Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ulkona säkkipimeää, ei jaksa edes lenkille enää lähteä

Vierailija
31.10.2022 |

Mikä järki oli siirtää kelloja?

Kommentit (88)

Vierailija
41/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sama täällä kuin aloittajalla. Talviajan alkaessa loppuu iso osa ulkoharrastuksista ja aktiviteeteistä kun ei viitsi säkkipimeyteen mennä. Alkaa vähän kuin talvikooma ja lähinnä istun kotona lihottaen itseäni. Talviaika kansanterveydellekin haitallista.

Paitsi että talviaika on terveellisempi.

Kummatkin on yhtä haitallisia enemmistö iltavirkuille.

Vierailija
42/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lähdin koiran kanssa aamulenkille 7:30 oli ihanan valoisaa, toisin kuin viime viikolla samaan aikaan oli säkkipimeää. Aamulla sitä valoa kaivataan. Kohta alkaa pohjoisessa kaamos, ei aurinko nouse ja etelässä masennutaan.

Etkö vie koiraasi kuin aamuisin ulos?

Ja kiva, että sinulla on noin joustavaa elämässä, että lenkität koiraa, kun muiden pitää vähintään olla jo matkalla töihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin pimeys on ollut este lenkkeilylle?

No onhan se ihan eri asia työpäivän jälkeen ulkoillessa saada imeä itseensä edes vähän päivänvaloa, kuin talsia koko päivä joko sisätiloissa tai pimeydessä.

Mikset ime aamulla.

Mä ainakin olen silloin jo töissä.

-eri

Vierailija
44/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitää ottaa taskulamppu mukaan, jos aikoo mennä metsikköisiin paikkoihin harrastaa.

Pari viikkoa sitten tuli frisbeegolfattua ja yksi kiekko tuli hukattua. Sitten mä lähdin uudelle kierrokselle, jotta löytäisin sen kiekon. Aika nopeasti se pimeys tuli ja kello oli seitsemän illalla. Pyöräni lampun otin sitten taskustani ja ilman sitä lamppua olisin ollut ihan umpipimeässä metsikössä eli en varmasti olisi löytänyt sieltä frisbeegolf radalta helposti pois.

Lampun valon avulla sitten yritin löytää sitä kadonnutta kiekkoa, mutta eipä sitä tullut löydettyä. Kivan jännittävä olo oli siellä pimeässä metsässä. Tunnelma oli kuin jostain kauhupelistä ja mä kuvittelin huumori mielellä, että mistä päin se Slenderman oikein tulee.

Korien ja tii-paikkojen avulla osasin kulkea siellä metsikössä ja radan mukaan kun menin niin pääsin myös sieltä metsästä pois.

Kyllä tuolla ulkona oleva pimeys vie näkökyvyn, jos ei ole mitään keinotekoisia valoja läsnä.

Vierailija
45/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kelloista puhutaan niin hyvin epätyypillinen mielipiteeni on, että talvella voisi olla kesäaika ja kesällä talviaika tai -1.

Ehdottomasti talveen kesäaika. Kesällä voi olla mikä vain, kun on aina valoisaa.

Etelän mailla on pimeää kesälläkin. Ei olleet suomalaisia jotka keksi kesäaikaan siirtymisen.

Täällä siirtymistä ei olisi edes tarvittu kun kesäillat on valoisia.

Etelässä on kuuma kun aurinko paistaa, mutta kun aurinko laskee tulee viileämpi. Niille ajansiirrolla on ollut suurempi merkitys kuin meille.

Vierailija
46/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla oli valoisaa. Iltapäivällä pimeä laskeutuu nopeammin, mutta ei vielä neljältä ole säkkipimeää. Joulun aikaan kyllä.

Vierailija
47/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ottaa taskulamppu mukaan, jos aikoo mennä metsikköisiin paikkoihin harrastaa.

Pari viikkoa sitten tuli frisbeegolfattua ja yksi kiekko tuli hukattua. Sitten mä lähdin uudelle kierrokselle, jotta löytäisin sen kiekon. Aika nopeasti se pimeys tuli ja kello oli seitsemän illalla. Pyöräni lampun otin sitten taskustani ja ilman sitä lamppua olisin ollut ihan umpipimeässä metsikössä eli en varmasti olisi löytänyt sieltä frisbeegolf radalta helposti pois.

Lampun valon avulla sitten yritin löytää sitä kadonnutta kiekkoa, mutta eipä sitä tullut löydettyä. Kivan jännittävä olo oli siellä pimeässä metsässä. Tunnelma oli kuin jostain kauhupelistä ja mä kuvittelin huumori mielellä, että mistä päin se Slenderman oikein tulee.

Korien ja tii-paikkojen avulla osasin kulkea siellä metsikössä ja radan mukaan kun menin niin pääsin myös sieltä metsästä pois.

Kyllä tuolla ulkona oleva pimeys vie näkökyvyn, jos ei ole mitään keinotekoisia valoja läsnä.

Yösuunnistusrasteilla rastilla voi olla heijastin. Laita heijastinteippiä kiekkoihin.

Pimeässä metsässä kulkeneena päällimmäinen ajatus ettei palellu. Jos kengät on kastunut voi vilustua.

Ulkoilmaihmisen varustus on ainakin taskulamppu, jolla voi myös sokaista hyökkääjän. Ihmisethän ne on vaarallisimpia.

