

Ja hampaat....ei pese hampaita kuin joskus ja jouluna. Tiedän, että nytkin on päällä ientulehdus ja on ainakin yksi reikä (lapsi itse kertoi). Joo, voidaan me varata aika hammaslääkärille mutta siellä kieltäytyy avaamasta suutaan. Tämäkin koettu jo aiemmin ja tilanne päättyi siihen, että nukutuksessa hoidettiin reikiintyneet hampaat. Ei kuulemma halua pestä hampaita kun tulee huono olo ja hammastahna maistuu/tuntuu pahalta. Olen raahannut kotiin varmaan kymmenen erilaista tahnaa eikä mikään kelpaa. Onneksi sentään suostuu syömään purkkaa ja xylitolpastilleja. Mutta pelkään, että tilanne menee siihen, että joudutaan poistamaan pysyviä hampaita. Ja tästä ollaan yritetty puhua lapsen kanssa. Lopputulos raivarit.

Olen aivan loppu tuon lapsen kanssa. Sen lisäksi, että saa koko ajan stressata lähteekö kouluun vain, ei hygieniapuoli on kyllä toinen. Ja erityisesti nuo hampaat.

Meillä on kotona myös kaksi muuta lasta (nuorempi ja vanhempi) eikä heidän kanssaan ole lainkaan tuollaista. Päinvastoin.

Ollaan edelleen lastensuojelun asiakkaita (perhetyö lopetettiin kun heidän mielestään sille ei ole enää mitään tarvetta) ja olen melko varma, että on ihan turha sinne soitella. Saadaan taas pari naista istuskelemaan sohvalle kun meidän aikuistenkin pitäisi olla töissä. Tai viemään nuorimmaista leikkipuistoon. Joo, siitähän on tosi paljon apua meidän keskimmäisen kanssa.

Kiitos, että sain purkautua.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastensuojelu on kyllä väärä taho mun mielestäni, terveydenhuolto - lääkärintarkastukseen (lähinnä tutkimaan aistiyliherkkyksiä, autismin kirjoa, add:ta, adhd:tä jne).

Oletteko koittaneet apteekista saatavaa Salutem-tahnaa, siinä ei ole sitä vaahtoavaa natriumlauryylisulfaattia, joka aiheuttaa aftoja ja voi kirvellä pahastikin? Lisäksi se on "mautonta" eli siinä ei ole piparmittua tms makuaineita.

Meillä varmaan olisi tuollainen tilanne, jos olisin jäänyt odottelemaan apua lastensuojelusta. Sieltä tosiaan olisi tultu keskustelemaan, kun olin täysin loppu lapsen kuoleman jälkeen, mutta ei pesemään pyykkiä/tiskaamaan/tekemään ruokaa/ulkoiluttamaan taaperoa (en edes pyytänyt siivouspalvelua tms, vaan ihan perusasioita).

Vierailija
2/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitti kun kerroit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunnon rangaistuksia ei enää saa lapsille antaa, joten lastensuojelu on ainoa vaihtoehto jos lapsi itsepintaisesti kieltäytyy tottelemasta.

Vierailija
4/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ette käy töissä?

Vierailija
5/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta lapsia pitää kaikkien kumminkin tehdä tai on itsekäs, kun ne on niiiin ihania ja sitä rakkauden määrää elämässä ei voi mikään ylittää. 🥰

Vierailija
6/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunnon rangaistuksia ei enää saa lapsille antaa, joten lastensuojelu on ainoa vaihtoehto jos lapsi itsepintaisesti kieltäytyy tottelemasta.

Ennen ei menty lasten ehdoilla vaan mukulahan piru vie teki mitä vanhempi käski. Nykyään vanhemmat laittavat silkkihansikkaat käsiinsä kun koittavat lastaan varovasti ohjata toimimaan oikein. Jos mukula ei tottele, annetaan periksi, koska "lapsen ehdoilla".

Vierailija
7/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mukula ei tottele, annetaan periksi, koska "lapsen ehdoilla".

Usein tämä yhdistyy siihen, että kerrotaan lapsella olevan "nepsypiirteitä", eli että lasta ei edes voisi kasvattaa vaikka haluaisi.

Vierailija
8/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta lapsia pitää kaikkien kumminkin tehdä tai on itsekäs, kun ne on niiiin ihania ja sitä rakkauden määrää elämässä ei voi mikään ylittää. 🥰

Jep. Ja joillain epäonnisilla se on sitten ap:n kuvailemaa helvettiä. Koskaan ei voi tietää mitä sieltä tulee. Itse jätän kokonaan väliin.

Vierailija
9/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lastensuojelu on kyllä väärä taho mun mielestäni, terveydenhuolto - lääkärintarkastukseen (lähinnä tutkimaan aistiyliherkkyksiä, autismin kirjoa, add:ta, adhd:tä jne).

Oletteko koittaneet apteekista saatavaa Salutem-tahnaa, siinä ei ole sitä vaahtoavaa natriumlauryylisulfaattia, joka aiheuttaa aftoja ja voi kirvellä pahastikin? Lisäksi se on "mautonta" eli siinä ei ole piparmittua tms makuaineita.

