Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis miten laiska nykyihminen oikein on? Ei jakseta ottaa edes herkkuja hyllystä, jos ne on vasemmalla puolella oikean sijaan. HS juttu

Vierailija
24.10.2022 |

HS: "Kauppias siirsi herkkuhyllyn oikeakätisten puolelle, myynti räjähti

Kauppias Hannu Aaltonen yllättyi siitä, miten iso vaikutus jälkiruokien myyntiin hyllyn siirtämisellä oli. Oikean käden puolelle kannattaa kaupassa sijoittaa erityisesti herkut, kauppias sanoo."

Hylly siirrettiin muutama viikko sitten, kertoo Suomen suurimman K-Citymarketin kauppias Hannu Aaltonen. Sen jälkeen hyllyssä olevien tuotteiden myynti on Aaltosen mukaan kasvanut 40 prosenttia.

Sinänsä oli tiedossa, että myynti tulee kasvamaan. Mutta en olisi osannut arvata, että oikeakätisyys tulee vaikuttamaan näin paljon, Aaltonen sanoo.

Aaltonen on 30-vuotisen kauppiaanuransa aikana huomannut tuotteiden oikealle puolelle sijoittelun merkityksen useaan otteeseen, ja hänellä on teoria, että se todella toimii.

On hauska juttu, että kun ihmisistä yli 90 prosenttia on oikeakätisiä, se näköjään näkyy kaupassa. Tuote myy paremmin, kun se on oikealla puolella.

Kansanterveys myös kiittää siitä, että ihmiset ostaa ja syö enemmän herkkuja, nimenomaan niiden saamisen pitäisi olla vaikeaa ja oikeanpuoleisessa hyllyssä voisi olla vaikka marjoja ja porkkanaa.

Kommentit (45)

Vierailija
21/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan kaupan kiertää niin, että hyllyt ovat aina oikean käden puolella. Niin minä teen.

Ja näin ollen vasemmalla puolella ei ole mitään hyllyjä? Missä on tuollainen kauppa?

Eikös tuo olisi jo aikamoista syrjintää vasenkätisiä kohtaan? Muutenkin hankala löytää vasenkätisten tuotteita, kuten saksia, hammasharjoja ja purkinavaajia.

Vierailija
22/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä harvinaisen outo juttu. Se on ihan sama millä puolella mikäkin on. Siis tuolla periaatteella kaikki pitäisi olla oikealla puolella. Ei tuossa kyllä ole mitään logiikkaa. Onkohan tuo kauppias joku foliohattu?

Miksi tuo on outo juttu? Etkö ole huomannut, että kaupassa on tietty reitti, jota sinun oletetaan kulkevan.

No eikä ole. Kauppaa pystyy kiertämään miten päin vaan. Mene vaikka Prismaan tai Citymarkettiin. S-marketissakin seikkailen miten sattuu.

Oletko oikeasti noin kaukana faktoista? On olemassa ihan tutkimuksia siitä, miten ja missä järjestyksessä tuotteet kannattaa sijoittaa ja miten ohjataan ihmisiä kulkemaan tiettyjä reittejä siten, että he eivät edes itse sitä tajua tekevänsä. Tietty voit kiertää kaupan missä järjestyksessä tahansa, mutta maitohyllyt ovat pääsääntöisesti kaupan perällä ja reitit sinne on tarkasti harkittu. Aika harvoin kävelet vehnäjauhojen ohi, sitäkin useammin herkkujen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä harvinaisen outo juttu. Se on ihan sama millä puolella mikäkin on. Siis tuolla periaatteella kaikki pitäisi olla oikealla puolella. Ei tuossa kyllä ole mitään logiikkaa. Onkohan tuo kauppias joku foliohattu?

Miksi tuo on outo juttu? Etkö ole huomannut, että kaupassa on tietty reitti, jota sinun oletetaan kulkevan.

No eikä ole. Kauppaa pystyy kiertämään miten päin vaan. Mene vaikka Prismaan tai Citymarkettiin. S-marketissakin seikkailen miten sattuu.

Sitten kuljet siellä ihan väärin. Joissain kaupoissa on nuolia lattiassa, jotka kertoo oikean suunnan.

Höpö, höpö. Nuolet lattiassa. Olipa hyvä vitsi. Et ole ikinä tainnut käydä kaupassa. Moniin kauppoihin pääsee eri päistä sisään ja sitten sitä kauppaa kierretään siihen suuntaan, mistä sinne on tultu. Isoissa kaupoissa voi myös mennä niitä hyllyvälejä miten päin vaan. Ei tämä nyt kuitenkaan mikään pohjois-Korea ole.

