Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko kukaan palstalla olijoista saanut/syönyt Roaccutania?

Vierailija
26.10.2022 |

Miten prosessi meni? Miten ja kuinka usein eri labroja otettiin? Mitä sivuoireita lääkityksestä tuli ja ennen kaikkea miten akne/iho reagoi? Kuinka kauan söitte ennen kuin alkoi vaikuttamaan, tuliko pahenemisvaiheita?

Kommentit (16)

Vierailija
1/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

UP

Vierailija
2/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse, mutta lapsi söi kaksikin kuuria. En muista tarkkaa ikää, mutta jotain 13 -15 ja toinen alle 20 tai sinnepäin. Pitkiä kuureja n.3 kk, ennen ensimmäistä testattiin olisiko pitkä antibiootti kuuri riittänyt.

Ihoon vaikutus oli, että se pelasti hänen kasvojensa ihon. Akne oli sellainen, joka teki "paakkuja" ihon alle näkyvien lisäksi. Pelkäsin arpia, mutta niitä ei montaa jäänyt. Mitään sivuvaikutuksia ei ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kaveri kävi ihosairaalan lääkärillä ja sai kuurin, labrat oli aluksi ja aina muutaman kuukauden välein. Huulet ja kaikki oli ihan hirveän kuivat koko kuurin ajan. Söi 9kk, noin 6kk kohdalla alkoi selvästi vaikuttaa ja iho on nyt tosi paljon parempi.

Vierailija
4/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin kauan sitten ennen kuin oli mitään määräyksiä labroista ja muista. Ei auttanut mulla akneen, joka parani muilla keinoilla. 

Vierailija
5/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt 3 pitkää kuuria ja 1 lyhyen. Haittavaikutukset lähinnä lihaskipuja. Aina akne on kuurien jälkeen uusinut melko nopeasti.

Vierailija
6/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 6 kk kuurin 27-vuotiaana. Jos olisin tiennyt, millaiset sivuoireet lääkkeestä tulevat, en olisi ottanut sitä. Mulla ei ollut muita oireita kuin tosi kuivat silmät, mutta ne oireet olivat sitten sitäkin pahemmat. Aivan helvetillinen silmien ärsytys ja kuivuus vielä joitakin kuukausia kuurin loppumisen jälkeen ja siinä yhteydessä pari pahaa silmätulehdusta. Akne parani kuurin aikana, mutta näppyjä alkoi puskea heti kuurin jälkeen. Eli omalta kohdaltani täysin turha kokeilu ja helvetilliset sivuoireet. Plus tiestysti,lääkkeen hinta, mikä sekään ei ollut edullinen.

Vierailija
7/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kuuria alle kolmekymppisenä. Ekan kuurin alussa järkyttävä pahenemisvaihe pari kk, kun keho puski kaikki akneaineet pintaan.  Limakalvojen kuivumista oli myös paljon. Sitten yhtäkkiä katosivat. Toinen kuuri viimeisteli työn eikä ole näkynyt merkkiäkään sen jälkeen.

En muista miten monta seurntakäyntiä oli.

Vierailija
8/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorena söin. Tämä oli vuosituhanteen vaihteessa joten en joutunut juoksemaan labroissa. Iho parani täysin. Hiuksille ei kyllä tehnyt hyvää. Silti suosittelen mielummin kuin kamppailla aknen kanssa.

Vierailija
9/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi kuuria söin päälle kolmekymppisena lasten teon jälkeen. Huulet kuivui ja halkeili ja naama näytti kamalalta. Arvot pysti hyvinä. Akne loppui vihdoin ja viimein siihen, eli kannatti.

Vierailija
10/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin 18-vuotiaana akneen. Se on kova myrkky, joka aiheuttaa sikiövaurioita ja muitakin potentiaalisesti vakavia haittoja, joten nykytiedon valossa en söisi itse, vaan testaisin kaiken muun avun ensin.

Akneni lieveni hiukan mutta ei parantunut. Jotkut saavat pysyviä haittoja kuten yliherkkyyden auringolle. Minä sain pahoja autoimmuunioireita samaan aikaan, jotka jäivät kroonisiksi.

En tiedä onko syy-seuraussuhdetta, mutta nykytiedon valossa itse en söisi. Lääkäri ei ottanut kantaa.

Lue haittavaikutuksista asiallisilta sivustoilta kuten Duodecimista ja tee sitten informoitu päätös.

Kyseessä on kuitenkin yleensä esteettiseen vaivaan määrättävä lääke, ei hengenpelastaja, jolloin sivuoireet olisi helpompi perustella.

Vierailija
11/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin armeija-aikana puoli vuotta. Nenä vuoti satunnaisesti verta ja naama puski märkäfinniä kuin viimeistä päivää. Ei haitannut kun muutenkin oltiin telttaretkellä.

Akne lähti.

Pari vuotta myöhemmin todettiin testoarvot reilusti alle normaalin, pysyin "ikuisesti" lapsenkasvoisena ja parrattomana, vuosien kovasta liikunnasta huolimatta.

Vahva epäilys, että kuuri teki jotain peruuttamatonta aivolisäke-> kivekset hormonaalisella akselilla. Nykytiedolla ottaisin mielummin pahan aknen.

Vierailija
12/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kyllä Roaccutania, jos kaikki muut hoitokeinot on jo kokeiltu. Minä pääsin aknesta pysyvästi. Huulet olivat lääkehoidon aikana hurjan näköiset, verikokeissa piti käydä usein ja raskaaksi tulemista piti tietysti välttää kaikin mahdollisin keinoin. Hyödyt olivat kuitenkin suuremmat kuin haitat.

Vierailija
13/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

YTHS:n kautta 3 kk kuuri. Voimakasta ihon kuivumista, suupielet halkeilivat. Halkeilun auttoi yöksi sinkkipasta. Ihoni parani huomattavasti, ehkä olisi voinut syödä hieman pidempään. Söin kuurin v. 1995, labrojen määrää en muista.

Kuuri herkisti auringolle eli joku muu vuodenaika kuin kesä voisi olla hyvä.

Vierailija
14/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Söin todella matalalla annostuksella (5mg/pv eli otin yhden 40mg kapselin joka neljäs päivä) pitkän kuurin, olisiko ollut 4-5(6?)kk. Ainoa haittavaikutus oli silmien kuivuminen, pystyin kuitenkin käyttämään piilolinssejä koko kuurin ajan.

Suosittelen ehdottomasti tuota pitkää matala-annoksista kuuria! Se on myös hoitosuositus useassa maassa (esim. Uudessa-Seelannissa ja Hollannissa). Usea ystäväni on syönyt ns normikuurin 40-80mg/pv annoksella ja heillä haittavaikutukset olivat tosi pahoja.

Korkea annostelu ei tutkimusten mukaan lisää kuurin tehoa, ainoastaan haittavaikutuksia. Eli älä usko kun suomalainen lääkäri käskee syömään 40-80mg/pv - aloita tolla 5mg/pv ja mene sillä ainakin 2kk (ihon uusiutumiseen menee vähintään 7 viikkoa eli sitä ennen vaikutukset ei näy). Jos 2kk jälkeen ei näy muutoksia, voi annosta nostaa ensin 10mg/pv max 20mg/pv asti. Sen vahvempaa annosta ei kannata syödä (jos Roa ei toimi, kannattaa tutkittaa esim PCOS, joka voi aiheuttaa hoitoresistenttiä aknea).

T. Lääkisopiskelija joka teki aiheesta oman pikku kirjallisuuskatsauksen kun söin kuurin pari vuotta sitten :D

Vierailija
15/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anteeksi ohis, mutta herranjestas miten hurjalta kuulostaa tämä lääke! Onneksi en ole ollut koskaan sen tarpeessa.

Muutama täällä mainitsi että kokeilisi mieluummin kaikkia muita konsteja ensin tai yrittäisi pärjätä aknen kanssa. Mulle tuli ekaa kertaa elämässäni aknea hormonaalisista syistä nyt esivaihdevuosissa (selkään), mutta sain sen paranemaan teepuuöljyä ja aktiivihiiltä sisältävällä saippualla (valmistajana Flow-kosmetiikka). Vinkkinä siis jos ketjua uteliaisuuttaan lukee joku muukin aknesta kärsivä mutta joka ei ihan lääkekuuritasolla vielä ole ja haluaisi jotain kokeilla. Anteeksi vielä kerran ohis, ymmärrän kyllä että oikeasti paha akne ei jollain teepuuöljysaippualla inahdakaan. Mutta tälleen hieman aihetta sivuten jos joku muu saisi kevyeen akneensa apua kuten itse sain. Tsemppiä kaikille joilla tällainen viheliäinen ihovaiva on!

Vierailija
16/16 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla toisella yrittämällä akne lähti pois. Kokonaisannos suhteessa painoon piti olla tietty, eli kokenut ihotautilääkäri laski sen heti aluksi. Nähtävästi vuosien varrella käsitys tuosta riittävästä annoksesta on muuttunut (eli noussut), arveli tätä syyksi miksi aiempi  ei toiminut. Välissä oli siis kymmenkunta vuotta. Huulten kuivuminen oli rasittavinta (La Roche-Posay Cicaplast auttoi), sitten käsien. Parasta aknen häviämisen lisäksi rasvattomat hiukset eli tarvitsi pestä vain kerran viikossa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi viisi