Apukoululainen kyselee - osaako joku vastata
Voisiko joku osaava sielu selittää tämän laskukaavan ja sen miten lopputulokseen päästään. Matematiikka ei ikinä ole ollut vahvuuteni ja iän karttuessa se pienikin vahvuuden murunen näyttää pienenevän. Vielä, jos saisin pyytää, niin oikein yksikertaisesti.
Kopio jonkun rahoituslaitoksen sivuilta:
"Miten vuotuinen korko lasketaan?
Vuotuinen korko lasketaan kuluttajaluotoissa aina yksinkertaisena korkona.
Yksinkertaisen koron laskukaava on seuraava: (k x p x t) / 100.
Kaavassa k merkitsee lainan pääomaa, p vuotuista korkokantaa prosentteina ja t aikaa vuosina.
Jos esimerkiksi lainasumma on 10 000 euroa, Korko on 5 % ja laina-aika 5 vuotta on korko koko laina-ajalta 2500 euroa ja vuotuinen korko 500 euroa."
Kommentit (22)
10 000e 5% 5v
________________ = 2 500e (5v aikana)
100
Kieltämättä hyvin sekavasti on selitetty.
Ensinnäkään tässä ei kai laskettu korkoa vaan vuosittaisia korkokuluja.
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään tässä ei kai laskettu korkoa vaan vuosittaisia korkokuluja.
Edellä jo laskettu.
Vuosittainen korko on 500€, Johan se kerrottiin aloitukseesa.
10 000e KERTAA 5% KERTAA 5v = 250 000e
250 000e JAETAAN 100 = 2 500e (viidessä vuodessa)
2 500e JAETAAN 5v = 500e vuodessa
.....
Kertaa kertaa kertaa
_________________ =
100
Kiitos paljon vastauksista, mutta yri tetäänkö vielä kerran. Anteeksi, mutta minun on nyt pil kottava viestini, koska jokin käyttämistäni sanoista jää moderointiin eikä tule tänne läpi.
Eli noissa kuvioissa ihan varmasti kerrotaan missä jaetaan ja missä kerrotaan, mutta en ymmärrä noita kuvioita. Ma tematiikka on vain se laji, jossa ikinä en ole loistanut. Voisiko joku kirjoittaa: 20 jaetaan kolmella ja kerrotaan kahdella jne.
Yr itetäänkö vielä kerran?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään tässä ei kai laskettu korkoa vaan vuosittaisia korkokuluja.Edellä jo laskettu.
.....
Kertaa kertaa kertaa
_________________ =100
Kiitos, yritin niin monta kertaa laittaa viestiäni, etten huomannut tähän tullutta vastausta. Tässä on minulla se ongelma, että saan tuosta laskusta erilaisen tuloksen. Ensimmäisessä kohdassa saan tulokseksi 2500. Missä teen virheen?
Nyt huomasin virheeni. Laitoin sen prosenttimerkin laskuriin. Joo, kerroin jo.
Yritän nyt tällä samalla laskukaavalla laskea omaa korkoani ja tulen taas kyselemään, jos/kun teen virheitä.
Kiitos tosi paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkään tässä ei kai laskettu korkoa vaan vuosittaisia korkokuluja.Edellä jo laskettu.
.....
Kertaa kertaa kertaa
_________________ =100
Kiitos, yritin niin monta kertaa laittaa viestiäni, etten huomannut tähän tullutta vastausta. Tässä on minulla se ongelma, että saan tuosta laskusta erilaisen tuloksen. Ensimmäisessä kohdassa saan tulokseksi 2500. Missä teen virheen?
Olet siinä vaiheessa jo jakanut 100.
Eli olet laskenut:
10 000e kertaa 5% kertaa 5v ja jaettuna 100 = 2 500e
Sinun pitää ensiksi kertoa (10 000 ja 5 ja 5) ja sen tulo (250 000) jakaa 100.
Muuten saat väärän lopputuloksen, jos kerrot kerrot kerro ja jaat.
Eli ensin
Kerrot kerrot kerrot
Katsot paljon saat
Ja vasta sitten jaat
10 000 euroa kerrotaan 5%:lla, 5% = 0,05 --> korko vuodessa on 10 000 euroa *0,05 = 500 euroa
500 euroa * 5 vuotta on 2 500 euroa.