Meillä varmaan olisi tuollainen tilanne, jos olisin jäänyt odottelemaan apua lastensuojelusta. Sieltä tosiaan olisi tultu keskustelemaan, kun olin täysin loppu lapsen kuoleman jälkeen, mutta ei pesemään pyykkiä/tiskaamaan/tekemään ruokaa/ulkoiluttamaan taaperoa (en edes pyytänyt siivouspalvelua tms, vaan ihan perusasioita).

Add:ta ollaan itse epäilty (tai jotain aistiyliherkyyttä koska esim. sukat käännettään nurinpäin kun saumat tuntuvat ikäviltä) ja asiasta puhuttu terkan kanssa mutta koska koulu noin muutoin menee (poissaoloja lukuun ottamatta) hyvin, sieltä ei olla saatu apua. Kyllä se siitä, viimeksi sanottiin.

Mutta tarttee käydä apteekista ja ostaa tuota hammastahnaa, sitä ei olla vielä kokeiltu (vain markettien valikoimaa). 

Ja perhetyöstä tosiaan saatiin vain naiset istumaan sohvalle ja auttamaan tyyliin ruuanlaitossa. Joo, sitä apua tosiaan tarvitaan kymmenen aikaan aamulla kun meidän vanhempien olisi pitänyt olla töissä.

-ap-

Vierailija
10/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulupsykalle yhteys. Mekin saatiin kotiin arviointilomakkeet ADD/ADHD vaikka koulu sujui suht hyvin. Pojalla paljon haasteita motivoitumisessa ja esim. oman toiminnan ohjaamisessa. Läksyjä jäi tosi paljon rästiin ja tunneilla jätti pääosin tehtävät tekemättä. Kokeista sai kuitenkin ihan ok numeroita.

Kyllä meillä ainakin koulu otti oman huoleni vakavasti. Olin todella väsynyt ja keinot loppu, kun en saanut poikaa tarttumaan toimeen ja motivoitumaan.

Vierailija
11/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeasti, lisääntymiselle pitäisi olla lupa. Ei mulla muuta.

Yksikään lapsi ei ansaitse huonoa äitiä, joka antaa lapsen olla kuin sika pellossa. Tuollainen heitteillejättö on karhunpalvelus lapselle, itselle ja koko yhteiskunnalle. Tosin ap ei tule tätä ymmärtämään, mikään neuvo tai apu ei tule kelpaamaan.

Vierailija
12/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Abortti mahdollisesti liian myöhäinen mutta voit aina antaa adoptioon

Vierailija
13/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi en ole ap:n tilanteessa. Mahtavaa olla sinkku!

Vierailija
14/14 |
03.11.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kuulostaa tosi paljon mun hyvän ystävän lapselta. Ja sillä lapsella on ihan oikeita neuropoikkeavuuksia, virallista autismidiagnoosia on palloteltu pari vuotta, mutta monenlaisia aistiyliherkkyyksiä, ahdistumista ym on ollut pienestä asti. Ei ole ikinä tullu toimeen muiden lasten kanssa, ei häiriköi eikä riehu, mutta ei vain pääse mukaan leikkeihin tai saa oikein ystäviä. Lapsi on nyt seiskalla ja huippulahjakas kaikissa oppiaineissa, saa lähes pelkkiä kymppejä, vaikka ei joka päivä pysty kouluun menemään.

Tuossa perheessä ei tasan ole kiinni vanhempien viitsimättömyydestä tai kasvatuksen puutteesta. Ovat fiksuja, koulutettuja, omistautuvia ja huolehtivia vanhempia, joiden muilla lapsilla ei ole mitään ongelmia. Tuo lapsi on vain sairas, tai erilainen. Lapsi ei ole kuitenkaan sillä tavalla erilainen, että jos nyt ei juuri ole joku ahdistuskohtaus päällä, ei hänessä huomaa mitään outoa.

Lasta on käytetty tutkimuksissa ja erilaisissa terapioissa varmaankin viisivuotiaasta. Vanhemmat ovat jaksaneet vaatia apua julkiselta puolelta ja pystyvät myös kustantamaan tutkimuksia ja terapiaa yksityiseltä. Ainakin toimintaterapiasta on saatu apua aistijuttuihin ja siihen että pystyy toimimaan ryhmässä. Lääkäreiltä ja terapeuteilta on saatu myös lausuntoja, joiden avulla kouluun on saatu ymmärrystä lapsen ongelmiin.

Aloittaja hae apua lapsellesi! Jos ongelmat eivät johdu kasvatuksesta, ei niitä kurilla myöskään korjata. Äläkä kuuntele ihmisten haukkuja. Jos itsellä on vain helppoja lapsia, on vaikea ymmärtää tuollaisia ongelmia. En varmaan ymmärtäisi itsekään, jos en olisi nähnyt ystävän tilannetta noin läheltä. Minun lapsi peseytyy ja pukee ja syö mitä pyydetään, on tyytyväinen ja reipas ja omatoiminen, enkä ole todellakaan panostanut kasvatukseen kuin murto-osan siitä mitä ystäväni oman lapsensa kasvatukseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi neljä