Karttaa (Google Maps, Karttaselain) on hyvä katsoa valokuvamuistimaisesti jo ennalta meni mihin tahansa ja hahmottaa ympäristö: tuolla suunnassa on esim tien melua. Tähtien, maamerkkien avulla voi suunnistaa. Jopa puiden rungosta voi päätellä missä on etelä, jolla puolella jäkälä kasvaa.

Pieni avaruushuopa eli lämpölakana ei paljon paina, tosin siihen kietoutuneena ei puhelin välttämättä toimi, mutta voi pelastaa hengen esim jos on mulahtanut.

On joskus kiva olla itse tuolla kolmiulotteisesti IRL kuin pelata jotain seikkailupeliä sisällä.

Vierailija
48/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo kun olin siellä pimeässä metsässä etsimässä kiekkoa, niin se ei ollut yhtään suunniteltua, että olisin ollut siellä pimeään aikaan. Se oli itselleni suuri yllätys kuinka nopeasti pimeä tulee.

Tutuille lenkkipoluille voisi mennä jatkossa lenkkeilee pimeän aikaan, sillä aika kivan tunteen se pimeys tuo siihen lenkkeilyyn.

Eihän siinä voi eksyä, kunhan pysyy vaan tiellä ja tutuilla teillä.

Vierailija
49/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan kiva, että on normaaliaika. Ei haittaa pimeys illalla, sitä on kohta muutenkin joka tapauksessa.

Kesäajassa on se huono puoli, että aurinko ei sammu illalla ollenkaan vaan on vaikea rauhoittua nukkumaan.

Vierailija
50/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistäkää ne valot päälle! Näin, ongelma ratkaistu.

Vierailija
51/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensi lauantaina vasta pimeää onkin kun kekri, köyri. Sanontakin täällä Savossa.

Pimmeetä ku köyrinä perseessä.

Vierailija
52/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanko antaa kiekkoilijalle myös yhden kätevän vinkin? Nimittäin sellaista teippiä tai maalia joka hehkuu pimeässä. Sitä tarvitsee pitää hetken aikaa taskulampun valossa, mutta sen jälkeen kiekko on itsevalaiseva.

En itse harrasta lajia, mutta olen tätä konstia käyttänyt muissa ulkoharrastuksissa pimeällä. Myös kotona olen teipillä merkannut ovenkahvat ja valokatkaisijat helpottamaan pimeällä kulkua, ja myös sähkökatkon tai lamppujen palamisen varalta.

Ei maksa montaa euroa nuo teipit ja maalit.

Vierailija
53/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo kuunsirppi valaisee hyvinkin nyt.

Vierailija
54/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä! Pimeäähän ei tulisi muuten, mutta kun niitä kelloja siirretään.

Vierailija
55/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lähdin koiran kanssa aamulenkille 7:30 oli ihanan valoisaa, toisin kuin viime viikolla samaan aikaan oli säkkipimeää. Aamulla sitä valoa kaivataan. Kohta alkaa pohjoisessa kaamos, ei aurinko nouse ja etelässä masennutaan.

Etkö vie koiraasi kuin aamuisin ulos?

Ja kiva, että sinulla on noin joustavaa elämässä, että lenkität koiraa, kun muiden pitää vähintään olla jo matkalla töihin.

Aamulla pitäisi olla valoisaa jotta jaksaa herätä, iltaisin pimeää jotta saisi unen. Suomen kesät ovat valoisuuden suhteen kauheita.

Vierailija
56/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamupäivästä oli kivaa lenkkeillä kun aurinko paistoi ja oli muutenkin ihan kiva sää, ei edes tuullut yhtään. Kävin kaupoilla iltapäivällä ja kotiin palatessa alkoi jo hämärtää eikä enää huvittanutkaan tehdä mitä olin suunnitellut, koska liian pimeää. Sytyttelin sitten kynttilät ja avasin viinipullon.

Vierailija
57/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tämä ole valkoihoisen asuinpaikka. Espanjaan. 

Vierailija
58/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kamalaa! Eiks ookin? Koko syksynä en ole viitsinyt käydä lenkillä, nyt olisin lähtenyt, mutta kun on talviaika ja niin pimeetä illalla.

Tämä on aivan karmeeta.

Monena aikaisempanakin syksynä olisin aloittanut lenkkeilyn, mutta aina paluu normaaliaikaan on pilannut suunnitelmani.

Mikä neuvoksi?

Kukaan ei kuuntele minun valituksiani!

Vierailija
59/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ruikuttavat luuserit on hyviä keksimään tekosyitä siihen että ei tarvitse tehdä mitään.

Joku masokistinen pimeyden asianajaja taas. Minä lenkkeilen säässä kuin säässä, mutta aika ankeaa on, kun kellot ehdoin tahdoin siirretään niin, että sen joutuu tekemään pimeässä. Pimeänä vuodenaikana tunnilla on iso merkitys.

Mutta ymmärrätkö että se pimeä tulisi kokoajan aiemmin ja aiemmin vaikka kelloja ei siirrettäisi. Parin viikon päästä olisi joka tapauksessa pimeää, vaikka ei siirrettäisi kelloja.

Vierailija
60/88 |
31.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se sun valoisuus aamulla kestää tasan kaksi viikkoa ja sit on taas pilkkopimeää.

99 % ihmisistä tarvitsee valoa töiden jälkeen. Kukaan ei kaipaa yhtä aamun "valoista" tuntia parin viikon ajan.