Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen kuullut että synnytys menee usein samanlailla kuin omalla äidillä. Pelottaa.

Vierailija
04.11.2006 |

Äitini synnytys meni niin huonosti kuin synnytys vaan voi mennä. Kesti 20 tuntia, juutuin kiinni jolloin minut runnottiin väkisin ulos niin että monta luuta selästäni murtui/murrettiin. Olin ollut niin kauan jumissa napanuora kaulan ympärillä että olin syntyessä eloton ja sininen. Jouduin happikaappiin moneksi päiväksi, ja minulla epäiltiin aivovammaa (onneksi ei tullut!). Äidilleni jäi tästä niin hirveät traumat ettei koskaan halunnut lisää lapsia. Onko sama odotettavissa itselläni?! Pelottaa. Voiko tästä mennä puhumaan jollekin? Alkuraskaus menossa vasta...

Kommentit (17)

Vierailija
1/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

oo56tko jostakin landelta, jossa kohtalonusko voimakasta?

Vierailija
2/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kyllä kuullut ennen moista väitettä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokaisen naisen eri synnytyksetkin voi olla kovin erilaisia. Ja muutenkin, onhan toi synnyttäminen vähän muuttunut kuitenkin jostain 70-luvusta, nykyisin kuulostais aika oudolta että vauva tolla tavalla runnottais! Eiköhän tossa tilanteessa nykyään tehtäis hätäsektio. Mutta puhu peloistasi ihmeessä neuvolassa.

Vierailija
4/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli pää jäi jumiin, vauva oli eloton jne. Mulla takana 2 synnytystä, helppoja ja nopeita. Älä suotta huolehdi etukäteen.

Vierailija
5/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini eka synnytys yli 24 h, mun eka synnytys 7 h. Äidille ei epparia eikä tikkejä, mulle eppari joka vaati 5 tikkiä. Äidin eka lapsi 3880g ja 53 cm, syntyi rv 40+2. Mun esikoinen 2800g ja 50 cm, rv 40+5 syntyi.

Äitini toinen synnytys kesti kokonaisuudessaan vain 1,5 h. Mun toinen synnytykseni kesti yli 12 h. Äidille ei repeämiä, mulle II asteen repeämä joka vaati 7 tikkiä. Äitini toinen lapsi 4590g ja 54 cm, mun toinen lapsi 3500g ja 54 cm.

Ainoat yhteneväisyydet: molemmilla eka lapsi tyttö ja toinen poika. Ja kummankaan mielestä synnyttäminen ei ollut ollenkaan kamalaa :)

Puhu peloistasi neuvolassa, niin pääset tarvittaessa pelkopolille.

Vierailija
6/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

geneettinen taipumus on olemassa.

t. kätilö

Vierailija
7/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolassa että osataan varautua pahimpaan? Mitä nykyään tehdään jos synnytys pitkittyy ja lapsi jää jumiin? Toivottavasti tosiaan ei menisi synnytys samanlailla kun äidillä, niinkun moni sanoikin (kiitos lohduttavista kommenteista!). Mutta mun kohdalla on siis todennäköisempää että noin käy, kuin keskivertosynnyttäjällä?!

Vierailija
8/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu etukäteen synnytyssairaalassasi äitisi synnytyksestä. Synnytysvalmennuskeskustelujen yhteydessä kätilöt yleensä kysyvät näitä muutenkin. t. kätilö

Vierailija
9/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidilläni on kaikki synnytykset (6kpl) olleet aika pitkiä ja tarvittu tippaa että on saatu edistymään. Itselläni 2 synnytystä takana, eka 3,5h ja toinen 1,5h.

Vierailija
10/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietty, jos haluat ajatella niin, senkun ajattelet....oletko kenties niitä naisia joiden raskaudet on ah niin dramaattisia, ja synnytystäkin dramatisoidaan etukäteen heti siitä päivästä alkaen kun testiin tuli kaksi viivaa?

Sinä et ole äitisi. Äitisi ei ole sinä. Piste.

Vierailija:

neuvolassa että osataan varautua pahimpaan? Mitä nykyään tehdään jos synnytys pitkittyy ja lapsi jää jumiin? Toivottavasti tosiaan ei menisi synnytys samanlailla kun äidillä, niinkun moni sanoikin (kiitos lohduttavista kommenteista!). Mutta mun kohdalla on siis todennäköisempää että noin käy, kuin keskivertosynnyttäjällä?!

Vierailija
11/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti eivät pidä mua ihan pöpinä kun tollasia kyselen! Mut periaatteessa kai synnytyskanavan ahtaus voi olla geneettistä. En kyllä sektioonkaan haluaisi mutta haluaisin varmuuden siitä että jos näyttää siltä että vauva on jäämässä jumiin, saisin sektion eikä vauvaa runnottaisi väkisin ulos imukupilla tms. :(

Vierailija
12/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

En dramatisoi raskautta todellakaan, mutta tuskin olen ainoa nainen jota synnytys pelottaa/arveluttaa... ap

Vierailija
13/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sitä imukuppia ei kannata turhaan pelätä.

Vierailija
14/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun synnytys tosin päättyi sektioon.

Vierailija
15/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkä itse ole ikinä kuullut että äitien ja tyttärien synnytykset olisivat samanlaisia. Omalla äidilläni on takanaan 3 suht helppoa tai normaalia synnytystä, minulla 1 vaikeahko (repeämä joka on todella harvinaista laatua).

Suurin osa synnytyksistä sujuvat hyvin. Jokainen synnyttäjä varmaan tuntee kipua mutta siitä selviää. Ja jos oikein pelkäät, voithan kysyä olisiko sektio kohdallasi mahdollista. Pelkohan voi esim. vaikeuttaa ponnistusta tms. joten joskus sektiokin voi olla pelon takia aiheellinen.

Ja nykyään kätilöt huomaavat poikkeavat tilat varmasti helpommin kuin äitisi sinua synnyttäessään.

Huoli pois ja onnellista loppuodotusta ja synnytystä!

Vierailija
16/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivon kyllä että voin synnyttää alakautta ja että kaikki menee hyvin mutta silti pelko kytee takaraivossa. Eikä äitinikään osaa minua tukea kun häntä itseäänkin kauhistuttaa et miten mun synnytys menee... No, puhun siis neuvolassa tästä. Ja yritän nauttia tästä raskaudesta kumminkin! :) ap

Vierailija
17/17 |
04.11.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli yhtä hyvin olet voinut periä isäsi puolen synnytysominaisuuksia.

Omalla äidilläni on ollut hitaita synnytyksiä ja niin minullakin. Mutta omani ovat kyllä olleet omatoimisempia. Ensimmäinen synnytykseni kesti 18 tuntia, mutta ei se ollut paha juttu. Nykyään kyllä annetaan esim. oksitosiinia suoneen, jos synnytys ei näytä edistyvän. Ja ylipäätään kannustetaan aktiiviseen synnytykseen. Äitisi nuoruudessa ajateltiin eri tavoin. Synnytyksen edistymiseen voi synnyttäjäkin vaikuttaa esim. pysyttelemällä liikkeellä. Toinen synnytykseni pitkittyi paljolti siksi, että jäin vaan istumaan paikoilleni keinutuoliin pitkiksi ajoiksi, kun se oli kivutonta ja aamuyön kätilö huiteli muualla (uudelleensynnyttäjiä ei välttämättä vahdita yhtä tarkasti kuin ensisynnyttäjiä). Olisi kannattanut kävellä ympäriinsä. Mutta ei se mitään, kätilön vaihduttua siihenkin synnytykseen saatiin vauhtia oksitosiinilla ja vauva oli syntynyt tuosta tapahtumasta kolmen tunnin sisällä.

Onnea AP synnytykseen! Ja huo synnytyspelot ovat hyvin tavallisia. On mahdollista päästä pelkokeskusteluun synnytyssairaalaan etukäteen (olen itse käynyt sellaisessa). Ja neuvolassa kannattaa puhua asiasta avoimesti. Ehkä sinulta synnytyksen lähestyessä jopa kysytään tuntemuksistasi. Ainakin minulta on kysytty (ja ohjattiin pelkokeskusteluun sen pohjalta.)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kolme