Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kirkosta eroaminen

Vierailija
26.10.2022 |

Olen alkanut miettiä kirkosta eroamista. Olen kuulunut kirkkoon aina, käynyt riparin, mennyt naimisiin kirkossa, lapsi on kastettu. Lapsena sanonut aina iltarukoukset ja ruokarukoukset, mutta muuten uskonto ei näkynyt lapsuudenperheeni arjessa.

Silti olen lapsesta asti sydämmessäni tuntenut että Jeesus ja kumppanit ovat satua. En ole eronnut kirkosta, koska olen ajatellut kirkollisverot jonkinlaisena hyväntekeväisyytenä eikä meillä ole ollut isompia rahahuolia. Mutta nyt olisi hyvä jostain säästää, ja kahden insinöörin taloudessa kirkollisveroihin menee vuodessa kuitenkin ihan merkittävä summa. Lisäksi uskovaisten paasaus ja typerä hurskastelu esimerkiksi aborttikeskustelussa alkaa ärsyttää.

Mutta miten käytännössä? Eroakirkosta.fi? Miten vaikuttaa 10 v. lapseen? Hän on koulussa uskontotunneilla, ei tykkää niistä eikä usko, mutta yleissivistyksen takia pidän ihan hyödyllisenä. En ole varma onko tuossa alle 50 oppilaan koulussa et:tä erikseen. Eri luokka-asteille ei ainakaan, kun nytkin on yhdysluokat. Mutta eikö lapsi voi jatkaa uskonnontunneilla, vaikka me vanhemmat eroaisimme? Riparia en jaksa vielä miettiä, päättäköön itse siinä vaiheessa.

Ja eikö olekin niin, että jos eroaa ennen vuodenvaihdetta, niin seuraavana vuonna ei enää mene kirkollisveroa?

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin sitten katsomassa mitä kirkollisverolaskuri antaa maksamani veron summaksi: 671,36 € vuodessa! Mies tienaa vielä vähän enemmän kuin minä, joten me maksamme kirkolle melkein 1500 € joka vuosi.

Eiköhän tämä ole nyt tässä.

Vierailija
2/6 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen eroamassa säästösyistä! Ei uskoon kirkon jäsenyyttä tarvitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vanhemmat eivät kuulu kirkkoon, saatte valita, meneekö lapsenne uskonnon tunneille vai et tunneille. Käsittääkseni elämänkatsomustiedon opetus pitää järjestää, vaikka olisi vain yksi oppilas tulossa niille tunneille. 

Vierailija
4/6 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit erota kirkosta helposti ton Eroakirkosta.fi sivuston kautta. Ei vaikuta lapseen automaattisesti mitenkään. Tuolla niitten sivuilla on toi yleisiä kysymyksiä kohta, sieltä voi selvittää tarkemmin.

Vierailija
5/6 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Erosin aikoinaan kirkosta, kun kirkko ei suostunut vihkimään minua, kirkkoon kuuluvaa, kastettua, rippikoulunkäynyttä ja kirkollisveroni maksanutta jäsentään.

Syynä oli, ettei vaimoni kuulunut kirkkoon. Mietin, että mistä minä kirkolle maksan, kun en sitä yhtä kertaa saanut kirkon palveluita, kun olisin halunnut. Erosin seuraavana päivänä.

Vierailija
6/6 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä olisi nyt hyvä vinkki kaikille sähkön ja elintarvikkeiden hinnannoususta huolestuneille.