Kuinka paljon sairaanhoitaja(AMK)-opinnoissa on varsinaista TYÖSSÄ opiskelua (oikeallla työpaikalla)?
Itselläni on ikää jo 40 v. ja yksi AMK-tutkintokin (ei terveydenhuoltoalalta) lukuisten opisto-tutkintojen lisäksi, mutta vakituisesta työpaikasta ei tietoakaan. Olen siis niin kyllästynyt tähän tilanteeseen, että olen jo harkinnut lähteä opiskelemaan täysin uutta alaa ja kun sairaanhoitajilla kuulemma töitä riittää, niin miksipä ei.
Kuitenkin puistattaa ajatus, että tämän ikäisenä pitäisi vielä istua koulussa pitkiä aikoja, eli minkä verran sairaanhoito-opinnoissa on työssä oppimista eli töissä käyntiä ja saako työskentelystä palkkaa (minkä suuruista?)?
Olen harkinnut lähihoitajaksi opiskeluakin, kun ko. ammattiin voi opiskella myös oppisopimuksella (tietääkseni sairaanhoitajaksi EI voi) ja enimmäkseen käydä töissä siis samalla. Toisaalta kun lähäriksi opiskelu kestää käsittääkseni vain 1 vuoden vähemmän aikaa, niin ajattelin, että samantienhän voisi pakertaa sairaanhoitajaksikin... Onko sairaanhoitajaksi hankalaa vai helppoa päästä opiskelemaan?
Kommentit (7)
Hölmönä kysyn, kun minun opiskeluaikoinani puhuttiin vielä opintoviikoista... AP
Ja onkohan tällaisen " ummikon" vaikeaa päästä opiskelemaan ko. alaa, kun ei takana ole aiempia terveydenhuoltoalan opintoja? Ap
Meillä oli muistaakseni joku luetun ymmärtäminen, " jatka piirrosta" -testi, " mitä näet kuvassa" -testi, ja sitten oli ryhmäkeskustelutilanne sekä henkilökohtainen haastattelu. Eli se hyvä puoli tossa on, että ei tarvi lukee pääsykokeisiin varsinaisesti.
oppilaitos sen sijaan maksaa työpaikallle. Sen takia opiskelija ei saisi koskaan olla työ voimaa (harjoittelussa) vaan pitäisi voida olla opiskelijana.
Toivottavasti teillä on myös vuorovaikutusharjoituksia- ottakaa potilaat toisissanne- eivät ne turhaan terveydenhoidon pariin tulee vaan APUA/ hoitoa hakemaan.
Harjoittelussa teet ohjaajasi kanssa samaa vuoroa (aamu, päivä, yö) ja vuoroja tulee myös viikonlopuille. Monesti opiskelijat lasketaan työntekijöiksi esim. että varsinainen hlökunta saa palaveerata rauhassa, tämä on kirjoittamaton sääntö. Opiskelija ei tietenkään saa tehdä omavaltaisia päätöksiä, mutta perushoidollisia toimenpiteitä kylläkin.
ua, eli kirjallisia tehtäviä todella paljon.
Ekana vuonna oli muistaakseni 5 viikkoa harjoittelua.
Seuraavana vuonna 8 vko + 8vko.
Tänä vuonna 3+3+3 viikkoa sekä nyt suuntautumisaikana 8 vko ja ensi keväänä 8 vko.
Olen kokenut mielekkäänä opiskelun ja harjoittelut olleet antoisia ja minut on otettu kaikissa paikoissa hyvin vastaan.
Olenkin sitä mieltä, että nyt on oivallinen aika opiskeluun;
lapset isompia ja omaa aikaa löytyy. lisäksi jaksaa tehdä keikkaa sairaalassa opisleujen lomassa.