Vierailija
24/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko oikeasti noin kaukana faktoista? On olemassa ihan tutkimuksia siitä, miten ja missä järjestyksessä tuotteet kannattaa sijoittaa ja miten ohjataan ihmisiä kulkemaan tiettyjä reittejä siten, että he eivät edes itse sitä tajua tekevänsä. Tietty voit kiertää kaupan missä järjestyksessä tahansa, mutta maitohyllyt ovat pääsääntöisesti kaupan perällä ja reitit sinne on tarkasti harkittu. Aika harvoin kävelet vehnäjauhojen ohi, sitäkin useammin herkkujen.

Noinhan se suunnitellaan, mutta se kulkevatko ja käyttäytyvätkö ihmiset siellä kaupassa, miten on ajateltu on eri juttu kokonaan. Esim. IKEA on ihan älytön labyrintti, joka on suunniteltu nimenomaan se mielessä, että ihmiset kiertää sen kokonaan ja poimii heräteostoksia reitin varrelta. Silti sekään ei kaikkiin toimi ja jotkut vaan hakee sen 1 jutun, minkä takia sinne menivät.

Vierailija
25/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En kyllä itse ole kävellyt kaupan herkkuhyllyn ohi aikoihin. Kierrän vihannesten ja hedelmien luonta maitohyllylle (yleisimmät ostokset), ja siitä kiertelen sinne sun tänne sen mukaan mitä tarvitsee. Vehnäjauhojen ohi kävelen useinkin, ne ovat melkein kaurahiutaleiden vieressä.

Vierailija
26/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein Citymarketissa ja ihan hyvin pääsen maito-osastolle ilman että näenkään herkkuja. Heviosaston läpi kävelen vaan. Herkkuosasto on keskellä kauppaa ja senkin pystyn hyvin ignooraamaan, vaikka poikkeaisin hakemaan jauhoja. Kauppa on niin iso, että ei ole pakko kulkea herkkuosaston läpi. Eikä tarvitse missään muussakaan kaupassa mennä herkkuvälikön läpi. Ei edes S-marketissa.

Vierailija
27/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se on tarkkaan mietitty että missä järjestyksessä tuotteet on ja tosiaan se pääpiirteinen reitti mitä pitkin oletetaan ihmisten kävelevän. Kaikki on tarkkaan laskelmoitua ihan värejä myöten kun tietysti halutaan että kauppa käy. Minulla on tutkinto kaupan alalta ja olen ollut mukana tekemässä kampanjoita joten asia on tuttu.

Vierailija
28/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä elintarvikkeet on reunoilla ja kuolintarvikkeet kaupan keskellä. Kun menen supermarkettiin on ekana rehut, siitä kun lähtee kiertämään oikeata reunaa, niin on munat, juustot, lihat, voit, maidot. Sitten tilpehöörihyllyjen välistä itsepalvelukassalle. Näin välttää keskialueen höttöhiilarit, karkit ja juomat.

Vierailija
29/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on tarkkaan mietitty että missä järjestyksessä tuotteet on ja tosiaan se pääpiirteinen reitti mitä pitkin oletetaan ihmisten kävelevän. Kaikki on tarkkaan laskelmoitua ihan värejä myöten kun tietysti halutaan että kauppa käy. Minulla on tutkinto kaupan alalta ja olen ollut mukana tekemässä kampanjoita joten asia on tuttu.

No mutta kerran sä sanot, niin täytyyhän asian niin sitten olla. Paitsi että tuolla ei ole mitään merkitystä. Herkkuosasto on vaan yksi välikkö ja sen voi ihan hyvin jättää välistä. Taidat olla yhtä tyhmä kuin tuo kauppias. Hän aliarvioi ihmisten kykyä nähdä omilla silmillään niitä herkkuja ja höpisee jotain outoa jostain oikean käden puolelle tavaroiden sijoittelusta. Johan tuo teoria on tässäkin ketjussa monessa viestissä kumottu.

Vierailija
30/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me kierretään aina perusruokakauppa ulkoreunoja pitkin, jossa on kaikki tuoretuotteet kasviksista ja hedelmistä, lihaan, maitotuotteisiin jne., ja kaikki on tavallaan oikean käden puolella. Keskiosaan kauppaa ei tule joka kauppareissu poikettua, vain silloin jos kuivakaapista puuttuu jotakin, esim. kahvia, jauhoja, mausteita jne.

