Tavalliselle duunarille sijoittaminen on ihan turhaa
Avasin osakesäästötilin n. vuosi sitten sitten ja olen ostanut osakkeita muutamalla satasella.
Nyt kyllä kaduttaa. Osakkeiden arvo on heitellyt suuntaan jos toiseen. Tällä hetkellä osakkeiden arvo on suunnilleen sama kuin ostohetkillä.
Ei tästä kyllä mitään hyötyä ole, enkä uskalla enempää sijoittaa.
Paremmin saa rahaa säästöön yksinkertaisesti säästämällä palkasta.
Pitäisköhän nyt myydä kaikki osakkeet ja lopettaa osakesäästötili?
Eipähän ainakaan jäisi tappiolle ja ainakin uskalsin kokeilla sijoittamista, mutta voin todeta että ei ollut mun juttu.
Onko muita jotka ovat lopettaneet sijoittamisen?
Kommentit (53)
Aloitin sijoittamisen 20 vuotiaana, nyt kolmekymppisenä olen kasvattanut omaisuuteni sijoitusten avulla noin miljoonaan euroon eli kyllä sijoittaminen kannattaa. Sijoitin noin 50 euroa joka kuukausi ja se tuotti sen verran hyvin että nyt on miljoona omaisuus.
Vierailija kirjoitti:
Aloitin sijoittamisen 20 vuotiaana, nyt kolmekymppisenä olen kasvattanut omaisuuteni sijoitusten avulla noin miljoonaan euroon eli kyllä sijoittaminen kannattaa. Sijoitin noin 50 euroa joka kuukausi ja se tuotti sen verran hyvin että nyt on miljoona omaisuus.
No ei varmasti ole tuottanut 50 euron sijoituksilla miljoonaa. Ihan höpö höpöä.
Vierailija kirjoitti:
No et kyllä varmasti ole miljoonaa tienannut reilussa 10 vuodessa 50 euron kuukausisijoittamisella.
Ensinnäkin jos osakkeisiin sijoittaa noin pienellä summalla niin kaupankäyntikulut vievät prosentuaalisesti kohtuuttoman paljon, ja tuo rajoittaa aika tavalla mitä osakkeita ostaa.
Enkä usko että yksikään rahasto on tuossa ajassa tuollaisia tuottoja tarjonnut.
Vai tarkoitatko, että olet myös lainarahalla ostanut sijoitusasuntoja tms. ja lasket ne mukaan tuohon omaisuuteen?
Eli oikea kysymys lienee, että paljon sulla on velkaa?
No ei joo varmaan olekaan hyötyä, jos olet vaan muutaman satasen sijoittanut, ja odotat että ne mystisesti muuttuisi suuriksi summiksi. Ja vielä noin lyhyessä ajassa! Sijoittaminen on tietynlaista peliä. Voi tietysti säännöllisesti sijoittamalla kuukausittain tietyn summan tienata pitkällä aikavälillä, siis oikeasti pitkällä, ei vuodessa, jonkin verran. Paremmat voitot saa kun seuraa kurssien kehitystä ja myy kun saa hyvän hinnan ja ostaa kun saa halvalla. Ei tietenkään liian usein, eikä liian pienillä summilla, jotta kaupankäyntikulut ei syö voittoja. Järkevästi kauppaa käymällä pystyy kyllä maksimoimaan voitot, jos nyt ei ihan summassa ostele mitä sattuu.
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tarkoitat että isipappa antoi 950000 eurolla osakkeita ja kymmenen vuoden päästä voi olla milli kasassa.
Se on helppo huudella nokialla ym. vastaavilla jättipoteilla rikastuneiden. Ei onnistu näinä päivinä sellaiset.
Pörssit | Osakemarkkinoita voi odottaa vuosikymmenten laskukausi: https://www.hs.fi/talous/art-2000009154601.html?share=9373c843280d9d2a7…
Vierailija kirjoitti:
Pörssit | Osakemarkkinoita voi odottaa vuosikymmenten laskukausi: https://www.hs.fi/talous/art-2000009154601.html?share=9373c843280d9d2a7…
Jutussa kyllä aika monta voita. Voi voi. Eikös se yksi sijoitusviisaus mennyt myös jokseenkin, että tulevaa ei voi ennustaa menneestä. Niin nousuissa kuin laskuissakaan. Jonkun toisenkin käppyrän olen nähnyt, joka kuvastaa koko sijoittamisen historiaa ja se näytti jatkuvaa nousua alusta tähän päivään saakka.
Viime vuonna sain noin 2500 lisätuloa sijoituksistani ja tänä vuonna nyt kertynyt noin 1500 euroa. Juu en tällä tasolla kuvittele rikastuvani, mutta pientä lisätuloa saan aikaiseksi kumminkin. Töissä kun ylityöt kerryttää vain plussaa, mitä voi vapaana käyttää pois.
Sama kuin kävisi viikon salilla ja lopettaisi, koska ei näy vieläkään kehonrakentajan vartaloa peilissä.
Usein osakkeiden arvo pysyy samana, mutta niiden hinta laskee. Koronan iskiessä osakkeiden hinnat puolittuivat lähes kaikkialla, väliaikaisesti. Arvo ei laskenut, joten hinnat nousivat lopulta vanhalle tasolle. Aloittelijat luulevat, että jos on ostanut helvetin hyvällä hinnalla arvokkaan osakkeen ja sen hinta putoaa 10 % niin on menettänyt 10 % sijoituksestaan. Ei niin. Se alkuperäinen sijoitus oli hyvä ja järkevä sijoitus ja se nykyinen 10 % halvemmalla lähtevä osake on helvetin hyvä sijoitus. Se on vain hyvä teille, jos arvokkaan osakkeen hinnat laskee, jos olette sijoittamassa ettekä myymässä. Haluatte osakkeen hinnan nousevan vasta kun olette myymässä niitä.
Sijoittaminen on maratooni eikä pikajuoksu. Kannattaa tutustua korkoa korolle ilmiöön, ja miten se toimii. Itse olen sijoittanut lapselleni ja itselleni ihan vain tylsiin indeksirahastoihin. Muutamalla kympillä kuussa voi saada suuria tuloksia aikaan, kun sijoitushorisontti on yli puoli vuosisataa, tai jopa ylisukupolvinen. Älkää hätäilkö, siten ainakin häviää rahansa.
Itse olen metalliduunari ja aloitin sijoittamisen 5 vuotta sitten. 5 vuoden jälkeen tuplasin rahani ja maksoin asuntolainan pois. Nyt elän huoletonta elämää ja sijoitan 500-1000€/kk kun ei velkaa enää ole. Sijoittamalla tavallinen duunari voi nostaa varallisuuttaan melkoisesti 👍
M35