Vierailija kirjoitti:
10 000 euroa kerrotaan 5%:lla, 5% = 0,05 --> korko vuodessa on 10 000 euroa *0,05 = 500 euroa
500 euroa * 5 vuotta on 2 500 euroa.
Tai no, eihän tossa kaavassa noin sanottu, mutta noin minä sen laskisin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
.....
Kertaa kertaa kertaa
_________________ =100
Virhe tuli siinä, ettei isäsi katsonut millaiseen naisen lastinsa laski.
Ei tainnut katsoa sinunkaan isä!
-sivusta-
Nyt alkaa päätä särkeä. Liian paljon ilmeisesti aivotyöskentelyä näin extempore.
Voisin itse päästä helpommalla, jos vain laittaisin tähän tämän oman tilanteeni. Minulla on 20 vuoden (todennäköisesti annuiteetti) laina. Lainaa eli velkaa on tällä hetkellä 49 000€. Jos korko nousee nyt 3.5%, minkä verran maksan korkoa? Voisiko tämä tietävä täällä kertoa minulle tämän. Lupaan laittaa tämän sivun muistiin ja opetella tämän laskun itse.
En muuten ymmärrä mikä tuo luku 100 on. Ei millään tavalla mene jakeluun.
Olen miettinyt itseni sivistämistä - ehkä kannattaisi aloittaa matematiikasta. Tosin olen sen ikäinen, että en saavuta sen oppimisella enää mitään.
Kiitos.
Prosentti =pro centa
eli sataa kohden, 5% = 5/100,
Joka on 0,05
Jos ei ole jotain erityistä tarvetta oppia laskemaan itse, niin prosenttilaskuja on helppo laskea esim. tällä sivulla: https://www.laskurini.fi/matematiikka/prosenttilaskuri
Nyt laskin sen. Onko tämä oikein = 1715€/vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole jotain erityistä tarvetta oppia laskemaan itse, niin prosenttilaskuja on helppo laskea esim. tällä sivulla: https://www.laskurini.fi/matematiikka/prosenttilaskuri
Kiitos tästä. Olen tietoinen näistä laskureista ja niitä käytänkin, mutta tässä en todellakaan tiennyt mitä lukuja sinne syöttäisin. En nytkään ymmärrä näitä lukuja, mutta yritän...
Vierailija kirjoitti:
Nyt alkaa päätä särkeä. Liian paljon ilmeisesti aivotyöskentelyä näin extempore.
Voisin itse päästä helpommalla, jos vain laittaisin tähän tämän oman tilanteeni. Minulla on 20 vuoden (todennäköisesti annuiteetti) laina. Lainaa eli velkaa on tällä hetkellä 49 000€. Jos korko nousee nyt 3.5%, minkä verran maksan korkoa? Voisiko tämä tietävä täällä kertoa minulle tämän. Lupaan laittaa tämän sivun muistiin ja opetella tämän laskun itse.
Olen miettinyt itseni sivistämistä - ehkä kannattaisi aloittaa matematiikasta. Tosin olen sen ikäinen, että en saavuta sen oppimisella enää mitään.
Kiitos.
49 000e kertaa 3.5% kertaa 20v jaettuna 100 = 34 300 (20 vuodessa)
Eli
34 300e jaettua 20v = 1 715e vuodessa ja
kuukaudessa 142.19e korkoa
49 000e kertaa 3.5% kertaa 20v jaettuna 100 = 34 300 (20 vuodessa)
Eli
34 300e jaettua 20v = 1 715e vuodessa korkoa
Eli
1 750e jaettuna 12 = 142.19e kuukaudessa korkoa
Vierailija kirjoitti:
Kiitos.
Ei nämä mitään helppoja laskuja ole, sillä sinä kuitenkin lyhennät lainaa joka kuukausi, joten lainapääoma pienenee, jolloin korkokin pienenee. Pankkien sivuilla taitaa olla laskureita tai sitten tekee ihan google-haun.
Nostan, jos joku jaksaisi tai osaisi selittää tämän. Taisin otsikoida viestin huonosti ja onhan tässä tietysti oma vaivansa vastaamisessakin.