Vierailija
31/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Noinhan se suunnitellaan, mutta se kulkevatko ja käyttäytyvätkö ihmiset siellä kaupassa, miten on ajateltu on eri juttu kokonaan. Esim. IKEA on ihan älytön labyrintti, joka on suunniteltu nimenomaan se mielessä, että ihmiset kiertää sen kokonaan ja poimii heräteostoksia reitin varrelta. Silti sekään ei kaikkiin toimi ja jotkut vaan hakee sen 1 jutun, minkä takia sinne menivät.

Riittävän iso osa toimii oletetusti ja niiden harvojen erilaisten ostokset ovat niin pienet, että se on ihan se ja sama, miten he kaupassa liikkuvat. Kummallista, että ihmiset eivät tiedä, että tavaroiden sijoittelu on tarkasti harkittua jopa sen osalta, millä kohdalla hyllyä tietty tuote on.

Vierailija
32/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mutta kerran sä sanot, niin täytyyhän asian niin sitten olla. Paitsi että tuolla ei ole mitään merkitystä. Herkkuosasto on vaan yksi välikkö ja sen voi ihan hyvin jättää välistä. Taidat olla yhtä tyhmä kuin tuo kauppias. Hän aliarvioi ihmisten kykyä nähdä omilla silmillään niitä herkkuja ja höpisee jotain outoa jostain oikean käden puolelle tavaroiden sijoittelusta. Johan tuo teoria on tässäkin ketjussa monessa viestissä kumottu.

Ahaa, teoria on kumottu, kun joku sanoo, että ihan puppua?

Vierailija
33/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me kierretään aina perusruokakauppa ulkoreunoja pitkin, jossa on kaikki tuoretuotteet kasviksista ja hedelmistä, lihaan, maitotuotteisiin jne., ja kaikki on tavallaan oikean käden puolella. Keskiosaan kauppaa ei tule joka kauppareissu poikettua, vain silloin jos kuivakaapista puuttuu jotakin, esim. kahvia, jauhoja, mausteita jne.

En sitten tiedä mikä ja missä on herkkuhylly. Täällä ei taida sellaista olla.

Vierailija
34/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyn usein Citymarketissa ja ihan hyvin pääsen maito-osastolle ilman että näenkään herkkuja. Heviosaston läpi kävelen vaan. Herkkuosasto on keskellä kauppaa ja senkin pystyn hyvin ignooraamaan, vaikka poikkeaisin hakemaan jauhoja. Kauppa on niin iso, että ei ole pakko kulkea herkkuosaston läpi. Eikä tarvitse missään muussakaan kaupassa mennä herkkuvälikön läpi. Ei edes S-marketissa.

Käyn kolmessa eri Citymarketissa eikä niistä yksikään ole noin pieni.

Vierailija
35/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit sinä kieltää asian mutta ei se muuta sitä ettei kauppojen kulisseissa kävisi kova kuhina kun suunnitellaan tuotteiden esillepanoa. Meidän lähikaupassa karkkihylly on sijoitettu hyvin keskeiselle paikalle ja kummassakin päässä on laitettu tuotteita myös hyllynpäätyyn. Sattumaako? Enpä usko. Voi tietysti olla ettei jossain lähiön Salessa panosteta niin kovasti esillepanoon, mutta esimerkiksi Sokoksen ruokapuolella missä olen ollut töissä, mietitään tarkasti missä järjestyksessä tuotteet laitetaan hyllyyn tai mihin jokin kamppis/uutuustuote laitetaan. Tuohon tyhmäksi haukkumiseen en edes viitsi sanoa mitään. Ja ihan sama minulle vaikka kiertäisit kaupan väärään suuntaan käsilläsi, tässä nyt ei ole kyse sinusta ja sinun ostokäyttäytymisestäsi vaan ihmismielestä yleisesti.

Vierailija
36/45 |
24.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit sinä kieltää asian mutta ei se muuta sitä ettei kauppojen kulisseissa kävisi kova kuhina kun suunnitellaan tuotteiden esillepanoa. Meidän lähikaupassa karkkihylly on sijoitettu hyvin keskeiselle paikalle ja kummassakin päässä on laitettu tuotteita myös hyllynpäätyyn. Sattumaako? Enpä usko. Voi tietysti olla ettei jossain lähiön Salessa panosteta niin kovasti esillepanoon, mutta esimerkiksi Sokoksen ruokapuolella missä olen ollut töissä, mietitään tarkasti missä järjestyksessä tuotteet laitetaan hyllyyn tai mihin jokin kamppis/uutuustuote laitetaan. Tuohon tyhmäksi haukkumiseen en edes viitsi sanoa mitään. Ja ihan sama minulle vaikka kiertäisit kaupan väärään suuntaan käsilläsi, tässä nyt ei ole kyse sinusta ja sinun ostokäyttäytymisestäsi vaan ihmismielestä yleisesti.

