Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Typerä kärhämä ahdistaa

Vierailija
26.10.2022 |

Harrastusporukkaamme kuuluu tyyppi, joka on sanalla sanottuna... noh, törppö. Häneltä kuulee harvoin mitään positiivista; hän mm. arvostelee muiden tapaa harrastaa, sekä "vitsailee" negatiiviseen, stereotypioivaan sävyyn erinäisistä ihmisryhmistä, joista yhtäkään hän ei itse edusta. Jos hän joskus harvoin "kehuu" jotakuta, sekin on verhottu alentuvuuteen - kehuu teatraalisesti, kuin aikuinen lasta.

Noh, tuskin tarvitsee arvatakaan, että meitä on jo useampi väsynyt tuohon touhuun. Ongelma onkin, että minä olin se keltä meni ensimmäisenä kuppi nurin...

Lyhyestä virsi kaunis: törpöltämme oli sen lyhyen keskustelun aikana takana jo useampi (muihin osanottajiin kohdistuva) "vitsi", kun viimein ärsyynnyin siihen pisteeseen etten voinut enää pitää suutani kiinni, ja heitin samanlaisen (valitettavasti hyvin yläastetasoisen) kommentin hänestä itsestään. Noh, hänpä vastasikin jollain vielä kamalammalla, vielä henkilökohtaisemmalla. Sain kuitenkin tukea muilta paikallaolijoilta, ja siitä tilanne eskaloitui siihen pisteeseen, että törppö poistui paikalta, kun "syytöksemme olivat niin v**** naurettavia".

Vierähti jokunen päivä ilman minkäänlaista kontaktia, kunnes päätin olla aikuinen ja laittaa törpölle anteeksipyyntöviestiä. Vastaukseksi sain lähinnä veetuilevan "me kaikki teemme virheitä <3", mutta ajattelin, että tuon anteeksipyynnön myötä asia olisi ainakin omalta osaltani käsitelty.

Nyt on kuitenkin vierähtänyt yli viikko ja minua ahdistaa edelleen. En osaa sanoa, ahdistaako minua oman kommenttini ala-arvoisuus (ja sen mahdollinen vaikutus siihen miten muut näkevät minut), törpön anteeksipyytämättömyys ja käytös ylipäätään, vaiko se, etten ole törmännyt tuollaiseen "negatiivisuuteen negatiivisuuden vuoksi" sitten kouluaikojen. Eihän aikuiselämän pitäisi olla tällaista?

Törppö itse vaikuttaa porskuttavan menemään niin kuin mitään ei olisi tapahtunut. Miksi siis minua yhäkin ahdistaa, ja onko tälle mitään tehtävissä? Apua, AV-raati!

(Ja ennen kuin kukaan epäilee teineiksi, olemme kaikki kolmekymppisiä...)

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reagoin aina tällaisiin ikäviin asioihin vatsallani. Nyt minulla alkoi jatkuvat ilmavaivat. peppuni rutisee kovaan ääneen koko ajan ja hirveän hajuista kaasua purkautuu pyllystäni kovalla paineella. Mikä avuksi?

Ap

Vierailija
2/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Reagoin aina tällaisiin ikäviin asioihin vatsallani. Nyt minulla alkoi jatkuvat ilmavaivat. peppuni rutisee kovaan ääneen koko ajan ja hirveän hajuista kaasua purkautuu pyllystäni kovalla paineella. Mikä avuksi?

Ap

Törppökö siellä?

Kiitos, että nostit ketjua kuitenkin!

Olisiko jollakulla jotain oikeaa kommentoitavaa?

Oikea ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sun siis pitää hengailla tämän tyypin kanssa?

Vierailija
4/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häpeä (vaikkapa yläastekommentista) on tosi epämiellyttävä tunne. Varmaan ahdistus liittyy siihenkin, ettet ilmeisesti ole vielä tavannut porukkaa törppöineen livenä tuon tilanteen kärjistymisen jälkeen? Kun näet, että hommat lähtevät taas rullaamaan entiseen malliin ilman että tuhosit mitään, ahdistus helpottaa. 

Vierailija
5/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sun siis pitää hengailla tämän tyypin kanssa?

On osa julkista harrastusryhmää. Kyseinen henkilö ei siis ole kaverini, enkä vietä hänen seurassaan pakollisia enempää. Hän kaveeraa kuitenkin joidenkin omien harrastuskavereideni kanssa.

Ap

Vierailija
6/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä (vaikkapa yläastekommentista) on tosi epämiellyttävä tunne. Varmaan ahdistus liittyy siihenkin, ettet ilmeisesti ole vielä tavannut porukkaa törppöineen livenä tuon tilanteen kärjistymisen jälkeen? Kun näet, että hommat lähtevät taas rullaamaan entiseen malliin ilman että tuhosit mitään, ahdistus helpottaa. 

Tuosta häpeästä: voi tosiaan olla, että ahdistus liittyy siihen, että sen yhden kerran kun joutuu "turvautumaan" törkeyksiin, suusta ei pääsekään mitään ihan veitsenterävää. Olen siis normaalisti niitä ihmisiä, jotka vannovat "jos ei ole mitään hyvää sanottavaa, älä sano mitään" nimeen. En esimerkiksi siedä sitäkään, vaikka minulle täysin tuntematonta ihmistä haukuttaisiin - olen esim. ottanut etäisyyttä sellaisiin sukulaisiin, jotka jatkuvasti arvostelevat TV:ssä, somessa tai vaikka autolla ohi ajaessa nähtyjä ihmisiä.

Ehkä aika parantaa, mutta tällä hetkellä ahdistaa - tai ehkä ennemminkin veetuttaa kuin pientä oravaa. :D

Törppöä olen nähnyt ohimennen, mutta pääasiassa olen pyrkinyt keskittymään siihen omaan, läheisimpään harrastuspiiriin.

Ap

Vierailija
7/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seksuaalista jännitettä, söpöä

Vierailija
8/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et tehnyt mitään väärää tai hölmöä. Joskus näihin sikailuihin on pakko puuttua ja sun pitäisi olla ylpeä, että uskalsit, kun muut vain vässyköivät. Anteeksipyyntö toki oli täysin turhaa ja antoi törpölle mahdollisuuden kuvitella, että hän on tässä(kin) asiassa oikeassa.

Törppö pois harrastusryhmästä. Perustatte uuden ryhmän, johon häntä ei huolita mukaan ja sovitte säännöt, joissa vastaisuuden varalle kerrotaan, että jatkuva kettuilu ei ole hyväksyttävää, vaan johtaa potkuihin ryhmästä.

Vierailija
9/9 |
26.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika normaalia, että lopulta menee kuppi nurin. Vaikka aikuisemminkin olisi toki voinut asiasta sanoa... Olisiko tyyppi jotenkin epävarma ja peittää sitä haukkumalla muita ja "kehumalla" muita alentuvasti nostaa ja suojelee itseään?

Ehkä hänen kanssaan voisi vielä silotella asioita, jos menet vielä sivummalle hänen kanssaan ja kerrot suoraan, että asia jäi vaivaamaan. Ehkä samalla voi mainita siitä, että ehkä kuitenkin vähän häiritsee se kommentointi asioista x...

Tosin silloin saatat saada takiaisen, jos rupeet liikaa kaveeraamaan ;)

Vaikeita juttuja. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä