Miksi suomalaiset ei tippaa?
Olen huomannut, että kovin harva suomalainen antaa tippiä ravintolassa tai kahvilassa tms. Mistä tämä johtuu?
Kommentit (52)
Minä tippaan ja hyvin. Ihan vain osoittaakseni että kädessäni oleva Rolex ja ravintolan edessä oleva Lexus eivät ole syöneet kaikkia rahojani. Köyhät voivat olla tippaamatta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi tippiä pitäisi antaa nimenomaan ravintolan tarjoilijoille? Miksei muillekin palveluammatissa toimiville, esim. myyjille, jotka palvelevat asiakasta R-kiskilla, vaatekaupassa tai kodinkoneliikkeessä, miksi kampaaja tai parturi saa tippiä tai hieroja? Siksi, koska Suomessa ihmiset saavat työstään tes:n mukaista palkkaa.
Olen töissä Ärrällä ja saan tippiä lähes päivittäin. Ne rahat menevät kyllä tippikuppiin jonka kauppias sitten tyhjentää omaan taskuunsa.
Tippaus muuttui Veikkaukseksi jo 1940-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu kulttuuriin. Ei kuulu monessa muussakaan maassa.
Aika junttimainen syy. Johan tuo kuuluu hyviin tapoihin sillä tavoin kiittää hyvästä palvelusta.
Kiitän hyvästä palvelusta siten, että saatan mahdollisesti tulla samaan ravintolaan uudestaankin.
Harmi että se ei tuo rahaa tarjoilijalle vaan omistajalle.
Eli liiketoiminnan jatkuminen ei tuo rahaa tarjoilijalle?
Joskus voisin tippaa erityisen hyvästä palvelusta, mutta toistaiseksi kiitokset tuntuvat järkevämmältä.
Mistä sinä olet muuttanut Suomeen?
Yllättävän hyvin olet oppinut suomea, mutta miten sinä et ole tullut tietämään, että Suomessa työnantajan maksavat palkkaa, ja se on huomioitu palvelujen ja tavaroiden hinnoissa?
Hyvän palvelun kanssa sillä ei ole mitään tekemistä vaan eräissä maissa/kulttuureissa on kyse siitä, että työnantaja ei ole vastuussa palkanmaksusta samalla tavalla kuin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi tippiä pitäisi antaa nimenomaan ravintolan tarjoilijoille? Miksei muillekin palveluammatissa toimiville, esim. myyjille, jotka palvelevat asiakasta R-kiskilla, vaatekaupassa tai kodinkoneliikkeessä, miksi kampaaja tai parturi saa tippiä tai hieroja? Siksi, koska Suomessa ihmiset saavat työstään tes:n mukaista palkkaa.
Olen töissä Ärrällä ja saan tippiä lähes päivittäin. Ne rahat menevät kyllä tippikuppiin jonka kauppias sitten tyhjentää omaan taskuunsa.
Ilmeisesti asiakkaat ovat enemmän muita kuin alkuperäisiä suomalaisia. Entä työnantaja? Tippi kuuluu kyllä yleensä aina sillä työntekijälle, ei työnantajalle.
Vieläkö tippi on näinä korttimaksujen aikoina käytössä missään muissakaan maissa?
Suomalaiset on niin pienituloisia ja köyhiä ettei ole kyllä varaa maksaa yhtään ylimääräistä mistään asiasta, meiltä kynitään jo muutenkin niin maksimaalisesti sitä rahaa veroina ja maksuina muutenkin vähäisiin tuloihimme nähden, että ei pysty mitään ylimääräistä maksamaan enää, hyvä jos enää pakollisista menoista selviää jotenkuten, ja yhä useampi ei maksuhäiriömerkinnöistä päätellen pystykään.
Tämäkin sähkönhinnassa rosvoaminen tulee varmasti räjäyttämään maksuhäiriöt ennennäkemättömälle tasolle!
Vierailija kirjoitti:
Finnarna är snåla och krogarna i Finland dyra. En dålig kombination.
Som synes stämmer påståendet. Samtliga inlägg understryker någondera argumentet. Då fakta är impopulärt, blir det tummen ner.
Minusta tippaaminen on nöyryyttävää työntekijää kohtaan. Onneksi Suomessa on kunnolliset palkat, niin ei ole tarvetta eikä tapaa tippaamiselle. Siis että annetaan pikkuisen rahaa suoraan käteen, jos ollaan palveluun tyytyväisiä. Todella vanhanaikaista ja nöyryyttävää. Itse olen jättänyt tippiä ainoastaan siivoojille laittamalla ne näkyvälle paikalle hotellihuoneen pöydälle pienen kiitoslapun kanssa. Samalla olen tyhjentänyt mukaan lompakosta kolikot ja tuntenut siitä hieman syyllisyyttä, mutta toisaalta en ole tehnyt kolikoilla enää mitään maasta poistuessa ja siivoojalle niistäkin voi olla hyötyä. Siis tipin päälle.
Tippaaminen on myös veikkaamista.
Harmi että se ei tuo rahaa tarjoilijalle vaan omistajalle.