Olen eri ja todellakin uskon, että näillä asioilla on merkitystä. Mutta minusta on väärin alitajuisesti tuputtaa ihmisille elintarvikkeita, jotka ovat terveydelle haitallisia. Eipä ihme, että jengi on niin ylipainoista nykyään ihan lapsista ja nuorista lähtien.

Vierailija
37/45 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä sen tiedän, että tuotteiden sijoittelua mietitään jne, mutta sitä en ymmärrä mitä tarkoittaa oikean käden sijoittelu. Selitä se minulle. Miten on mahdollista laittaa tuotteet esille oikea kätisesti? Miten se on mahdollista, kun kaupan hyllyt ovat yleensä molemmin puolin käytävää? Ja ihmiset menevät eri suuntiin jossakin isossa Citymarketissa. Siihen suuntaan mistä on tullut sisälle. Miten tuossa pätee tuo teoria.

On kaksi täysin eri asiaa koettaa miettiä tavaroiden sijoittelua mahdollisimman houkuttelevasti ihmisille kuin sanoa oikeakätisellä sijoittelulla olevan vaikutusta ihmisten ostoskäyttämiseen. Mieti nyt itsekin miten absurdia on tuollaisen sanominen.

Vierailija
38/45 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan kaupan kiertää niin, että hyllyt ovat aina oikean käden puolella. Niin minä teen.

Ja näin ollen vasemmalla puolella ei ole mitään hyllyjä? Missä on tuollainen kauppa?

Eikös tuo olisi jo aikamoista syrjintää vasenkätisiä kohtaan? Muutenkin hankala löytää vasenkätisten tuotteita, kuten saksia, hammasharjoja ja purkinavaajia.

Vasenkätisen hammasharja? Moisesta en ole kuullut meidän vasureilta. Mutta isommista leivontamitoista ovat valittaneet, missä on merkkejä, missä menee desin, kahden desin yms raja, ne ovat vasurille väärässä kohden, eivätkä näe niitä. Sakset eivät ole koskaan tuottaneet ongelmia, niitä on saatu ostettua helpolla.

Vierailija
39/45 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lukiko kukaan kommentoijista itse juttua? Kysehän oli jälkiruokien siirrosta. Tuolla Kupittaalla myydään kaupan itse tekemiä jälkkäreitä, joskus olen ostellut jotain punalaputettena. Kyseessähän on yksi maan suurimmista citymarketeista ja erilaisia herkkuhyllyjä kyllä löytyy. Nyt ei ole tullut vähään aikaan käytyä, joten en tiedä mitä muutoksia ovat tehneet, täytyypä katsella tarkkaan, kun seuraavan kerran menen.

Citymarkettien koot vaihtelevat, samoin niiden valikoima, puhumattakaan sitten pienemmistä kaupoista. Täytyy sanoa, että on joskus kesälomalla käydessä tullut käytyä ruokaostoksilla pienessä Citymarketissa, niin vähän sai ihmetellä, kun lihaosasto oli kokonaisuudessaan sen kokoinen, kun ison pelkkä makkara hyllykkö.

Yhdessä vaihessa oli muuten kaupoissa älykärryjä (omastani ne poistuivat), millä seurattiin niitä käyttäneiden kulkureittejä kaupassa eli kyllä sitä asiaa on tutkittu, miten ihmiset siellä kulkevat ja miten kannattaa tuotteet sijoitella. Ennen lähi-citymarkettini remonttia minulla ainakin oli omat tietyt reitit, mitä kiersin saadakseni ostokseni tehtyä, siltä poikkesin lähinnä etsimään jotain harvoin ostettavaa tuotetta. Nyt kaupan remontin jälkeen en ole vielä kehittänyt selkeää reittiä, menee paljon aikaa ylipäätään tuotteiden etsimiseen, kun ne eivät ole vanhoilla tutuilla paikoilla. Maidot olen siirtynyt ostamaan muualta, sen verran paljon niiden hinta nousi, kun kilpailijat puolestaan tiputtivat hintoja

Vierailija
40/45 |
25.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole laiskuutta vaan sitä, että ihminen kohdistaa katsetta enemmän vahvan kätensä puolelle ja siten yksinkertaisesti huomaa siellä olevat asiat nopeammin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän